Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Libertalia

3 posters

Gå ner

Libertalia Empty Libertalia

Inlägg  FredrikLindström 2014-02-07, 11:33

Libertalia är ett litet trevligt kortspel för 2-6 spelare. Det har ett starkt pirattema och väldigt fina komponenter.

Samtliga spelare startar med likadana piratbesättningar och man spelar sedan ett kort (en karaktär) för varje veckodag, måndag till lördag. På söndagen vilar piraterna och räknar sitt byte och omvandlar stöldgodset till poäng. Till nästa runda drar spelarna 6 nya, likadana besättningsmedlemmar och en ny kampanj börjar. Totalt spelar man 3 kampanjer. Föga överraskande - flest poäng efter sista kampanjen vinner Wink

Det finns en spelplan i form av ett piratskepp. Fartyget lastas med stöldgods för kampanjens 6 dagar; ett byte per spelare och dag. Besättningen, allt från papegojor till spanska guvernörer, har lite olika egenskaper och rang.

Lite kort så får karaktären med lägst rang utföra sin handling först (t ex inkassera guld, döda en besättningsmedlem med högre rang eller sälja värdelöst stöldgods) men karaktären med högst rang har förmånen att få välja dagens byte före alla andra. Det kan vara väldigt viktigt Wink

Det finns olika typer av byten - allt från skattkartor, juveler och tunnor med rom till förbannade reliker och självaste spanska flottan. Givetvis är guld och juveler bra, de ökar på värdet i din skattgömma och därmed dina poäng. Den som väljer sist kan tvingas att ta de mindre lockande bytena... Häxskatten ger spelaren minuspoäng (extra mycket minus om ens kapten är i spel!) och hittar man den spanska flottan så förlorar man sin pirat!

Det finns utrymme för en hel del spelarinteraktion och det kan vara absolut nödvändigt att lönnmörda både sina egna och motspelarnas pirater. Jag tyckte om det och vill definitivt se det på kommande spelträffar.

Med vana spelare skulle jag uppskatta speltiden till 45-60 minuter.

MickeH, Jonas och jag spelade detta igår och givetvis lyckades jag missa en del regler...  igen Embarassed

Gravhögen (discarded/dead pirates) försvinner ur spel efter varje vilodag!
= Kirurgen kan inte återuppliva gamla döingar
= Häxdoktorn får en mindre gravhög att leta igenom

Finns säkert något mer jag har missat, ska läsa om loggboken efter att ha spelat ett par gånger Wink


Senast ändrad av FredrikLindström den 2014-02-07, 13:05, ändrad totalt 1 gång
FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

Libertalia Empty Sv: Libertalia

Inlägg  MickeH 2014-02-07, 11:53

Tyckte väl att häxdoktorn var lite väl bra...

Trevligt spel i alla fall, skulle gärna testa det på 4-6 spelare. Blir nog mer interaktion då.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Libertalia Empty Sv: Libertalia

Inlägg  Mange 2014-02-07, 12:50

Låter kul! Skulle jag gärna testa!
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Libertalia Empty Sv: Libertalia

Inlägg  FredrikLindström 2014-02-07, 14:51

MickeH skrev:Tyckte väl att häxdoktorn var lite väl bra...
Trevligt spel i alla fall, skulle gärna testa det på 4-6 spelare. Blir nog mer interaktion då.
Ha ha, ja han tjänade in många poäng till dig Wink
Med fler spelare så bör det bli en tuffare kamp om tjuvgodset.
Vi hade ju några omgångar med tre kartor, tre reliker osv. Vad kan hända om vi är fler vid bordet?
Sannolikheten att det skulle finnas 4-6 likadana pjäser i skattgömman måste vara extremt liten. Hur tänker spelarna om det finns tre spanjorer, två reliker och en diamant? Vågar man gå för diamanten?
Bring out the parrot! Very Happy
FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

Libertalia Empty Sv: Libertalia

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet