Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  MickeH 2009-08-09, 23:20

Här kommer jag att fylla på med resultat och en sammanfattning av omgångarna i detta trevliga spel.

Lite mer eller mindre meningslös statistik:

Humans: 8
Cylons: 9


Karaktär Antal spel Antal gånger Cylon Vinster
William Adama 71 5
Saul Tigh 8 1 1
Karl "Helo" Agathon 7 1 4
Laura Roslin 8 4 5
Gaius Baltar 10 3 5
Tom Zarek 6 3 1
Lee "Apollo" Adama 7 2 3
Kara "Starbuck" Thrace 11 5 8
Sharon "Boomer" Valerii 5 2 2
"Chief" Galen Tyrol 10 4 3
Helena Cain 2 0 2
Ellen Tigh 2 1 1
Anastasia "Dee" Dualla 0 0 0
Louanne "Kat" Katraine 0 0 0
Felix Gaeta110
Boomer och Baltar har lite större chans/risk att bli Cylon, då dessa karaktärer drar 3 Loyalty Cards istället för normala 2.


Senast ändrad av MickeH den 2016-03-10, 23:41, ändrad totalt 20 gånger
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Sv: Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  MickeH 2009-08-09, 23:21

30/7 2009

Vi var 5 och hade följande personer:
Joy - Gauis Baltar (började som president)
Niklas - William Adama (började som admiral)
Alexander - Lee Adama
Daniel - Galen Tyrol
MickeH - Tom Zarek

De första loyaltykorten delas ut direkt. Niklas fick då veta att han var Cylon. Vi andra visste förstås ingenting, eftersom man inte får avslöja utan att spela den Cylon action som står på kortet.

Det såg bra ut för mänskligheten, vi hoppade iväg 4 steg (man ska hoppa minst 8 + ett hopp till) rätt smärtfritt, men vi förlorade totalt 4 bränsle (när en resurs går till 0 så förlorar människorna), men det såg ändå rätt lugnt ut. Då kom Sleeper Agent-fasen, och då fick jag ett You Are a Cylon-kort. Joys figur hade som specialförmåga att han fick kolla på någons loyalty cards, och han valde att titta på mina. Han gick ut med att jag var en cylon (det kunde förstås ha varit en lögn). Niklas hamnade i finkan pga ett kort, vilket inte var bra för hans sabotagemöjligheter.

Jag hade som min Cylon-förmåga att minska moralen med 1 steg, och ett tag låg moralen på just 1, men Joy lyckades höja den till 2 innan det blev min tur. Jag valde ändå att avslöja mig och sänka moralen till 1. Därefter avslöjade sig Niklas (som Joy hade anklagat efter att ha kollat på ett av hans kort). Det kunde lika gärna ha gått bra för mänskligheten, men så drogs ett kort som sänkte antingen moral eller population (tror jag det var i alla fall) med 1, och eftersom båda låg på 1 var det kört.

Vinnare: Cylons, dvs jag och Niklas.


Senast ändrad av MickeH den 2009-08-10, 11:07, ändrad totalt 1 gång
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Sv: Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  MickeH 2009-08-09, 23:21

6/8 2009

Vi var 4 personer. Bara 1 karaktär (det finns 10 totalt) var med första gången.

Mattias (Laura Roslin) började som president
MickeW (Galen Tyrol)
MickeH (Kara "Starbuck" Thrace)
Alexander ("Helo" Agathon) började som admiral

Mattias fick reda på att han var cylon från början, men ingen misstänkte honom. Efter ett tag föll misstankarna på Alexander, och Mattias motarbetade ju inte den idén direkt! Jag fick efter ett tag möjlighet att kolla på Alexanders Loyalty Card, och han var människa, vilket jag gick ut med. Lite senare fick Mattias möjlighet att titta på mitt Loyalty Card, men han sa inget. Jag borde kanske ha misstänkt något där. Presidenttiteln gick fram och tillbaka mellan Mattias och Alexander hela spelet. Alexander åkte i finkan pga ett kort och då blev jag Admiral, men det varade inte länge eftersom vi kom till Sleeper Agent-fasen, och jag blev sympatisör (autofängelse men sedan vanlig människa). MickeW blev Admiral och behöll den titeln resten av spelet.

Vi hade lite dåligt med moral, och fick slut på Raptors rätt tidigt, men det gick ändå inte enkelt att gissa vem som var Cylon. Mot slutet misstänkte jag dock Mattias, och röstade in honom i finkan (alla röstade för det!). Han kunde nämligen hela tiden kolla på 2 kriskort, och det var lite för ofta man hörde "det andra kortet var värre". Till slut lyckades människorna vinna relativt bekvämt. Ingen resurs var på mindre än 4 när vi riskerade 3 population för det sista och avgörande hoppet.

Jämfört med första gången vi spelade, så gick första halvan av spelet långsammare, annars gick det relativt enkelt för människorna. Det hade kanske varit annorlunda om Mattias hade haft en annan karaktär, och hade han fått vara President hela tiden hade han kunnat göra mycket mer skada!

En intressant iakttagelse är att båda gångerna vi spelat så har den som varit Cylon från början (inte alltid någon blir det) bara haft tillgång till 2 av de 5 skill-korten, det är säkert negativt då det blir enklare att se mönstret i ev. sabotage av den spelaren.

Ingen har ännu spelat "Boomer" eller Saul Tigh, vem blir först med det?

Men vem var det som hjälpte Mattias att bli president i den senare delen av partiet? Någon måste det varit!
MickeW

Nja jag vet inte, jag pumpade ju in 17 skill points i den skill challangen 5+5+4+3 däremot gjorde -2 peneltyn att jag inte orkade hålla kvar titeln i nästa runda. Men det hade inte spelat någon roll. Ni var på alldeles för många jumps, jag hade inte hunnit få ner moralen. Om jag revealat mig tidigare hade matchen förmodligen fått ett annat mönster. Jag skulle ha revealat mig när det var tre cylon crisis card på bordet, då vetti sjutton ifall ni hade klarat det. Visserligen var Laura Roussi svårspelad, men om hon får utrymme så kan hon göra massiv skada oavsett vilken sida hon står på. Märk väl att jag drog 2 av ovanstående Crisis Cylon Card, vilket hade gett mig ett riktigt fett mommentum om jag bara outat mig vid den tidpungten. Jag spelade fel helt enkelt. Hade jag inte varit Cylon så hade jag varit totalt livsfarlig i slutet för om man bara har några kort på hand så är är det nästan omöjligt att en ensam kan slå Laura Rossi i skills med politics och leadership. Kraftfull men svårspelad och kräver utrymme. Nu hade ju Alexander tur när han tog president posten av mig. Hade någon annan varit Cylon så hade det varit förödande. Ett annat misstag jag gjorde var att jag var för rädd för att ni skulle komma på mig. Jag skulle ha samlat på mig höga skillcards för att ta mig ut ur brinnken och spelat mer aggresivt i början. Jag tror inte det är hela världen med en tidig reveal om man är Cylon. Fetaste misstaget var dock att spela ut -1moral kortet precis innan Sympethizer kortet kom. Annars skulle ju Micke H blivit Cylon. Jag var alldeles för sugen på att få ner moralen då min reveal ability var just -1 på moral.
Mattias

Man lär sig med tiden, men jag håller med om att Laura Roslin är svårspelad.

Om man revealar sig som Cylon så räknas inga förmågor på karaktären längre, men du hade på en av Cylons Locations kunnat göra samma sak som du gjorde nu, titta på 2 Crisis cards och välja ett.

Jag tror också att ditt största misstag var att sänka moralen till rött. 2 brödrostar är bättre än 1 Razz
MickeH


Senast ändrad av MickeH den 2009-08-10, 11:10, ändrad totalt 1 gång
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Sv: Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  MickeH 2009-08-09, 23:28

Spontan omgång på 6 spelare söndag 9/8 2009


Alexander - Gauis Baltar (startade som president)
Joy - William Adama (startade som admiral)
Mårten - Sharon Valeri
Niklas - Kara Thrace
MickeH - Saul Tigh
Pontus - Galen Tyrol

Både Niklas och Pontus började som cylons, vilket dock tog ett tag innan vi fick reda på.
Tidigt gick det bra, vi klarade de flesta Skill Checks med bred marginal. Niklas hamnade tidigt i finkan och satt kvar där väldigt länge. Även Mårten hamnade där och blev kvar resten av spelet. Efter ett tag kunde jag starkt ana att Pontus var Cylon, för han var den ende förutom jag som lade ett negativt kort i en Skill Check. Han hamnade dock i finkan innan jag hann med att rösta in honom där (Sympatisör-kortet). Finkan (The Brig) visade sig få en central betydelse för spelet.
Efter Sleeper Agent-fasen så misstänkte jag Alexander som Cylon, och skickade in honom i finkan. Joy hade varit en runda bakom lås och bom så jag var Admiral, och kunde med min specialförmåga ta Presidenttiteln från Alexander.

Jag bestämde mig att hjälpa Niklas ur finkan, vilket Joy var tveksam till. Niklas tackade genom att skicka in mig i finkan, och så var han helt plötsligt ensam ute i friheten, medan vi andra 5 satt i finkan! Han var dessutom Admiral!!! Inte bra.
Jag lyckades dock ta mig ut, och slänga in Niklas i finkan, och då var helt plötsligt jag ensam ute. Nu började kapplöpningen, för både Niklas och Pontus avslöjade sig, så då gällde det att snabbt som attan få ut övriga från finkan så vi kunde hoppa det sista hoppet. Vi klarade till slut av det och även deras Super Crisis Cards, och vann ett rätt udda men spännande spel.

Seger för Mänskligheten alltså!


Senast ändrad av MickeH den 2009-08-09, 23:31, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : stavning)
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Sv: Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  MickeH 2009-08-22, 21:40

5 spelare 22/8

Niklas - Gaius Baltar (president från början)
Pontus - Saul Tigh (admiral från början)
Alexander - Sharon Valerii
MickeH - Galen Tyrol
Mårten - Lee Adama

Niklas och Mårten blev cylons redan från början. I början gick det väl rätt ok, även om vi inte vann så många skill checks, men ingen fara alls. När det var en del cylonskepp ute, så spelade jag ett kort så Mårten fick 2 actions (tänkt att han skulle skjuta lite då förstås), men han gick istället och slängde in en av oss (minns inte vem) i finkan! Och sen avslöjade han sig förstås.
Flera gånger fick vi använda FTL Control för att hoppa i förtid och på så sätt riskera population.

I sleeper agent-fasen, så fick Mårten kortet sympatisör, och gav bort det så det blev fullt i finkan mer eller mindre. När vi senare i en skill check kunde se tydligt att Niklas var en cylon, så var det för sent. Han kunde se till att bara han själv var utanför finkan, och till råga på allt admiral. Till slut var det så många Cylon-attacker ute att vi förlorade 9 (!) civila skepp och population tog slut och vi förlorade.

Vinst för de elaka Cylons alltså!
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Sv: Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  MickeH 2009-09-02, 23:06

6 spelare 2/9 (första gången vi spelade på ordinarie spelmöte)

Alexander - Saul Tigh (admiral från början)
Daniel O - Kara Thrace
MickeW - Gaius Baltar
Niklas - Karl Agathon
MickeH - Lee Adama
Mårten - Tom Zarek

För första gången valde ingen att spela med Chief Tyrol.
MickeW var cylon från början, men dolde det relativt väl. Det gick bra för människorna i början, vi låg till och med plus på maten.
I sleeper-fasen så blev Alexander sympatisör och åkte i finkan. Daniel blev cylon, vilket han inte dolde så väl, jag misstänkte honom rätt snabbt. Han avslöjade sig utan att använda sin Cylon action när han flyttade civila skepp till cylons istället för att skydda dem. Direkt efter spelade MickeW sin Cylon action och slängde mig i finkan.
Därefter förlorade människorna snabbt pga att ett Centurion Boarding Party nådde ända fram. Första gången det har avgjort partiet. Vi var rätt långt ifrån att ta oss fram till Kobol.

Notera att det var första gången som Niklas var människa på 4 försök, och att Alexander varit människa 5 gånger i rad nu!
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Sv: Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  MickeH 2009-10-04, 17:18

5 spelare 3/10 - Vi spelade för första gången med expansionen.

Niklas - Kara Thrace
Daniel O - Helena Cain (Admiral från början)
Pontus - Ellen Tigh
John - Galen Tyrol
MickeH - Tom Zarek (President från början)

Vi spelade inte med Cylon Leaders eller med New Caprica objective.

Det började riktigt bra för människorna, som kunde hoppa iväg 4 steg relativt enkelt. Vid sleeper agent fasen så fick jag reda på att jag var Cylon, och väntade bara 1 varv på att avslöja mig då jag kände att jag inte kunde göra lika mycket skada i hemlighet. Strax efter avslöjade sig Pontus, som hade varit Cylon redan från början. Tillsammans bearbetade vi människorna en del, och lyckades förstöra rätt många civila skepp. Vi utnyttjade också de nya Treachery-korten, tills människorna slutade spela Reckless-kort...
Till slut hängde allt på att människorna blev tvungna att slå en (8-sidig) tärning, och behövde komma upp i minst 3. Lite antiklimax tyckte vi allihop, men spännande var det mot slutet!

Edit: Tärningsslaget lyckades och människorna vann.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Sv: Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  MickeH 2010-01-16, 21:21

Första omgången på länge. Vi spelade med hela expansionen, men ingen valde att spela en Cylon Leader.

5 spelare, 16/1 2010.

MickeH - Gaius Baltar (president från början)
Pontus - Helena Cain (admiral från början)
Alexander - Saul Tigh
Mårten - Ellen Tigh
John - Kara Thrace

Från början var ingen cylon. John lade dock fel kort en gång, så alla var övertygade om att vi hade en cylon ibland oss! Vi misstänkte Alexander och Pontus försökte slänga honom i finkan en gång. Det var dock extremt händelsefattigt och lättspelat för mänskligheten.
Efter Sleeper Agent-fasen så blev jag och Alexander cylons. Alexander blev avrättad och därmed avslöjad. Vi landade på New Caprica utan att nåt hänt alls för övrigt, och inga civila skepp hade gått åt. En stor anledning var att vi aldrig drog något Cylon Attack-kort bland kriskorten.

Jag försökte hålla mig dold med misstankar riktades mot mig. Jag försökte få över misstankarna mot John istället, och fick honom slängd i finkan. Sen riktades återigen misstankarna mot mig och jag blev avrättad. Vi fick ner Population till 1, men sen lyckades människorna evakuera alla skepp och dra iväg från New Caprica och därmed vinna.

Intressant och annorlunda med New Caprica-delen.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Sv: Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  MickeH 2010-02-03, 22:59

Bara grundspelet den här gången, då vi hade 2 nya spelare.

3/2 2010

Pontus - William Adama (Admiral från början)
Niklas - Laura Roslin (President från början)
Maria - Kara Thrace
MickeH - Karl Agathon
Mange - Galen Tyrol

Maria var cylon från början men väntade länge med att avslöja sig eftersom hon inte visste hur man bäst spelar Cylon. Många attacker, men vi klarade att hålla de civila skeppen vid liv, och kom till Sleeper Agent-fasen utan större förluster. Då blev Mange Cylon. Jag misstänkte relativt snabbt Mange, och fick in honom i finkan. Kan tilläggas att Pontus tidigt tog president-titeln och spelade några Quorum-kort som gjorde det svårare att ta titeln ifrån honom. Så småningom så avslöjade sig Maria, men då såg det riktigt bra ut för människorna. Mange avslöjade sig (dock alldeles för sent), och Marias Super Crisis-kort gjorde det lite besvärligt för oss människor. Till slut klarade vi oss, även om flera av resurserna började bli låga.

Vinnare alltså: Människorna
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Sv: Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  MickeH 2010-05-05, 23:09

Grundspelet bara

5/5 2010

Joy - William Adama (Admiral från början)
MickeH - Laura Roslin (President från början)
Pontus - Saul Tigh
Petra - Lee "Apollo" Adama
Daniel O - Chief Galen Tyrol

Jag var cylon från början. Pontus öppnade sin runda med att slänga Joy i briggen, så han blev amiral. Joy kom ut relativt snabbt. Hyfsat tidigt i spelet så hade en Centurion kommit ombord, och lämpligt nog (för mig) så hade det rummet där man kan skjuta på dem blivit skadat. Pontus använde också rätt tidigt sin förmåga att sno åt sig presidenttiteln också.

Jag avslöjade mig tidigt, kanske 4e varvet eller så. Jag kunde då som min avslöjarförmåga slänga in Oskarsson i finkan så att det skulle bli svårare att reparera. Sen gick hela spelet väldigt väldigt slött. Trots att vi spelade rätt länge så hann människorna bara hoppa 2 gånger, och med 1or varje gång så kom vi aldrig till att dela ut nya loyalty cards. Joy fick också för sig att Petra var cylon, och slängde henne i finkan. Alla förutom Laura Roslin var dock människor. Till slut när människorna låg på bara 3 population, och Galactica var omgiven av cylonskepp, så chansade han (Pontus) på att använda FTL. Med ett kort så var det 5+ på en 8-sidig tärning för att överleva. Det lyckades dock inte så vi fick en ensam vinnare.

Vinnare: Cylons (MickeH)
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Sv: Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  MickeH 2010-09-30, 07:51

29/9 2010 - Grundspelet

MickeW - Kara "Starbuck" Thrace
DanielO - Karl "Helo" Agathon
Pontus - Saul Tight (Admiral från början)
MickeH - Gauis Baltar (President från början)

Pontus gjorde sin standardpryl och snodde åt sig Presidenttiteln första rundan. Vi blev översvärmade av Heavy Raiders, och kunde i längden inte försvara oss, så vi fick först 2st Centurion Boarding parties. Vi fick bort en av dessa, men då kom 2 till. Pontus såg till att vi hoppade 3. MickeW, som var cylon från början, avslöjade sig tidigt i hopp om att kunna hjälpa brödrostarna att nå fram. Pontus såg till att vi hoppade 3 igen, men då kom vi så lågt i fuel att vi var så gott som dödsdömda. Vi hittade inget sätt att få bränsle, så Cylons vann i det snabbaste partiet jag spelat.

Vinnare: Cylons
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Sv: Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  MickeH 2011-06-06, 23:27

6/6 2011 - Grundspelet

Pontus - Saul Tigh (Admiral från början)
MickeH - Lee Apollo Adama
Joy - Laura Roslin (President från början)
Daniel O - Gaius Baltar

Som vanligt öppnade Pontus med att sno åt sig Presidenttiteln... Ingen var cylon från början. Efter att Pontus hamnat i finkan (efter andra kortutdelningen) och något annat skumt kort spelats, så var jag både admiral och president en kort stund. Det gick bra för mänskligheten. Oskarsson hade kollat på både Pontus och Joys kort, och misstänkte mig för att vara cylon. Efter att vi hoppat iväg, så blev jag cylon. Jag borde kanske ha avslöjat mig tidigare, för människorna hade bara 4 population kvar. Men jag väntade ett varv och hoppades på att kunna använda FTL och riskera 3 pop. Men jag åkte i finkan, efter att ha försökt anklaga Oskarsson och slänga honom i finkan. Men de trodde mer på honom än på mig. När allt såg hur bra som helst ut för människorna, så kom ett par cylon-attacker och jag kunde avsluta med ännu en attack för att minska de 4 i pop som behövdes för att vinna.

Vinnare: Cylons, dvs MickeH.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Sv: Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  MickeH 2013-07-16, 22:51

Oj, 2 år sedan sist!

16/7 2013 - Grundspelet

Pontus - Laura Roslin (President från början)
Alexander - William Adama (Admiral från början)
MickeH - Lee Apollo Adama
Johan - Chief Galen Tyrol

Pontus lyckades direkt sno åt sig Admiraltiteln med hjälp av ett Quorom-kort. Vi hade tidigt besök av en Centurion som vi dock lyckades skjuta bort. En del Cylon-skepp ställde till lite trubbel och lyckades få in en Centurion till. Johan var Cylon från början, men inget misstänkt märktes, så vi utgick alla från att det bara var människor från början. Efter andra omgången kort så hamnade Alex i finkan som sympatisör. Det var faktiskt enda besöket där i hela spelet. Destiny deck och Crisis-cards var generellt snälla mot mänskligheten, bara moralen var lite låg. När Johan väl valde att avslöja sig så var det mer eller mindre för sent. Moralen gick ned till 1 tack vare hans avslöjande (han ville förstås vänta till vi låg på 1). Men vi lyckades precis klara oss, bränslet gick ned till 1 efter allra sista hoppet.

Vinnare: mänskligheten.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Sv: Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  MickeH 2014-03-25, 23:02

25/3 2014
Så var det dags igen. Vi spelade bara med grundspelet.

Pontus - Laura Roslin (President från början)
Mårten - Karl 'Helo' Agathon (Admiral från början)
MickeH - Chief Galen Tyrol
Johan - Tom Zarek.

MickeH var cylon från början, men dolde det till andra omgången kort delades ut.
Johan snodde åt sig presidentskapet och slängde Pontus i briggen. Pontus använde en specialförmåga för att slänga Johan i briggen. Detta passade mig förstås utmärkt, för det var det enda misstänkta som hände innan vi hoppat iväg 4 hopp. Inga resurser åkte ned särskilt mycket, så när vi delade ut andra omgången kort så fick Pontus sympatisör-kortet och blev en Cylon. Jag försökte få det att se ut som att Mårten var en Cylon, och slängde honom i briggen. Nästa varv avslöjade jag mig och hade som specialförmåga att slänga en person i briggen, så 2 avslöjade Cylons och alla människor i briggen.
Dock såg det fortfarande bra ut för människorna som inte förlorat så många resurser.
Pontus och jag började mala ned resurserna, så mot slutet var det ont om både population och fuel. Mårten riskerade till slut ett hopp med risk för -1 pop. Han hade 2 chanser och modifierade tärningsslag, men lyckades inte. Annars hade människorna kommit iväg 8 hopp och det hade varit fortsatt ovisst.

Vinnare: Cylons
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Sv: Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  MickeH 2014-04-20, 21:36

20/4
Vi hade med 1 char från 2a expansionen.

Pontus - Felix Gaeta
Mårten - Karl 'Helo' Agathon (Admiral från början)
Alex - Gaius Baltar (President från början)
MickeH - Kara 'Starbuck' Trace

Ingen var cylon från början. Vi lyckades precis gå ner på rött i Population innan vi hoppade 4e hoppet. Mårten blev sympatisör och hamnade i finkan. Pontus blev cylon, och jag fick strax efter det chans att titta på ett av hans loyalty kort, och såg cylon-kortet. Pontus avslöjade sig direkt i sin runda, och det såg bra ut för mänsklgheten. Trots ett rejält anfall på slutet så lyckades vi hoppa till säkerhet.

Vinnare: mänskligheten.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Sv: Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  MickeH 2014-08-09, 19:23

7/8 2014

Pontus - Saul Tigh (Admiral från början)
Mårten - Sharon 'Boomer' Valeri
Alexander - Kara 'Starbuck' Trace
MickeH - Tom Zarek
FredrikL - Gaius Baltar (Presiden från början)

Mårten var Cylon redan från början. Med hans förmåga att kolla på Crisis-deck så var han tidigt misstänkt. Vi råkade ut för ett flertal attacker från Cylons redan innan hoppet. Men med ett par 3-distanshopp så såg det ljust ut för mänskligheten. Alex blev Cylon efter det. Mårten avslöjade sig relativt tidigt, och det blev snart klart vem som var den andra elakingen. Vi kom iväg 8 i distans och det såg bra ut om det inte hade varit för att de 2 brödrostarna satt efter varandra och kunde aktivera Cylon Raiders (efter att Mårten spelat sitt Super Crisis-kort för ett anfall). Vi var inte mer än 1-2 drag ifrån säkerheten när vi fick slut på folk.

Vinnare: Cylons
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Sv: Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  MickeH 2014-11-27, 23:12

27/11 2014

Alexander - William Adama (Admiral från början)
MickeH - Tom Zarek
Mårten - Gaius Baltar (President från början)
FredrikL - Kara 'Starbuck' Thrace
Mange - Sharon 'Boomer' Valeri

Både Mange och jag var Cylons från början. Båda spelade diskret och motarbetade osynligt. Det gick bra för mänskligheten, och när vi hade kommit halvvägs så hamnade Boomer i finkan pga sin nackdel. Här kanske Mange borde ha avslöjat sig, men blev istället kvar i finkan ganska länge. Jag var inte säker på vem som var Cylon mer än jag (jag hade i början tittat på Fredriks loyalty-kort), det verkade vara antingen Mange eller Alex. Jag försökte få misstankarna mot Alex, och rätt så länge så trodde Mårten att jag var människa. Precis när jag hade en plan på att slänga Mårten i finkan (med hjälp av Executive Order, där min förespegling var att jag skulle slänga in Alex i finkan istället) och sen avslöja mig, så bestämde sig Mårten istället för att med ett Quorum-kort slänga mig i finkan. Och med tanke på att det gick alldeles för smärtfritt så hjälpte det inte att jag fixade ut Mange och sen gav honom en Executive Order (han stod på rätt plats så han kunde försöka slänga in 2 pers i finkan). Båda försöken misslyckades och människorna gick till en enkel seger.
Kuriosa: endast ett Cylon attackkort drogs i hela spelet, och det kunde Fredrik slänga bort med sin förmåga.

Vinnare: Mänskligheten
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Sv: Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  MickeH 2016-03-10, 23:40

10/3 2016

Elisabeth - Kara 'Starbuck' Thrace
Alex - William Adama (Admiral från början)
Axel - Laura Roslin (President från början)
Fredrik - Sharon 'Boomer' Valeri
MickeH - Karl 'Helo' Agathon
Mange - Lee 'Apollo' Adama
Oskar - Chief Galen Tyrol

Vi spelade på 7 pers utan att använda Cylon Leaders, men det är nog inte så bra egentligen. Dels tar det lång tid mellan ens turer (och extra jobbigt för mig som Helo, jag kom ju inte in på brädet förrän i turn nummer 12). Dessutom räckte inte Loyalty-korten till, vi fick bestämma att vi inte kunde ha med både Boomer och Baltar.

Axel var Cylon från början. Inget extremt hände, det gick rätt så bra för mänskligheten. Vid ett tillfälle märktes det att det fanns en Cylon med i spelet, men det var i princip omöjligt att gissa vem. När vi hoppat halvvägs så drog Boomer sympatisörkortet och hamnade i finkan av 2 anledningar. Jag blev Cylon. Förutom ont om mat och dålig moral såg det bra ut för människorna. Då avslöjade sig Axel och sänkte moralen till 2. Sen var det Fredriks tur, och han drog ett Kriskort där han kunde välja en skill check eller -1 i moral. Då använde jag Helos specialförmåga och såg till att moralen hamnade på 1. Därefter var det min tur och jag avslöjade mig. Det medförde att 3 personer hamnade i Sickbay och att FTL-kontrollen skadades. Dessvärre hade alla mänskliga spelare redan gott om kort på handen. Det såg ändå ok ut för människorna, eftersom Mange (då president) kunde höja moralen till 2. En attack dök upp och sen använde Axel sitt Super Crisis-kort för att förstärka attacken. Det gillade inte människorna, och kom upp i 51 poäng i skill checken som bara krävde 24. Efter Fredriks tur så behövde jag fixa ner moralen med 2 steg för att vi skulle vinna, och jag lyckades med att bomba Colonial One. Där krävdes bara 15 för skill checken, men ödet var på vår sida, och människorna hade spenderat sitt krut rundan innan.

Vinnare: Cylons

Att notera är att bränslet som brukar vara ett stort problem knappt sjönk något trots 4 hopp med totalt 9 i distans.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik Empty Sv: Battlestar Galactica - Spelresuméer och statistik

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet