Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Andra typer av spel

+3
John
Mange
MickeH
7 posters

Gå ner

Andra typer av spel Empty Andra typer av spel

Inlägg  MickeH 2008-10-04, 19:16

Brädspel och då framför allt tyska brädspel är väl det som är grunden för föreningen.

På sista tiden (och jag tillhör definitivt de skyldigaste!) så har föreningen också invaderats av kortspel (magic, mythos, bönor i olika former) och figurspel (bloodbowl, pirates, d&d minis).

Vad är den allmänna uppfattningen om den utvecklingen?

Själv tycker jag att kortspel som Magic och Mythos (som mest är 2-mannaspel) passar bättre på till exempel Lördagsfikat på Nilssons. Bohnanza tycker jag dock passar på ordinarie kvällar, det är mera som ett brädspel.

Figurspel kan man ha speciella kvällar för.

Vad gäller Blood Bowl så tycker jag nog att ligamatcherna bara i undantagsfall bör spelas på våra ordinarie spelkvällar. Det kanske går att ha speciella BB-kvällar där man spelar 2 matcher samtidigt.

Sammanfattningsvis är min åsikt att vi definitivt inte ska förbjuda kortspel och figurspel (demonstrationer är förstås helt ok), men att vi bör fokusera på brädspelen på ordinarie spelkvällar (dvs 1 gång per vecka i normalfallet), och ha kort- och figurspel på speciella kvällar, så inte någon som mestadels vill spela brädspel känner sig utanför (och i värsta fall slutar komma!).

Brädspel som Settlers, Carcassonne, Power Grid, Puerto Rico känns som föreningens grundpelare!
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Andra typer av spel Empty Sv: Andra typer av spel

Inlägg  Mange 2008-10-04, 23:18

Låter bra!!! Håller helt med Micke!!
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Andra typer av spel Empty Sv: Andra typer av spel

Inlägg  John 2008-10-05, 05:39

Du läser mina tankar!
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Andra typer av spel Empty Sv: Andra typer av spel

Inlägg  Janne 2008-10-05, 19:53

Vad många visningar den här tråden har!
Janne
Janne
Admin

Antal inlägg : 147
Join date : 08-08-08
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Andra typer av spel Empty Sv: Andra typer av spel

Inlägg  MickeW 2008-10-06, 08:13

Janne skrev:Vad många visningar den här tråden har!
Det betyder kanske att diverse sökmotorer börjat hitta hit? På sikt kanske vi får fler medlemmar i så fall.

I övrigt håller jag med om att de ordinarie spelträffarna ska användas till de enklare spelen. De mer avancerade kort- och figurspelen passar dessutom sällan till stora spelgrupper.
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Andra typer av spel Empty Sv: Andra typer av spel

Inlägg  John 2008-10-06, 20:49

Kul att Google snappat upp oss och ger oss reklam.

BTW, för alla er som läser om våran fina förening - Hej Smile
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Andra typer av spel Empty Sv: Andra typer av spel

Inlägg  Forumtrollet 2008-10-07, 23:18

Japp, tematiserade spelträffar håller jag med om som bra ide. Har man en förening för spelfantaster så kommer ju intresset automatiskt att täcka in det mesta mellan himmel och jord. Men en brädspelsträff per vecka som bas är en sollid grund och även om folk har olika favoriter så har väl brädspelen en bredare intressepublik än övriga spel. Det faktum att vi har ett forum gör det ju dessutom väldigt lätt att anonsera särskilda spelträffar och de som vill utöka sitt spelande utöver brädspelen kan ju göra så med minimalt besvär. Vad man spelar kan ju också lätt styras utefter veckodag man träffas. Har man mycket tid kan man ju ge sig på tyngre saker som axis och spel osm tar lite längre tid att spela klart. Men eftersom vi verkar vara ganska många på "standard" träffarna ser jag det även som positivt att många har ett starkt intresse för en massa tvåmanna spel som är lätta att ha i väskan som man kan fylla ut små pauser som blir medans man väntar på att ett brädspelsgäng ska bli klara med nåt parti. (just gällande kortspel så kommer jag definitivt lobba för kortkvällar med, se tråden Magic bubbla.) Hur som hellst så tror jag det komemr falla sig ganska naturligt med vad som spelar under träffar. Folk möts och oftast blir det väl två spelbord som startar någonting. Blir det udda någonstans så kan man alltid fylla ut det med småspel vare sig de är bräd, kort eller figurspel.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Andra typer av spel Empty Sv: Andra typer av spel

Inlägg  Cissi 2008-10-13, 22:31

Jag är en av få i vår förening som inte är speciellt förtjust i kortspel och därför håller jag förstås med dig, MickeH, att vi ska fokusera på brädspelen under ordinarie spelträffar. Vi är ju ändå en brädspelsförening. Sen tycker jag självklart att alla som vill spela kortspel ska få göra det men kanske som du föreslår att dessa spel spelas på andra träffar. Bra att du tar upp ämnet, det är något som jag också har funderat en del kring.

Cissi

Cissi

Antal inlägg : 101
Join date : 08-06-03

Till överst på sidan Gå ner

Andra typer av spel Empty Sv: Andra typer av spel

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet