Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Rollspel någon som är intresserad?

3 posters

Gå ner

Rollspel någon som är intresserad? Empty Rollspel någon som är intresserad?

Inlägg  Mattias 2008-11-20, 12:58

Nu är detta en brädspelsförening, jag vet. Men jag tänkte ändå passa på att höra ifall det skulle finnas något intresse att spela något rollspel. Mig veterligen så finns det två spelare som gillar rollspel, Mig själv och MickeW. Hur är det med er andra? Finns det någon som har spelat när dom var yngre och känner för att pröva på igen? Någon av er kanske rent av vill testa på det för första gången? Jag står självfallet för böcker och sånt, så att vi inte behöver belasta föreningens ekonomi för det. Dessutom har jag nog så att det räcker i bokhyllan för något enstaka spelmöte Razz

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel någon som är intresserad? Empty Sv: Rollspel någon som är intresserad?

Inlägg  MickeH 2008-11-20, 14:14

Jag har spelat en del rollspel. Mestadels Ars Magica (som jag har en hel del material till, och som jag tycker är ett riktigt bra rollspel), men även lite andra. Jag kan nog tänka mig att vara med och lira om det blir en spelgrupp.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel någon som är intresserad? Empty Sv: Rollspel någon som är intresserad?

Inlägg  Mattias 2008-11-20, 14:31

Kanon! Jag har aldrig spelat Ars Magica själv. Däremot står det i spelhyllan, och väntar på sin tur.

//mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel någon som är intresserad? Empty Sv: Rollspel någon som är intresserad?

Inlägg  MickeW 2008-11-20, 15:17

Jag är gärna med om det blir en spelgrupp. Särskilt om någon annan tar tag i spelledarskapet, själv känner jag mig lite stressad just nu...
Jag är inte intresserad av friform men annars kan jag spela vad som helst. Så länge det finns ett fungerande system spelar jag allt från Rolemaster med en SL med järnnypor och 1000 sidor tabeller till nytänkande demokratiska indiespel som bara sålts i 15 exemplar i hela världen och där man löser handlingar genom att gissa vilken färg den andra tänker på.
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel någon som är intresserad? Empty Sv: Rollspel någon som är intresserad?

Inlägg  Mattias 2008-11-20, 18:18

Haha låter bra det Micke. Jag kan spelleda, det tar jag gärna på mig. Såtillvida inte MickeH hemst gärna vill spelleda. För min del spelar det ingen roll, jag kan både spela och spelleda.

Egentligen behöver vi bara en till så har vi en grupp Very Happy Fast det skulle vara kul ifall fler hängde på tåget.

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel någon som är intresserad? Empty Sv: Rollspel någon som är intresserad?

Inlägg  MickeH 2008-11-20, 20:54

Skulle det bli Ars Magica så är det nog mest praktiskt att jag spelleder, eftersom jag har en del material och rejält med kunskap om det spelet. Annars får du gärna spelleda Mattias.

Ars Magica gör sig nog bättre på spelledare + 4-5 spelare, går väl med 3 också, men knappast på 2+spelledaren.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel någon som är intresserad? Empty Sv: Rollspel någon som är intresserad?

Inlägg  Mattias 2008-11-20, 21:42

Låter bra. Vi kan väll se hur många vi blir. Men minst en till behöver vi vara för att få det att gå runt, oavsett vad vi spelar. Det är min åsikt i alla fall.

Bara nyfiken vilken version har du Micke? Jag har 4ed men den ska tydligen vara sämst utav dom olika versionerna; 3:an och 5:an skall tydligen vara mycket bättre.

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel någon som är intresserad? Empty Sv: Rollspel någon som är intresserad?

Inlägg  MickeH 2008-11-20, 21:52

Mattias skrev:Bara nyfiken vilken version har du Micke? Jag har 4ed men den ska tydligen vara sämst utav dom olika versionerna; 3:an och 5:an skall tydligen vara mycket bättre.

Jag har 5an. (3an har jag aldrig testat.)
Det vi spelade var 4an, förutom i min sista kampanj där vi tog med några element från 5an. Sen brukar jag köra lite egna saker också, lite småmodifieringar som gör det roligare.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel någon som är intresserad? Empty Sv: Rollspel någon som är intresserad?

Inlägg  Mattias 2008-11-27, 01:01

Okej, efter att ha prata med både Pontus och Maria så är vi fem stycken, dvs tillräckligt många för att få ihop en rollspelsgrupp cheers John tipsade om att cissi eventuellt var intresserad, och det finns plats över så om Cissi vill pröva på rollspel så har du chansen nu Razz

Nu återstår att bestäma vad vi skall spela och vilken dag. Jag tycker vi väntar med att bestämma datum tills vi har bestämt oss vad vi ska spela. Detta på grund utav att Speledaren skall ha möjlighet att bedöma hur mycket tid han behöver ha på sig för att förbereda kampanjen. Frivilliga spelledare är jag och MickeH. Dessa kampanjer finns föreslagna:

MickeH presenterar en Ars Magica kampanj. Jag låter Micke själv få presenter sina ideér och ambitioner med kampanjen.

Jag kan erbjuda följande kampanjer:

A Race for The Galaxy:
Kaptenerna med deras besättning stod redo för startsignalen. Alla hade dom väntat på just den här stunden. Äntligen hade planeten Omega XI's bördiga måne öppnats för kolonisation. Nu gällde det bara att ta sig dit först och ta vad som tillhörde en. Skeppens motorljud vinade igenom luften. Flera hundra skepp hade radat upp sig på startledet alla i hopp om att lyckas få åt sig en markbit med en av galaxens bördigaste jordar, men konkurransen är hård. Rik som fattig är här för att pröva lyckan. Lagmän som smugglare står sida vid sida i vad som skulle komma att bli det största racet i galaxen. Reglerna var enkla och uppbygda på så viss att deltagarna måste ta sig emellan olika etapper för att samla nycklar. Varje nyckel tar dom vidare till nästa etapp, och slutligen till Omega XI bördiga måne.

Tävlingsledaren slog på ljuset och farkosterna motorljud ekade mellan skeppen. Dammet yrde upp tillsammans med kaoset och så var Racet igång!


A race for the Galaxy är en kampanj till rollspelet Serenity. Serenity är det officiella Firefly rollspelet som baseras på just TV serien Firefly och långfilmen Serenity. Spelarna iklärr sig rollen som besättningsmän på ett av dom deltagande skeppen. Tillsamans beger dom sig ut på en odyssé igenom dom olika etapperna. Kampanjen är inspirerad av Oklahoma Land Rush, Rat Race, och självklart Firefly. Då en stor del av kampanjen kommer att utspela sig på rymdskeppet så finnd det goda grunder för att skapa bra relationer mellan rollpersonerna med stort utrymme för interaktion mellan rollpersonerna och deras olika personligheter. Vi gör rollpersoner tillsammans för att få dom så sammanlänkade som möjligt, ni kommer även att få skapa ert eget skepp.

O Romeo, Romeo! wherefore art thou Romeo?
Det var dags, dagen alla jungfruar och unkarlar hade väntat på. Balen vid älvkonungens palats. Feststämningen genomsyrade staden och kärlek vilade i luften på sina flyktiga vingar. Här på balen skall Älvstadens ungkarlar och junfruor träffas och beblandas sig med hopp om att finna sig just deras livskärlek. Orosmål hoppars sig dock i horisonten. Dom bägge ärkerivalerna Hus Bedivere och Hus Pelleas kommer för första gången på hundra år att vara representerade samtidigt. Men lugn gottfolk, älvkonungen har utlovat en fredlig tillställning och försäkra alla övriga adelsfolk att tillstälningen kommer att bli mer än väl minnesvärd.

On popular demand så erbjuder jag er den här fristående minikampanjen. Kampanjen kommer att ta endast 1-2 spelmöten. Färdigskrivna rollpersonern kommer att tilldelsa var och en efter mitt eget omdöme. Dock kommer det att finnas möjlighet till byta karaktärer sins emellan innan kampanjen startat. Kampanjen är även fristående från något rollspel och vi kommer att använda ett hemmasnickrat system, (med en lite twist) som är väldigt lätt. Då det framkomit en önskan om Fantasy från damernas håll så tänkte jag att vad vore bättre en en riktig kärlekstragedi a la Romeo and Juliet?

Neotech 3 med NOIR regler

För tillfället är Neotech 3 under utvecklingen. Jag har haft nöjet att varit med under speltesterna i göteborg, och sitter för närvarande och skriver på ett par inofficiella äventyr till spelet. Exakt vad jag vill med den här kampanjen är jag själv lite osäker på men att par kriterier gäller:

*Settingen är Thriller Sci-Fi. Tänk Bladerunner, The Island,The Manchurian Candidate, etc.
*Kampanjen kommer att byggas runt era rollpersoner så jag kommer att skriva det efter att vi har gjort rollpersoner.
*Det kommer att vara mörkt och skitigt. Dom som letar efter något glatt och spralligt bör lägga sin röst på någon annan kampanj
*Noir reglerna är lite tyngre än ovanstående föreslag och inte riktigt lika nybörjar vänliga. Genren är också betydligt mer svårspelad än dom övriga då mycket hänger på stämning.
* För att kampanjen skall lyckas krävs det rätt så mycket input från spelarnas sida, och mycket intiativ för att historien skall rulla vidare.

Det här är mina tre bidrag till rollspelsgruppen. Personligen är jag lika sugen på alla tre, men mest tänd är jag faktiskt på Ars Magica med Micke som spelledare. Utav den anledningen att jag inte spelat Ars Magica innan, men också på grund utav att Micke verkligen verkar brinna för spelet och enligt mina erfarenheter brukar det vara något extra att spela med en spelledare som verkligen känner och lever sig in i sitt favoritspel. Därför lägger jag min röst på:

Ars Magica

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel någon som är intresserad? Empty Sv: Rollspel någon som är intresserad?

Inlägg  MickeW 2008-11-27, 16:38

Micke H verkar sugen på att spelleda så Ars Magica låter helt ok för mig, men Serenity-systemet alternativt Mattias hemsnickrade system kanske är mer nybörjarvänliga?
Jag är med oavsett!
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel någon som är intresserad? Empty Sv: Rollspel någon som är intresserad?

Inlägg  MickeH 2008-11-27, 16:43

MickeW skrev:Micke H verkar sugen på att spelleda så Ars Magica låter helt ok för mig, men Serenity-systemet alternativt Mattias hemsnickrade system kanske är mer nybörjarvänliga?
Jag är med oavsett!
Egentligen är jag nog mer sugen på att spela än att spelleda! Fördelen med Ars Magica är att jag har mycket färdigt material.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel någon som är intresserad? Empty Sv: Rollspel någon som är intresserad?

Inlägg  Mattias 2008-12-01, 13:59

JAg skulle kunna starta en D&D 4.0 kamapanj också, det är ju ett annat alternativ. Fast jag kommer tweaka XP utdelningen i såna fall. Vilket kommer innebära att jag höftar ut XP istället för att gå efter regelboken. Effekten av det är att ni inte skulle behöva dungeoncrawla (slå på en jäkla massa monster) lika mycket. Däremot behöver ni inte oroa er, grottröjet kommer att finnas där, bara reducerat. Jag har ingen kampanj kalrt till det här men det går fort att snickra ihop. D&D är inte så värst avancerat att spelleda. Nackdelen är att om man gillar själva gestaltningen i rollspel så bör man titta på några andra alternativ, då det är oifrånkomligt med en massa stridsmoment i D&D.

Så jag lägger till ett nytt förslag på listan:

Dungeons and Dragons 4.0. Detta skulle kunna fungera på 3st spelare fast ni skulle bli lite styrda vilka klasser ni kan välja. Optimalt är det på 4 eller 5 spelare + speledare.

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel någon som är intresserad? Empty Sv: Rollspel någon som är intresserad?

Inlägg  MickeH 2008-12-01, 14:57

Eftersom det är några som inte spelat så mycket rollspel tidigare, så kanske det i vilket fall som helst vore bra att börja med minikampanjen du föreslog.

Det ger dig eller mig mer tid att förbereda en längre kampanj, oavsett vilket det sedan blir.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel någon som är intresserad? Empty Sv: Rollspel någon som är intresserad?

Inlägg  MickeW 2008-12-01, 15:13

Jag är intresserad av att prova D&D 4 efter att ha spelat (och tröttnat på) en massa D20. Instämmer dock med Micke H i att det är mer lämpligt att börja "lätt". Serenity eller ditt hemsnickrade!

Om vi spelar D&D senare blir det tillfälle för oss som har egna minis att ta med dem.
Nej Micke, ta genast bort draken. För tusende gången, det finns inga drakar i värdshuset!
...neej, den "sitter inte bara och tar en drink i baren". Ta bort den!
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel någon som är intresserad? Empty Sv: Rollspel någon som är intresserad?

Inlägg  MickeH 2008-12-01, 15:23

MickeW skrev:
Nej Micke, ta genast bort draken. För tusende gången, det finns inga drakar i värdshuset!
...neej, den "sitter inte bara och tar en drink i baren". Ta bort den!
"Drink i baren" påminner mig om ett äventyr vi spelade i Ars Magica:

Vi hamnade i rejält trubbel i ett brinnande hus utan bra vägar ut. Min rollfigur kunde förvandla sig till korp (vi lät andra än hus Bjornaer ha såna förmågor) och drog iväg till den förbestämda mötesplatsen. Medan de andra satt i 2 timmar och spelade sig ut så inflikade jag då och då saker som "nu är jag inne på min 4e öl här på värdshuset". Twisted Evil
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel någon som är intresserad? Empty Sv: Rollspel någon som är intresserad?

Inlägg  Mattias 2008-12-01, 15:44

Jag tror också att det är en bra idé att börja med något lätt. Jag ska prata med Pontus imorgon och höra vad han tycker, han får väll kolla med Maria vad hon tycker. Men jag kan börja förbereda för: O Romeo, Romeo! wherefore art thou Romeo?

Angående gammla D20 och D&D så är det väldigt stor skillnad. Jag skulle kunna dema en lätt spelomgång ifall det är någon som känner för att dom vill ha insikt i det nya systemet.

Nej Micke, ta genast bort draken. För tusende gången, det finns inga drakar i värdshuset!
...neej, den "sitter inte bara och tar en drink i baren". Ta bort den!

Va? Spelar vi inte Red Dragon Inn jocolor

//Flurtis

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel någon som är intresserad? Empty Sv: Rollspel någon som är intresserad?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet