Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Förslag till riktlinjer

Gå ner

Förslag till riktlinjer Empty Förslag till riktlinjer

Inlägg  Mattias 2008-12-03, 13:04

Då jag har alldeles för tråkigt på dagarna och har förstått att det varit lite klurigheter med att få ihop den stängda ligans spelomgångar har jag skrivit ihop ett förslag på riktlinjer till nästa säsongs stängda liga.

Förslag till riktlinjer för stängda ligan!

Vilken liga skall jag välja? Det första du bör funderar på är hur mycket tid du vill lägga ner på Blood Bowl. Den stängda ligan spelar regelbundet och kräver ett större engagemang än öppna ligan. Då det finns ett spelschema i stängda ligan är det väldigt viktigt att du kan vara flexibel och hitta en gemensam tid tillsammans med din motståndare innan tidsangivelsen är slut.

Vad krävs för att få delta? Den öppna ligan är som namnet säger öppen för alla. Enda kriteriet är att man är medlem i Västerviks Brädspels Förening. I den stängda ligan däremot så krävs det att man spelat och registrerat minst två matcher i den öppna ligan. I den stängda ligan måste man också betala en anmälningsavgift på 50: -.

Om min motståndare inte hör av sig? I den öppna ligan så sätter man upp möten själva och därför existerar inte problemet där. I den stängda ligan däremot så spelar man efter ett spelschema, som man räknar med att följa. Därför är det viktigt att alla i ligan har kontakt med varandra och meddelar tävlingsledaren vid semester, längre sjukdom etc. När varje omgång lottas i den stängda ligan så är man skyldig att ta kontakt med sin tilldelade motståndare senast 5 dagar efter varje ny omgång startas. Kontakten kan vara via mail, telefon, en fika eller via VBF’s forum. Huvudsaken är att man kunnat kommunicera. Om man inte fått kontakt med sin motståndare inom 5 dagar så måste man höra av sig till tävlingsledaren. Tävlingsledaren ger då spelarna en karens på 2 dagar, i avvaktan på att få kontakt med bägge spelarna. Om tävlingsledaren misslyckas med att få kontakt med bägge spelarna så tilldelas den spelare som hörde av sig först till tävlingsledaren vinst på Walkover.

När ska resultaten registreras i den stängda ligan?
Vid varje lottning sätts en deadline när matcherna skall vara avgjorda. Deadline gäller alltså för registrering, inte sista speldatum. Ifall man inte har lyckas ha funnit ett gemensamt speldatum under mellan lottningen och Deadline. Kan man ansöka hos tävlingsledaren en dispans på 7dagar. Om man fortfarande inte lyckas hitta ett datum för spel räknas matchen som oavgjort utan mål och skador. Om ens resultat inte är registrerat till Deadline går en karenstid in på 2 dygn. Om resultatet fortfarande inte kommit in, så räknas matchen som oavgjord utan mål och skador.

Hur många matcher får man missa i den stängda ligan?
Den stängda ligan existerar för att dom som vill spela i ligaform skall ha möjlighet till det. VBF har startat den öppna ligan för dom som inte kan, eller vill spela lika strukturerat. Därför är det en gräns i stängda ligan på två matcher. Om man har förlorat två matcher genom Walkover eller blivit tilldelad ett oavgjort resultat 2 gånger blir man diskad från ligan resten av säsongen. Den öppna ligan är fortfarande öppen för spelaren.

Vad gör jag ifall jag vet att jag inte kommer att kunna spela något mellan lottning och deadline?

Ibland kommer andra saker in som semester, företagsresor eller långvarig sjukdom. VBF förstår att det finns ett liv utanför den stängda ligan. Däremot är det viktigt att man lämnar återbud så fort som möjligt. Vid semester och resor bör återbud lämnas senast inom 5 dagars period efter lottningen, helst ännu tidigare. Vid återbud tilldelas man förlust på walkover. Däremot räknas inte förlusten till på kravet för diskning enligt ovanstående pungt. Uppmärksamma att så endast är fallet ifall man anmält återbud.

Hur stor auktoritet har tävlingsledaren?

Tävlingsledaren är utsedd av VBF som ansvarig för ligan. Därför förbehåller han sig rättigheterna att diska personer från bägge ligorna vid extrema fall av misskötsel. Tävlingsledaren avgör även eventuella regeltvister. Tävlingsledaren har full rättighet att avgöra tvister om walkover och tilldela oavgjorda matcher. Tävlingsledaren har VBF’s fulla förtroende och därför tilldelas också rätt i att delta själv i ligorna.

Vad ska jag tänka på i övrigt?
Deltagarna i VBF lägger ner mycket tid och energi för att ligorna skall fungera så bra som möjligt. Anmäl dig inte till mer än vad du har tid till. Saker kan förändras i ens liv och andra saker kan dyka upp. VBF är väl medvetna om det. Däremot är ett telefonsamtal mycket värt i sådana fall då det visar på att man är seriös, dessutom uppskattas det väldigt mycket av övriga deltagare. Ingen på VBF kommer någonsin att klandra någon spelare för att dra sig ur en liga eller lämna återbud, så länge man meddelar alla inblandade i god tid.

Well enligt min filosofi har vi två ligor av ett väldigt enkelt skäl. Dom som vill spela i ligaform och dom som inte kan eller vill spela i ligaform. Då den öppna ligan alltid är öppen ser jag ingen anledning till att hålla tillbaka på restiktionerna i reglerna. Kan man inte hitta ett gemensamt datum under en månad två gånger på hela säsongen bör man fundera på ifall man valt rätt liga.

Anmälnings avgiften har jag lagt dit som ett förslag bara. Med tanke på att man spelar 5-6 matcher per säsong så hamnar man ju på 10kr spelmöte linjen vi haft tidigare. Dessutom blir det en liten markering för folk att den stängda ligan verkligen ställer lite mer krav. Pengarna kan vi ju lägga på färg, rekvesita eller något symboliskt pris. Den öppna ligan är ju gratis. Likaså kravet på två spelade matcher i öppna ligan tycker jag att vi ska fundera att införa då det visar att spelaren har ett lag, är seriös och någon annan i ligan vet vem personen är.

Riktlinjerna är bara ett utkast. Själva dokumentet behöver fyllas ut med regler och lite annan brödtext. En annan sak som bör läggas till att man ska registrerar mailadress och telefonnummer tillsammans med lagnamn och ras när man registrerar sig för det stängda ligan. Det är rätt så mycket jobb med att sammanställa ett sånt här dokument, men jag tror att det kommer att behövas för att stängda ligan skall flyta på. Jag kan tänka mig att sätta mig ner tillsammans med någon annan som har bättre koll på själva spelreglerna och sammanställa dokumentet över några kvällar med kaffe. Jag tror ifall man bollar igenom pungterna här på forumet och så bör man kunna göra en vettig policy på en kväll.

//Mattias, har riktlinjerna på word ifall någon vill ha dom mailade.

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet