Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Zombies - Regelvarianter

4 posters

Gå ner

Zombies - Regelvarianter Empty Zombies - Regelvarianter

Inlägg  Mattias 2008-11-27, 05:51

Jag blev lite smått frälst på zombies som ett easy going spel. Det hade den där glimten i ögat precis som Guillotine. Jag är lite svag för det. Hur som helst vi kan väll alla vara överens om att spelet föll rätt så ordentligt på 6spelare. Upp till fyra fungerar nog spelets nuvarande regler. Hur som helst hitade jag den här tråden på BGG.

http://www.boardgamegeek.com/thread/324193

Utav nämnda husregler tycker jag att dessa verkar intressanta:

-Zombie Movement – Always move 3 zombies

-Placing the Helipad – When a helipad turns up, a secret bid to place the helipad occurs. Players secretly write down the number of zombies they are bidding (the zombies come from the kill pile), and then reveal their bids. All zombies bid are returned to the zombie pool, and the player who bids the most zombies (thereby winning the bid) gets to place the helipad. In the event of a tie, another round of bidding takes places between the people who tied.

-Weapon Deck – Before play, remove all weapon and item cards that are acquired in named locations and place them in a separate deck. If a player ends his turn in a named location, he may take a weapon or item associated with that location and immediately put it into play in front of him.

-Who Needs Doors? – Named buildings can be entered from any adjacent street space. *Note* Official as of the errata and second edition.

Weapon Deck skulle göra det betydligt lättare att komma upp till 25zombies

Zombie Movement skulle ta bort ett tärningslag, vilket skulle snabba upp spelet

Who needs Doors skulle göra så att man tjänade in några dösteg ute på gatan vilket jag tyckte var alldeles för många, allrhelst ifall tar i åtanke all Fear, Claustrophobic och paralysis kort som kommer i spel.

Placing the helipad skulle ta bort en hel del slumpmoment. Nu klantade jag ju till det förra gången genom att först flytta och sedan dra City Tile. Hade jag inte gjort det så hade jag i princip kunnat lagt ut Helipaden och tatt mig till den på samma runda. Jag tycker att slumpmomentet är för stort här. Genom att lämna ut brickan på auktion öppnar man upp för lite mer beslut och möjligheter.

Nu skulle jag nog inte rekommendera Zombies på 6pers, även med dom här reglerna. Men jag tror det kan vara bra att ha dom i bakhuvudet nästa gång vi spelar på 3-4personer.

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Zombies - Regelvarianter Empty Sv: Zombies - Regelvarianter

Inlägg  Mattias 2008-11-27, 06:01

Det finns även ett par varianter av movement regler vilka skulle hjälpa till att snabba upp spelet drastiskt. Dom som jag hittat och tycker väldigt bra om är följande:

1. Slå movemnet med 2D6 istället för 1D6.
2. Din movement är lika med Hearts token +2. Dvs ifall du har 3 i liv så är din movement 5.
3. Ta lika många T6or som du har life token. Slå dom och ta den högsta. Det är din movement.

Personligen gillar jag alternativ 2 bäst, eftersom man triggas att jaga liv ännu mer då man får speed samtidigt. Dessutom höjer det värdet på bullets då man inte gärna vill offra en i movement för att överleva en misslyckad Zombie strid. Dessutom går det lite snabbare eftersom att man kan räkna ut hur man skall flytta innan det är ens tur.

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Zombies - Regelvarianter Empty Sv: Zombies - Regelvarianter

Inlägg  MickeH 2008-11-27, 07:41

Här finns lite info och några scenarios: http://www.twilightcreationsinc.com/zombies/

Sen för riktiga zombie-fans så finns Humans!!!, där du i familjär miljö spelar en zombie som ska smitta människor istället!
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Zombies - Regelvarianter Empty Sv: Zombies - Regelvarianter

Inlägg  Mange 2008-11-27, 08:31

Zombie movement tycker jag var en bra husregel. Slipper man också slå för det.

Men däremot Weapondeck tycker jag inte var något bra!!! Eftersom vapen och saker är olika bra så kommer ju alla vallfärda till vissa byggnader när dom kommer upp. Alla kommer ju vilja ha fire axe etc.

Placing the helipad skulle nog funka mycket bra däremot. Men att köra utan dörrar kanske skulle funka bra???

Det bästa är väl att prova lite nästa gång och testa vad som funkar bra!!
Det blir ju en väldig skillnad beroende på hur många man är som spelar. Är man bara 2 tex tror jag att man inte ska ha så många husregler förutom möjligen Zomibie movement och Placing the helipad.
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Zombies - Regelvarianter Empty Sv: Zombies - Regelvarianter

Inlägg  Mattias 2008-11-27, 13:21

Mmm jag håller med dig Mange. Vi får väl ta en spelgång och testa Very Happy

Du har rätt i nackdelen med weapon deck. Det tänkte jag inte på. Dessutom så blir Munchkin syndromet större då chansen att få dessa kort ökar, när Item och Weapon cardsen är borta ur högen.

MickeH har du hittat något om ifall dom olika expansionerna drar ner på Munchkin fasonerna? Jag har försökt leta men har inte hittat något.

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Zombies - Regelvarianter Empty Sv: Zombies - Regelvarianter

Inlägg  MickeH 2008-11-27, 15:14

Mattias skrev:MickeH har du hittat något om ifall dom olika expansionerna drar ner på Munchkin fasonerna? Jag har försökt leta men har inte hittat något.
Har inte hunnit kolla nåt, det ska väl vara om det finns nåt på boardgamegeek.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Zombies - Regelvarianter Empty Sv: Zombies - Regelvarianter

Inlägg  Forumtrollet 2011-02-07, 14:22

OMG! Its aliiiiive!

Zombies - Regelvarianter Risefromthegrave
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Zombies - Regelvarianter Empty Sv: Zombies - Regelvarianter

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet