Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Lär dig Japansk Mahjong

5 posters

Gå ner

Lär dig Japansk Mahjong Empty Lär dig Japansk Mahjong

Inlägg  Major 2011-07-05, 13:37

Om intresse finns så har jag tillgång till ett komplett set av Japansk Mahjong, om vi kan få ihop 4 spelare totalt så dedikerar jag gärna en kväll eller fler till att lära folk hur man spelar det.

Kort översikt: Mahjong existerar i många olika former, men den form som tas mest seriöst är den Japanska regeluppsättningen, då den tillåter mest strategiskt spel samt minimerar tur. Spelet kan liknas med poker, där spelare tävlar i vem som kan få starkast hand, men Mahjong spelas med "brickor" - tiles, istället för kort och istället för 5 så har man 13 brickor på hand. Till skillnad från poker så är inte spelet klart vid en specifik tidpunkt, utan den spelare som först har en vinnande hand vinner omgången. Kruxet ligger i att snabba, enkelt ihopsatta händer inte är värda mycket poäng från de andra spelarna, medan svåra kombinationer som tar lång tid att sätta ihop ger exponensiellt mer, så det gäller att läsa sina måtståndare så gott det går: satsar de på snabba händer? Har jag tid att forsätta sikta på en stor hand, eller måste jag skynda mig?

Därtil tillkommer en hel mängd regler som gör att man kan påverka de andra spelarna händer. Man kan stjäla brickor, få andras omgång skippad, bluffa med dåliga händer osv. Jag ska inte mygla med att spelet är komplicerat och förmodligen tar ett par timmar att sätta sig in i, men jag själv tycker det är extremt kul och har spenderat många kvällar och nätter med 3 polare i tunga sessioner.

Skriv i tråden om det låter som något du kan testa dig att prova på. Tackar!
Major
Major

Antal inlägg : 212
Join date : 11-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Lär dig Japansk Mahjong Empty Sv: Lär dig Japansk Mahjong

Inlägg  MickeH 2011-07-05, 14:47

Låter kul. Jag testar gärna det.

Jag har ett gammalt mahjong-spel hemma, men jag har bara testat de medhavda reglerna, vilket troligen är den kinesiska varianten.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Lär dig Japansk Mahjong Empty Sv: Lär dig Japansk Mahjong

Inlägg  Major 2011-07-05, 15:31

Nice! Hoppas vi får ihop 2 till då.

Jo de kinesiska och de japanska reglerna skiljer sig en bit, samt att ett par brickor är olika. Japansk Mahjong kallas även riichi Mahjong om någon är intresserad av att kolla reglerna i förväg, men jag planerar att gå igenom allt lugnt och metodiskt på plats så det ska inte behövas.
Major
Major

Antal inlägg : 212
Join date : 11-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Lär dig Japansk Mahjong Empty Sv: Lär dig Japansk Mahjong

Inlägg  Forumtrollet 2011-07-05, 21:20

Jag är intresserad! Very Happy

(Har även ett runt bord i spelrummet som jag tror är precis lagom stort för mahjong.)
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Lär dig Japansk Mahjong Empty Sv: Lär dig Japansk Mahjong

Inlägg  John 2011-07-06, 00:34

Jag spelar det gärna.

Kan man väcka några konspirationsteorier om att spelets namn är väl snartlikt vår spelutlärares namn...
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Lär dig Japansk Mahjong Empty Sv: Lär dig Japansk Mahjong

Inlägg  Major 2011-07-06, 03:19

Fint! Då har vi 4 spelare. Skulle någon mer vilja hoppa in så avstår jag gärna min plats som spelare och är bara med som coach. Eftersom nästa träff händer imorron (idag onsdag) och detta var ganska sent påtänkt så kanske det är bäst att vänta tills nästa träff? Det där vet ni bättre än jag. Jag kan iallafall ta med mig spelet för säkerhets skull.
Major
Major

Antal inlägg : 212
Join date : 11-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Lär dig Japansk Mahjong Empty Sv: Lär dig Japansk Mahjong

Inlägg  Mange 2011-07-06, 08:25

Jag skulle också vilja prova om tid finns! Beror på när det blir?
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Lär dig Japansk Mahjong Empty Sv: Lär dig Japansk Mahjong

Inlägg  Forumtrollet 2011-07-06, 08:30

Det blir idag hemma hos mig. Smile
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Lär dig Japansk Mahjong Empty Sv: Lär dig Japansk Mahjong

Inlägg  MickeH 2011-07-06, 08:57

Mange skrev:Jag skulle också vilja prova om tid finns! Beror på när det blir?
Det lär nog bli många tillfällen, Mahjong (i den form jag spelat, skiljer inte jättemycket tror jag) är riktigt kul och tar inte så jättelång tid, i alla fall inte ett individuellt parti.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Lär dig Japansk Mahjong Empty Sv: Lär dig Japansk Mahjong

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet