Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Shogun update

3 posters

Gå ner

Shogun update Empty Shogun update

Inlägg  Forumtrollet 2011-07-22, 18:07

Guess what?! Någon hade inte alla regler 100% klart för sig. Här är de saker som egentligen ska spelas lite annorlunda. geek

* När man resolvar strider tar man alltid bara bort de två involverade parternas färger. Så om röd och blå slåss
men det trillar ner svarta kuber så blandar sig inte de svarta kuberna i striden. De ligger istället kvar i brickan
och kastas i nästa strid. (Även om det är en strid som inte involverar svarta kuber, man tar fortfarande bara
bort kuber som var involverade i striden, men man kastar alltid i allt som ligger på brickan.) Bönder gjorde vi
dock rätt med, de ställer sig alltid på anfallarens eller försvararens sida och tas alltid bort från brickan. Men man
blir inte av med lika mycket kuber som vi spelade med. Oftast kom de ju ner en i taget och hade ingen effekt på
andras strider. Dessutom kan man inte random ta över länder som någon annan anföll. :p

* Event kort kommer i slumpad ordning. Man får titta på alla fyra som vänds upp för året, men man drar
en slumpad av dem efter att folk har valt actions och biddat turordning. Således kan man inte planera
lika exakt för kortens bonusar och man kan inte beräkna vintern till sista riskornet. Däremot kommer man ju
kunna hålla ordning på de fyra siffror som kommer upp och sedan vara uppmärksam på vad som är kvar när
året närmar sig sitt slut.

* Man vänder upp actionkort i initiativordning. Det påverkar ju mest strid, men man får med andra ord inte se
vad andra har valt för zoner att kriga med innan man väljer sitt eget anfall. (att ligga längre bak i turordningen
blev genast lite roligare. Twisted Evil )

* Dessutom måste man utföra actions om man kan. Börjar pengarna ta slut fortare än beräknat får man med andra
ord inte ställa in någon dyr action som gör att man inte har råd med annat. Jag såg en intressant alternativregel
här som jag inte skulle ha något emot att testa. Enligt den så kan man istället för att vända upp sitt lagda provins kort
lägga en war chest på kortet och hoppa över det. Teoretiskt kan man enligt den regeln även lägga en kista på actions
man bara lagt ett bid kort på för att lura andra. Har du sju bara sju provinser kommer ju tre actions ha bid kort på sig,
kanke kan det ibland vara värt en kista för att vilseleda folk villka tre actions du inte tänk göra denna runda. :3
("lägga en war chest = betala den till banken, men man markerar kortet med den tills årstiden är klar.)
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Shogun update Empty Sv: Shogun update

Inlägg  John 2011-07-22, 18:33

bättre sent än aldrig!
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Shogun update Empty Sv: Shogun update

Inlägg  Forumtrollet 2011-07-22, 18:49

Japp. Jag tycker dessutom bäst om att lära mig regler genom att både läsa dem och testa dem i praktiken. Kanske är det mitt jobb som gjort mig sådan.
När det gäller ljus lär man sig mer av att testa än att skissa på papper. Smile
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Shogun update Empty Sv: Shogun update

Inlägg  MickeH 2011-07-22, 19:56

Jag brukar göra så här när jag ska lära mig nya regler:

1) Läsa reglerna, helst med brädet/korten/pjäserna/etc framför mig, så jag ser vad som är vad.
2) Om tid finns, spela några rundor med 3-4 "deltagare" för att få känslan för mekaniken
3) Spela det i praktiken på en spelträff
4) Läsa reglerna igen, så noga som möjligt. För det mesta hittar jag några detaljer som inte var helt rätt.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Shogun update Empty Sv: Shogun update

Inlägg  Forumtrollet 2011-07-22, 21:27

Jag brukar gå på toa, torka mig med regelboken och sen hitta på lite regler för att se om nån går på det. What a Face
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Shogun update Empty Sv: Shogun update

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet