Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Funderingar över League Play M14

4 posters

Gå ner

Funderingar över League Play M14 Empty Funderingar över League Play M14

Inlägg  MickeH 2013-07-21, 08:33

Det finns 2 saker som gör att jag troligen inte kommer att vara med på League Play för M14.

Den första, enkla, anledningen är att jag inte vill att mina kort ska ligga på Player 2, och således inte vara tillgängliga för turneringarna i Standard och Modern.

Den andra anledningen, är att formatet är helt obalanserat. En draft-lek är vanligtvis bra mycket bättre än en Sealed Deck-pool med 6 boosters.
I det här fallet så skulle dessutom draft-lekarna få lägga till 2 boosters, samt att sealed-poolen bara är på 5 boosters.

Lite siffror:
I min draft-lek från i releasen, så hade jag 42 kort. Av dessa var 37 kort i de 2 färger jag spelade. De övriga 5 var 1 artefakt och 4 kort i fel färger. Det gjorde att jag bland de 37 korten kunde välja ut de 23 bästa. Några var inte spelbara och några var bra att sideboarda in.

I en sealed-pool på 5 boosters, så har man totalt 70 kort uppdelade på 5 färger. Låt oss för enkelhetens skull anta att färgerna är jämnt fördelade och att det var 1 artefakt eller land per booster. Det gör att man får 13 kort per färg. Låt oss också anta att man bygger en 2-färgad lek med 23 kort + 17 länder. Det gör att man måste ha med 23 av 26 kort i färgerna. Det gör troligen att du måste lägga in kort som är riktigt dåliga. Alternativt så får du spela en lek med 3 färger, och med tanke på att det inte finns så mycket manafix i M14, så kommer du att bli manascrewad många gånger.

Jag skulle bli förvånad om sealed-spelarna vinner så mycket som 10% av duellerna mot draft-spelarna.

Inte ens en sealed-pool på 6 boosters skulle ligga bra till mot en draft-pool, man kanske måste gå upp till så mycket som 8-9 boosters innan det blir en jämn match. Och då har jag inte räknat med att draft-spelarna har rätt att lägga till 2 boosters, vilket skulle kunna göra deras lek ännu bättre.

Jag valde att inte låta min draft-lek ligga kvar på Player 2, och att lägga tid på att vara med i en tävling där jag under 5 veckors tid kanske kan vinna 1 match, det är jag inte särskilt intresserad av.

Nu är det nog lite för sent att göra något åt det nuvarande League Play. Men det man borde ha gjort var kanske att använda Deckbuilders Toolkit, vilket förutom att vara en utmärkt produkt för nyare spelare, skulle kunna utgöra en perfekt bas för League Play. Och här hade jag inte haft något emot valet att spela med sin draft-lek plus boosters eller en Deckbuilders Toolkit.

Vad är en Deckbuilders Toolkit då? Jo, det är en produkt som lämpar sig både för nybörjare och för denna typ av spel. Den innehåller 100 basicländer, 125 semi-slumpade kort och 4 boosters (från M14 och/eller RtR-blocket).

Edit: tänk också på att de 37 kort jag hade i mina färger i draft-leken var kort som jag valt ut för att de skulle passa ihop.


Senast ändrad av MickeH den 2013-07-21, 09:06, ändrad totalt 1 gång
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Funderingar över League Play M14 Empty Sv: Funderingar över League Play M14

Inlägg  MickeH 2013-07-21, 08:38

Deckbuilders Toolkit verkar ligga på ca 200kr, vilket borde passa bra.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Funderingar över League Play M14 Empty Sv: Funderingar över League Play M14

Inlägg  MagnusL 2013-07-21, 13:48

Hade inte ens tänkt på Deckbuilder's Toolkit. Det hade ju definitivt balanserat alltihopa.

Och jag måste hålla med gällande draft vs Sealed, draft är på en helt annan powerlevel.
MagnusL
MagnusL

Antal inlägg : 32
Join date : 12-08-29

Till överst på sidan Gå ner

Funderingar över League Play M14 Empty Sv: Funderingar över League Play M14

Inlägg  Major 2013-07-21, 15:10

Jag har tre funderingar:

1) Om booster draft lekarna inte får lägga till några boosters alls, är det fortfarande obalanserat vs en 5-booster draft lek?

2) Det känns ju tråkigt om folk inte vill spela formatet pga orättvisa villkor. Det jag skulle kunna göra är att helt enkelt göra om reglerna så att booster draft lekarna inte får vara med, och att alla kör med 5-booster Sealed från början. Dock så känner jag mig lite taskig mot booster-draft spelarna då jag skrivit att de skulle kunna deltaga i League Play genom sitt deltagande på Releasen... eventuellt skulle jag kunna ge rebatt på inköpet av 5-boosters som plåster på såren i så fall.

3) Jag förstår att folk är motvilliga över att lämna sina nyinköpta kort på Player 2. När vi hade en liknande tävling förr där folk fick ta hem sina kort, så fick vi dock klagomål på att folk kunde fuska och lägga till kort till sina lekar hemma. För att ändra på den regeln behöver vi ett alternativ som folk kan känna sig nöjda med. Fylla i ett papper med vilka kort som man har i sin pool låter kanske omständigt, men bästa av alla världar?

League Play har inte börjat än, och om det nuvarande formatet ändå inte kommer spelas så gör jag gärna ändringar så länge alla känner sig bekväma med dem. Ju tidigare jag hör input desto bättre, så tack för era åsikter än så länge!

Major
Major

Antal inlägg : 212
Join date : 11-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Funderingar över League Play M14 Empty Sv: Funderingar över League Play M14

Inlägg  Chrisse 2013-07-21, 16:44

för mig så funkar det vilket som.
Chrisse
Chrisse

Antal inlägg : 125
Join date : 12-04-10
Age : 39
Ort : västervik

Till överst på sidan Gå ner

Funderingar över League Play M14 Empty Sv: Funderingar över League Play M14

Inlägg  MickeH 2013-07-21, 17:30

Major skrev:Jag har tre funderingar:

1) Om booster draft lekarna inte får lägga till några boosters alls, är det fortfarande obalanserat vs en 5-booster draft lek?

2) Det känns ju tråkigt om folk inte vill spela formatet pga orättvisa villkor. Det jag skulle kunna göra är att helt enkelt göra om reglerna så att booster draft lekarna inte får vara med, och att alla kör med 5-booster Sealed från början. Dock så känner jag mig lite taskig mot booster-draft spelarna då jag skrivit att de skulle kunna deltaga i League Play genom sitt deltagande på Releasen... eventuellt skulle jag kunna ge rebatt på inköpet av 5-boosters som plåster på såren i så fall.

3) Jag förstår att folk är motvilliga över att lämna sina nyinköpta kort på Player 2. När vi hade en liknande tävling förr där folk fick ta hem sina kort, så fick vi dock klagomål på att folk kunde fuska och lägga till kort till sina lekar hemma. För att ändra på den regeln behöver vi ett alternativ som folk kan känna sig nöjda med. Fylla i ett papper med vilka kort som man har i sin pool låter kanske omständigt, men bästa av alla världar?

League Play har inte börjat än, och om det nuvarande formatet ändå inte kommer spelas så gör jag gärna ändringar så länge alla känner sig bekväma med dem. Ju tidigare jag hör input desto bättre, så tack för era åsikter än så länge!


1) Ja, draftlekarna är fortfarande klart bättre.

2) Jag tror trots allt att 6 boosters är bättre för sealed (även 6 boosters är sämre än en draftlek utan extra boosters). På 5 måste man troligen spela 3-färgat.

3) Registrera leken är bra, det finns formulär man kan ladda ned för det (på stora turneringar får man registrera korten, och sen byter man så man spelar någon det någon annan skrivit ned så man motverkar fusk!). Sen kan man göra något stickprov då och då, det räcker gott.

Jag tycker fortfarande att Deckbuilders Toolkit är bra, och definitivt en produkt du borde ta in några av hur som helst. Jättebra för nybörjare. Plus att det är bra låda att ha korten i.
Jag tror det blir jämna matcher om några har draftlek + 2 boosters och några har Deckbuilders Toolkit, kanske en liten fördel för toolkit. Men jag vet inte exakt hur det semirandomiserade innehållet ser ut.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Funderingar över League Play M14 Empty Sv: Funderingar över League Play M14

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet