Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

New World: A Carcassonne Game

Gå ner

New World: A Carcassonne Game Empty New World: A Carcassonne Game

Inlägg  MickeH 2008-11-19, 11:33

Det blev ju lite vimsigt och oklart när vi testade det här för första gången igår.

En intressant sak som jag hittade var att det ryktas om att konstruktören ville ha med en sak som togs bort sen.
Nämligen att om man stänger en stad eller väg (kanske farm också, vi får diskutera det i så fall) där ingen hade en gubbe utplacerad, så får man inte sätta dit en gubbe för en billig 2-rutorsstad eller -väg.

Jag tror att det kan vara värt att testa. Då flyttas ju inte Surveyors så fort, och man får mer tid att bygga större projekt. Dessutom blir det mindre risk om man börjar på ett projekt öster om Surveyors, om inte folk kan snabbstänga vägar och städer.

Ett förtydligande till reglerna (vet inte om vi gjorde fel på det igår, men ändå) är att när man stänger vägar, städer eller bondgårdar så flyttas bara Surveyors om det blev nån scoring, dvs om det fanns nån gubbe på det som stängdes. Kan ju vara bra att hålla koll på, för ibland stängs ju en väg som en bieffekt av att man stängde en stad osv.

Så mitt förslag är att vi testar att man inte får "snabbstänga" vägar och städer som tidigare var tomma, och att om det gör spelet bättre så gör vi det till en house rule.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet