Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Spel med boosters

2 posters

Gå ner

Spel med boosters Empty Spel med boosters

Inlägg  FredrikLindström 2011-08-26, 08:53

Lite kortfattat från en liten spelträff...

Igår testade vi att spela en MtG-variant där vi startar med att öppna en booster.
Med den bygger man först en 20-kortslek. De kort man väljer bort hamnar i exil och får inte spelas under senare matcher.
I den första rundan gäller inte library out och varje spelare har 10 poäng.
Till andra rundan öppnar man en ny booster. Nu bygger man en spellek på 30 kort. Kort som inte används hamnar i exil. Nu gäller library out och varje spelare har 15 poäng.
I nästa runda används en tredje booster och nu skall leken bestå av 40 kort och varje spelare har 20 poäng.

Vi som spelade tyckte att det var underhållande. Intressant att se hur lek och spelmekanik förändras mellan spelomgångarna.

Idén var att spela en fjärde och avslutande runda med de kort som hamnat i exil under lekbyggandet, men det hann vi inte med Wink

FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

Spel med boosters Empty Sv: Spel med boosters

Inlägg  MickeH 2011-08-26, 11:24

Det finns mängder med varianter på hur man kan spela med 1 booster var. Det brukar kallas Pack Wars eller Minimaster.

Några varianter jag testat:

- Blanda boostern med 2 av varje basicland. Utan att titta på innehållet först förstås!

- Spela med gemensam draghög (dvs 2 boosters) samt ha en hög med 5 av varje basicland bredvid, så får man välja från vilken hög man vill dra.

I båda fallen 10 liv och man kan inte dö av att få slut på kort.

Man kan även spela turneringar, där det finns en variant där man vinner motståndarens booster och får bygga något nytt varje runda. Jag spelade nån sån turnering på Lincon för säkert minst 10 år sen, där jag mötte en riktigt klåpare som i princip hade vunnit matchen redan, men klantade sig varje runda, så jag lyckades vinna!
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet