Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

AoE Warfare

2 posters

Gå ner

AoE Warfare Empty AoE Warfare

Inlägg  Mattias 2008-11-19, 12:11

En fråga som jag klurat på sedan förra spelmötet.

När vi satte ut Missionaries för colonisation så la vi till en gubbe på spelplanen och räknade Missionären som som 1+1. Dvs Missionär gubben var värd en men vi satte ut en extra colonisatör för att underlätta räkningen. Skall man göra så i reglerna eller var det vi som gjorde det bara för att underlätta?

För det blir ju en nackdel i warfare när man får välja vilken utav "motståndarens" gubbar som skal tas bort. Med det systemet vi har ovan så har ju en missionär egentligen 2 två liv, I och med att dess värde delas upp mellan den själv och en colonisatör så krävs två soldater för att skjuta bort värdet, om man räknar missionären som två colonisatörer på bordet och inte lägger till en extra colonisatör krävs det bara en soldat.

Nu blev det ju väldigt fredligt igårkväll, med någon enstaka skärsmytsling på slutet. Men jag tänkte att det kunde vara bra att ha det på det klara tills nästa gång.

//mattias, tackar för en trevlig kväll

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

AoE Warfare Empty Sv: AoE Warfare

Inlägg  MickeH 2008-11-19, 13:03

Jo det är rätt som vi gjorde. Man kan också göra som John gjorde hela tiden, varje gång hans missionärer åkte västerut så tog han bort den och satte 2 vanliga kolonister på territoriet.

Alla specialare utom soldaterna kan man byta ut mot vanliga kolonister när de kommer fram, för det är bara soldaten som har en förmåga när han väl är framme.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

AoE Warfare Empty Sv: AoE Warfare

Inlägg  MickeH 2008-11-19, 13:24

Däremot upptäckte jag ett annat litet fel vi gjorde i sista rundan: Mange skickade ut 2 Discovery-expeditioner, men man får bara skicka ut 1 per runda.

Förutom det tror jag att vi spelade helt korrekt (om än inte perfekt...), men jag vet inte hur mycket vår House Rule om att man inte fick sätta en kolonist i Capital Buildings om man inte kunde köpa någon byggnad spelade roll. I de flesta fall har man nog inte råd att slösa en gubbe på det.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

AoE Warfare Empty Sv: AoE Warfare

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet