Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange)

+3
FredrikLindström
spillepengen
MickeH
7 posters

Gå ner

Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange) Empty Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange)

Inlägg  MickeH 2013-10-17, 10:54

Diskussioner, förslag, motioner. Diskutera här!

Anmälan till mötet/spelträffen här:
https://vvikbf.swedishforum.net/t1312-arsmote-med-spel-torsdagen-den-21-november-kl-1800-hos-mange
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange) Empty Sv: Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange)

Inlägg  MickeH 2013-10-17, 10:58

Det vi har diskuterat inför årsmötet är bland annat att återinföra en medlemsavgift, troligen på 50 kronor/år. Detta för att vi ska kunna få bidrag från Sverok för våra spelträffar.

Denna medlemsavgift ska t.ex. kunna användas för inköp av nya spel och att finansiera deltagande på konvent (Lincon t.ex.).

Ska vi fortsätta ha spelträffar på tisdagar? Det har varit lite tunt med folk på senaste tiden.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange) Empty Sv: Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange)

Inlägg  spillepengen 2013-10-27, 22:50

Jag kan inte komma på årsmötet, men som relativt ny medlem gillar jag förslaget om 50 kronors årsavgift. Tycker även om spelträffarna på tisdagar å hoppas det fortsätter.
/Johan S (spillepengen)
spillepengen
spillepengen

Antal inlägg : 42
Join date : 12-09-08

Till överst på sidan Gå ner

Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange) Empty Sv: Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange)

Inlägg  FredrikLindström 2013-11-04, 16:02

Flera verkar tycka att det är bra med en medlemsavgift. Jag är en av dem. Genom att ha en avgift på minst 50 SEK per år så kvalificerar sig VBF för det högre bidragsbeloppet från Sverok. Det är bra.

Spelträffar
För att kunna få bidrag för våra spelträffar från Sverok måste dessa vara öppna och registrerade hos Sverok minst 5 dagar i förväg och det måste vara minst 10 dagar mellan varje sökt träffbidrag.
I den mån det är möjligt bör vi registrera våra träffar hos Sverok.
I övrigt är jag själv helt neutral då det gäller speldag - jag försöker hålla spelträff varannan torsdag under höst/vinter. Kan jag vara med på någon annans träff så är det en bonus Wink
Enligt mig så har vi rätt gott om spelträffar i Västervik nu, dels hemma hos VBFs medlemmar men även Magicrävarna på Player 2. Kul!

Vad ska intäkterna (avgiften och bidrag) gå till och vilka kostnader har föreningen?
Vi har ingen föreningslokal och därmed ingen hyra. Kostar forumet någonting?
Jag tycker att intäkterna skall användas för att underlätta besök på spelkonvent!
Vi har en liten trupp som besöker LinCon varje år - det vore kul om vi var fler och om vi stannade längre.
Varför inte boka plats på Mjellerumsgården (vandrarhem med totalt 21 bäddar).

Enkelrum 300:-
2 personer 400:- per rum
3 personer 540:- per rum
4 personer 640:- per rum

Så ett konkret förslag är att föreningen aktivt jobbar för att sponsra boendet eller resan i samband med konventet.
Det vore dessutom kul att se mer än bara LinCon. Vilka konvent vore intressanta att besöka? CalCon? GothCon?

Riktig hemsida?
Forumet i all ära, men borde inte föreningen ha en egen hemsida?
Åtminstone ett eget domännamn Wink

Finns det någon aktuell lista över vilka spel VBF äger och var de finns?
...och en sådan lista skulle finnas, enkel att hitta, på hemsidan/forumet så medlemmerna lätt kan se vilka spel man kan låna som medlem i VBF.

Ska föreningen köpa in och äga spel?
Ja, jag kastar ut frågan...
En kompis spelförening hanterar detta med inköp av spel lite annorlunda. Under året köper deras förening in spel och de som är med och spelar dem får rätt att lägga bud på spelen i samband med kommande årsmöte. Pengarna som kommer in från försäljningen används till att köpa in nya spel. Min kompis menar att deras förening har främst vunnit engagerade medlemmar - dels på spelträffarna men främst på årsmötet då nästan alla dyker upp för att vara med på auktionen Wink
Bra eller dåligt?
FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange) Empty Sv: Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange)

Inlägg  Mange 2013-11-04, 16:30

FredrikLindström skrev:En kompis spelförening hanterar detta med inköp av spel lite annorlunda. Under året köper deras förening in spel och de som är med och spelar dem får rätt att lägga bud på spelen i samband med kommande årsmöte. Pengarna som kommer in från försäljningen används till att köpa in nya spel. Min kompis menar att deras förening har främst vunnit engagerade medlemmar - dels på spelträffarna men främst på årsmötet då nästan alla dyker upp för att vara med på auktionen Wink
Bra eller dåligt?
Tycker jag låter intressant! Kan vara en bra grej!!!!!!
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange) Empty Sv: Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange)

Inlägg  FredrikLindström 2013-11-05, 08:29

FredrikLindström skrev:Varför inte boka plats på Mjellerumsgården (vandrarhem med totalt 21 bäddar).

Enkelrum 300:-
2 personer 400:- per rum
3 personer 540:- per rum
4 personer 640:- per rum

Så ett konkret förslag är att föreningen aktivt jobbar för att sponsra boendet eller resan i samband med konventet.
Det vore dessutom kul att se mer än bara LinCon. Vilka konvent vore intressanta att besöka? CalCon? GothCon?
Kan vi inte, i samband med årsmötet, kolla intresset för LinCon och boka sovplats på vandrarhemmet? Vi kan ju alltid avboka om det inte fungerar i slutänden. Jag kan tänka mig att stanna minst en natt.
FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange) Empty Sv: Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange)

Inlägg  Mårten 2013-11-14, 18:26

Jag röstar för att jag inte borde vara ordförande. Förslag på ordförande borde vara Micke sen röstar jag på att Johan ska få någon roll eftersom han har varit en av dom mer aktiva medlemmarna sista tiden.

Jag röstar för att vi borde ha en officiell lokal för spelträffar eller alternativt att vi går över till torsdagar hos Mange och tisdagar hos Pontus när han kan. Jag känner för att ta en paus från brädspelandet ett tag så gårds huset är inte lika pålitlig källa till lokal.
Mårten
Mårten

Antal inlägg : 105
Join date : 08-09-16
Age : 33
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange) Empty Sv: Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange)

Inlägg  FredrikLindström 2013-11-14, 18:45

En egen lokal vore kanon, men det är nog svårt. Vi kanske kan få in en fot på Mejeriet, men det är rätt osäkert...
FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange) Empty Sv: Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange)

Inlägg  MickeH 2013-11-14, 18:57

Mårten skrev:Jag röstar för att jag inte borde vara ordförande. Förslag på ordförande borde vara Micke sen röstar jag på att Johan ska få någon roll eftersom han har varit en av dom mer aktiva medlemmarna sista tiden.

Jag röstar för att vi borde ha en officiell lokal för spelträffar eller alternativt att vi går över till torsdagar hos Mange och tisdagar hos Pontus när han kan. Jag känner för att ta en paus från brädspelandet ett tag så gårds huset är inte lika pålitlig källa till lokal.
Synd att du inte vill fortsätta vara ordförande Mårten.

För min egen del så vill jag nog helst inte bli vald till någon styrelsepost eftersom jag inte vet om jag blir kvar i stan pga jobb. Utan dig ser jag bara 2 självklara alternativ för styrelsen: Mange och Fredrik.

Om vi utgår från att John inte kommer att ha någon styrelsepost nästa år, så behöver vi en ny revisor. Det kan jag tänka mig att vara.

Med tanke på det dåliga intresset på senare tid, så kanske vi inte måste ha spelträff varje vecka?
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange) Empty Sv: Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange)

Inlägg  MickeH 2013-11-14, 19:04

Tyvärr är det knappast realistiskt med en egen lokal, då skulle vi nog behöva vara minst 10 personer per spelträff, och det skulle innebära att vi minst måste dubbla antalet intresserade, istället för att halvera det som det snarare har varit på senaste tiden.

Vi kan nog göra en väldigt lång lista på spelare som försvunnit och/eller tappat intresset senaste åren.

Just nu är det sällsynt med fler än 4 på en träff. Fortsätter det så lär klubben dö ut.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange) Empty Sv: Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange)

Inlägg  FredrikLindström 2013-11-14, 20:23

MickeH skrev:Med tanke på det dåliga intresset på senare tid, så kanske vi inte måste ha spelträff varje vecka?
Kanske blir det för mycket? Idag kan vi väl spela bräd- och kortspel minst två-tre gånger i veckan (inräknat FNM på P2).
Precis som du skriver, vi borde vara fler som är intresserade och aktiva. Rekrytering är svårt!
FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange) Empty Sv: Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange)

Inlägg  MickeW 2013-11-15, 14:51



Jag kommer på årsmötet. Om inte annat för att det skulle vara kul att se era fagra nunor Smile 

Tisdagar kommer nog alltid att vara en dålig speldag för mig men Micke H sa nåt om Arkham Horror så jag tänker att jag borde kunna komma till en del spelträffar på andra dagar. Det vore ju synd om föreningen dog!

Micke W

MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange) Empty Sv: Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange)

Inlägg  Cissi 2013-11-18, 19:20

Tack Micke och Mange som mailade mig att det är årsmöte på torsdag! Annars hade jag nog missat det. Jag är inte säker på att jag kan komma tyvärr. Mattias är inte hemma så jag måste fixa barnvakt. Jag ska jobba på att lösa det - återkommer.

Om jag inte kan komma så tycker jag att en årsavgift på 50 kr är ett bra förslag.
Dagar som passar mig i veckorna är måndagar, tisdagar och onsdagar. Jag kommer ju inte så ofta så dagarna ska ju inte styras efter mig men det är ju kul att kunna komma någon gång ibland iallafall.
Upplägget som den andra spelföreningen hade om att auktionera ut spel låter som en kul idé. Spelen blir ju på ett sätt kvar i föreningen ändå eftersom vi redan idag tar med oss våra egna spel till träffarna.

/Cissi

Cissi

Antal inlägg : 101
Join date : 08-06-03

Till överst på sidan Gå ner

Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange) Empty Sv: Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange)

Inlägg  Cissi 2013-11-20, 22:09

Tyvärr kan jag inte komma imorgon. Tråkigt för det hade varit kul att ses, särskilt er Micke W och Mange som jag inte träffat på evigheter. Det måste vi ändra på. Ska försöka dyka upp på lite spelträffar framåt.

/Cissi

Cissi

Antal inlägg : 101
Join date : 08-06-03

Till överst på sidan Gå ner

Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange) Empty Sv: Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange)

Inlägg  Mange 2013-11-21, 07:52

Cissi skrev:Tyvärr kan jag inte komma imorgon. Tråkigt för det hade varit kul att ses, särskilt er Micke W och Mange som jag inte träffat på evigheter. Det måste vi ändra på. Ska försöka dyka upp på lite spelträffar framåt.

/Cissi
Synd att du inte kunde komma men vi ses på spelträffar framöver!
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange) Empty Sv: Diskussioner om årsmötet 2014 (21/11 hos Mange)

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet