Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Diverse spel jag lärt mig på Lincon 2014 (inklusive flera nyinköpta)

Gå ner

Diverse spel jag lärt mig på Lincon 2014 (inklusive flera nyinköpta) Empty Diverse spel jag lärt mig på Lincon 2014 (inklusive flera nyinköpta)

Inlägg  MickeH 2014-06-05, 19:18

I år lärde jag mig fler spel än vad jag gjort tidigare på Lincon. Dessutom köpte jag några spel innan jag ens testat dem, och som en bonus så har jag lärt mig ytterligare ett spel, som finns på http://www.boiteajeux.net

Wilderness är ett spel för 2-8 personer och tar från ca 1 timma och uppåt. Man kan variera speltiden genom att förlänga spelplanen. Det är ett av 3 spel som jag köpte från Fryxgames, ett svenskt spelföretag. Jag och Fredrik speltestade detta på Lincon.

Brawling Barons också från Fryxgames. Ett kortspel för 2 personer, men om man blandar 2 kortlekar kan man vara upp till 4 pers (och jag har 2 kortlekar). Har inte testat det ännu.

Space Station, det 3e spelet från Fryxgames. Kortspel för 2-6 personer där man bygger upp sin rymdstation. Ej testat än.

Pubar och Bussar är ett spel för 2-4 spelare. Man äger en pub, köper in öl till kylskåpet och försöker locka till sig bussar som vill ha just ditt sortiment. Gjort av Peter på Seriebörsen (och finns bara i 3 exemplar än så länge!). Har inte spelat det i skrivande stund, men jag har koll på reglerna.

Path of Dice är också ett spel av Peter på Seriebörsen. Jag testade det på Lincon, men har inte köpt det ännu. Enkelt och kul tärningsspel.

Colossal Arena spelade jag en gång på Lincon. Kortspel där man satsar på vilka av monstren som vinner på arenan. Helt OK. Har inte köpt det.

"Civilisationsspelet" är ett spel som utvecklas av några killar i Uppsala. Jag speltestade prototypen på Lincon och det verkar rätt så kul. Vi skulle kunna skriva ut ett exemplar och testspela om vi får ihop folk. 3-6 eller 4-6 spelare är det för. Spelet tar rätt så lång tid, kanske 4-6 timmar. Jag tror det bygger på boken Vete, vapen och virus. Man ska upptäcka grödor och husdjur, men ibland upptäcker man sjukdomar istället. Finns också ett teknologiträd man kan avancera på. Och en massa krig förstås.

Tzolk'in the Mayan Calendar är ett spel jag varit sugen på att köpa ett tag. Nu har det dykt upp på Boite ā Jeux (se länk högst upp), där man kan spela det (turnbased, ej realtid). Jag kollade igenom en instruktionsvideo och skummade igenom regelboken, det räckte. Har börjat spela ett gäng partier på sidan. 2-4 spelare, jag är rätt sugen på att skaffa det här så småningom. Inte så krångliga regler, men svårt att veta vilken strategi man ska använda i detta lite annorlunda worker placement-spel.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet