Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Magic bubbla

+3
Niklas Alexandersson
MickeH
Forumtrollet
7 posters

Gå ner

Magic bubbla Empty Magic bubbla

Inlägg  Forumtrollet 2008-10-07, 23:39

Eftersom det verkar bli en hel del magicfolk i föreningen nu och tre stycken intresserade i och med mig Mårten och Erik har tillförts så kanske det kommer spelas en del magic på Nilssons och andra ställen. Men vi har ju alla samlat olika länge vilket gör att vi har väldigt olika förutsättningar när vi bygger lekar. Brorsan och jag brukar visserligen mest bygga casual lekar som är "lagom" bra för att främja kul spelande, men jag tänkte även att de osm är intresserade kanske skulle vilja haka på en "bubbla". Det är något jag sysslade med lite i högstadiet och är väl lite som en prerelease turnering, eller den slutna bloodbowl ligan kan nog vara en bättre liknelse. Lite som en långsiktig turnering fast inte så hårt reglerad. Tanken är att alla har en bubbla med magic kort. Vad som ska vara i startbubblan bestämmer vi bäst tillsammans. På min tid hade vi två startpaket med magic och typ sex boostrar från två olika expansioner. I varje match mellan bubbel lekar så satsade man ett random (non basic land) kort som ante och vinnaren behåller båda. På så sätt skiftar korten lite mellan bubblorna men hurvida någon råkar äga fyra manadrain påverkar inte spelet. Ibland vinner man något kort som får en att vilja bygga om leken lite för att få med det och ibland kan man bli av med något så man måste kompensera på annat vis. Poängen är i alla fall densamma som en sealed turnering där alla startar från samma grund och så kan man se vad som händer på ett andtal månader. Känner vi att vi vill röra runt lite i bubbel turneringen efter några månader kan man ju bestämma att rotera ut någon expansion och föra in tree boostrar var från en ny. Så vad sägs om den här iden? Någon som tycker en långsiktig magicliga i VBF som vi kan ta fram på lördagar eller när tillfälle ges låter intressant?
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  MickeH 2008-10-31, 10:36

Visst, jag är gärna med på det. Några till borde vi väl kunna övertala...

När vi kör igång, är det kanske enklast att gemensamt beställa lådor från t.ex. Seriebörsen, så man inte behöver fixa det individuellt?
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  Niklas Alexandersson 2008-12-16, 11:53

Blev det inget av denna ide?

Niklas Alexandersson

Antal inlägg : 97
Join date : 08-09-01

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  Forumtrollet 2008-12-19, 16:53

Just nu vadet avskräckte lite att alla måste skaffa sig lite boosters till startbubblan. eller så var det något annat. men jag har i alla fall en plan för hur jag ska kunna få igång en bubbla som alla kan hoppa på. Tänkte sätta den planen i rullning efter nyår. Så håll utkik! ^^
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  Joy 2009-08-24, 20:21

Vet att tråden i princip e död men jag tycker ändå att bubbla kan vara ngt att satsa på. Så vi kan ju disskutera om det kanske kan bli något.
Joy
Joy

Antal inlägg : 36
Join date : 09-06-30

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  John 2009-08-24, 21:55

jag tycker att det låter kul, men som ni vet kommer jag inte hem förren till jul men då är jag peppad på att haka på
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  MickeH 2009-08-25, 11:00

Mitt förslag:

Man börjar med 6 boosters från Magic2010. När sedan nya serier släpps (Zendikar är nästa) så får man om man vill lägga till 2 alternativt 3 boosters till sin bubbla. På så sätt kan man få lite större kortpool, och möter man någon som inte valt att utöka, så kan man ju förlora kort till den personen. På så sätt sprids kort från nya expansioner även till dem som väljer att inte utöka.

Boosters blir väl inga problem att införskaffa. Så länge Alexander pendlar så kan han säkert glida in på Seriebörsen och köpa.

Men vi bör väl vara ett gäng (minst 4) innan vi kör igång.

Det är förstås inga som helst problem för nya personer att skapa sin bubbla och hoppa in i cirkusen!

Edit: kostnaden för 6 boosters är ca 220 kr.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  Joy 2009-08-25, 11:08

Jag kan tänka mig att det är minst 4 personer som är intresserade så det skulle vara kul om vi kunde dra igång det snart. Men för säkerhets skull så kan vi ju ta upp intresseanmälan.

Jag är intresserad tongue
Joy
Joy

Antal inlägg : 36
Join date : 09-06-30

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  MickeH 2009-08-25, 11:12

Jag med förstås.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  Niklas Alexandersson 2009-08-25, 11:58

and me

Niklas Alexandersson

Antal inlägg : 97
Join date : 08-09-01

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  MickeH 2009-08-25, 14:00

...


Senast ändrad av MickeH den 2009-08-25, 14:19, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : n/m, Pontus och jag menar nog inte samma sak)
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  John 2009-08-25, 19:28

Hur är tanken med spelandet, kan man spela när man vill och hur mycket man vill inom detta slutna ekosystem eller är det vid utvalda tillfällen som vi träffas och spelar med dessa lekar?

Mitt förslag för kortspridningen är:

alternativ 1: Den som vinner en duel får välja valfritt kort (kanske inte guld eller silver) och den som förlorar duellen får utvalt kort av vinnaren. Så att alla hamnar på lika många kort.

Alternativ 2. Vinnaren får välja på något av 10 kort som förloraren väljer ut. Förloraren får ett ett kort av vinnaren som vinnaren väljer
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  Joy 2009-08-25, 19:40

Asså... Då kommer ju ingen att bygga om sina lekar pga att commonkort oftast inte är tillräckligt bra för att ändra leken för. Om man istället spelar om ett random kort ur leken kan man få ett bra eller ett dåligt. Förövrigt så kan ju alla sitta och plocka sönder ens commonbas så man bara sitter där med bra rares och inget mer. Personligen tycker jag att traditionell ante borde vara det som gäller. Möjligtvis att vinnaren väljer ett kort ur sin pool och ger det till förloraren men det skulle nog inte vara så stor mening eftersom man ändå bara skulle ge bort skräp.
Joy
Joy

Antal inlägg : 36
Join date : 09-06-30

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  MickeH 2009-08-25, 19:42

Traditionell ante, för de som inte var med på den tiden (var en grundregel från allra början, togs bort snabbt, och inga fler kort som har med ante att göra har tryckts sedan 1995), går till på följande sätt:

Man blandar lekarna, sedan vänder man upp översta kortet. Såvida detta inte är ett basicland (då fortsätter man att vända upp), så är det dessa 2 kort (1 var) som man spelar om.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  Forumtrollet 2009-08-27, 09:37

Efter gårdagsn debatt tänkte jag föreslå ett bubbelformat enligt följande:

Bubblorna består av nio boosters från tre set. Var och en får själv välja set och man byger 40 kortslekar med dem. Om man vill kan man sedan rotera ut ett av sina sett mot ett annat. Det kanske kommer något nytt roligt eller så kanske man har fått pisk och tappat en massa kort. Twisted Evil Men! Man får inte byta tillbaka till ett set man roterat ut eftersom man om det var tillåtet skulle kunna pseudo rotera för att dra bättre boosters. Angående att helt enkelt lägga till boosters till bubblorna (altså utan att rotera ut något) tycker jag är ok men bara om alla är överens om att lägga till lika mycket. Består någons bubbla helt plötsligt av 12 boosters medans alla andras är baserade på 9 så faller hela bubbel iden.

Fast ska vi köra med att utöka bubblorna till fler än 9 boosters så tycker jag att det enbart ska gföras med helt nya expansioner så det inte uppstår en situation där alla vill lägga till kort från ett set som någon redan använt och roterat ut.

Vinner man kort från ett set man inte kör med så är det ju mys efterom man då har kort som inte påverkas av ens rotation. Men har man vunnit något från en ny serie t.ex reborn och man sen roterar in tre rebornboosters i sin bubbla så kommer alla rebornkort man vunnit roteras ut om man sen vill rotera in ytterligare ett set istället för reborn. Således är det extra mys att vinna kort från ett set man redan roterat ut då de korteninte kommer försvinna annat än om man torskar dem i matcher.

Jag tycker inte vi kör med sideboard mentalitet. Altså när man kör en omgång bubblematcher får man inte sitta och böga in en massa färghat mellan varje match. Men har man tappat tre kort från sin lek i en match serie får man pausa för att stoppa in lite nya.

Nå, hur låter dessa förslag?

PS. Jo jsut det. Jag tycker att vi alla som har en bubbla ska ha en sån där geomskinlig plastlåda (den som rymmer ca 3 lekar) att ha sina bubblor i och att den ska vara klädd med en urklipt framsida från varje expansion man kör med.DS
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  MickeH 2009-08-27, 10:28

Det låter vettigt.

Jag kan tänka mig att köra igång så snart som möjligt. Kanske blir tight om tid för Alexander att köpa boosters åt oss redan den här veckan (framför allt få in pengar från alla), men till nästa lördag borde vi kunna vara igång.

Så jag föreslår att alla som vill vara med skriver det här (om man inte redan gjort det) och sen internmessar Alexander om vilka boosters man vill ha. Kolla tillgången på Seriebörsen först bara.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  Mårten 2009-08-27, 13:31

Jag har ju inte varit med i trådens förens nu men jag är gärna med på bubblan om det inte var klart.
För övrigt tycker jag nog att det ska vara som micke sa med traditionel ante! Sen tycker jag pontus förslag lät vettigt och igenomtänkt.
Mårten
Mårten

Antal inlägg : 105
Join date : 08-09-16
Age : 33
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  Alexander 2009-08-28, 18:22

Ungefär hur många verkar vi bli? I tråden verkar vi vara sex stycken(mig inräknad, John inte inräknad). Ifall vi är sex personer som ska ha nio boosters var blir det en och en halv display, vilket verkar dumt. Priset per booster blir ju högre då. Gör det något för er, eller det kanske är någon som vill köpa boosters så att den andra displayen fylls?
Alexander
Alexander

Antal inlägg : 234
Join date : 09-03-22

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  MickeH 2009-08-28, 19:41

Alexander skrev:Ungefär hur många verkar vi bli? I tråden verkar vi vara sex stycken(mig inräknad, John inte inräknad). Ifall vi är sex personer som ska ha nio boosters var blir det en och en halv display, vilket verkar dumt. Priset per booster blir ju högre då. Gör det något för er, eller det kanske är någon som vill köpa boosters så att den andra displayen fylls?
Fast man får ju högst ha 3 boosters från varje serie, så det blir nog inte displayer ändå.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  Alexander 2009-08-28, 20:16

Seriebörsen delar upp displayer, dvs köper du 36 boosters i valfri kombination får du display-pris.
Alexander
Alexander

Antal inlägg : 234
Join date : 09-03-22

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  Forumtrollet 2009-08-29, 06:49

Men.... tar han fullpris för det utöver 36? Så om man köper 37 blir det fullpris på den 37:e?
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  MickeH 2009-08-29, 14:22

Följande expansioner är inte lämpliga för bubblan, då de har mindre än 15-korts boosters:

Arabian Nights
Antiquities
The Dark
Fallen Empires
Homelands
Alliances
Portal Three Kingdoms
Starter 1999

De flesta av ovanstående är dessutom svåra att få tag på.

Unglued och Unhinged bör heller inte tillåtas då de är skämtexpansioner.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  Alexander 2009-08-29, 15:28

Pontus skrev:Men.... tar han fullpris för det utöver 36? Så om man köper 37 blir det fullpris på den 37:e?
Tror det, men vet inte för jag har inte frågat honom någon gång. Han brukar ju inte vara allt för petig, så man kanske får resten för samma pris.
Alexander
Alexander

Antal inlägg : 234
Join date : 09-03-22

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  Forumtrollet 2011-07-05, 00:06

Magic bubbla 97
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Magic bubbla Empty Sv: Magic bubbla

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet