Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Nytt spel från Uwe Rosenberg (Agricola, Bohnanza mm)

3 posters

Gå ner

Nytt spel från Uwe Rosenberg (Agricola, Bohnanza mm) Empty Nytt spel från Uwe Rosenberg (Agricola, Bohnanza mm)

Inlägg  MickeH 2009-01-02, 11:55

Le Havre heter ett nytt spel från skaparen av Agricola och Bohnanza.

Det ser väl härligt tyskt ut?
Nytt spel från Uwe Rosenberg (Agricola, Bohnanza mm) Pic392682_md

1-5 spelare, 2½ timmas speltid. Jag funderar skarpt på att köpa det.

Man ska ta hand om hamnen i Le Havre och bygga skepp och byggnader. Jag har inte jättekoll på hur det funkar, men Rosenberg har sagt att han inspirerades av Agricola och Caylus när han skapade det här, och det låter ju i alla fall lovande!
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Nytt spel från Uwe Rosenberg (Agricola, Bohnanza mm) Empty Sv: Nytt spel från Uwe Rosenberg (Agricola, Bohnanza mm)

Inlägg  Janne 2009-01-07, 22:59

Verkar fint!! Spelar't på onsdag då kanske?
Janne
Janne
Admin

Antal inlägg : 147
Join date : 08-08-08
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Nytt spel från Uwe Rosenberg (Agricola, Bohnanza mm) Empty Sv: Nytt spel från Uwe Rosenberg (Agricola, Bohnanza mm)

Inlägg  MickeH 2009-01-15, 11:04

Jag och MickeW testade att spela den korta varianten för 2 spelare igår.

Spelet är väldigt lovande måste jag säga! Precis som många andra tyska spel så har man begränsat med möjligheter och resurser men mycket man vill göra varje runda.

Det ska bli intressant att spela det på 3 eller 4 spelare. I reglerna avråds man från att spela på 5 om inte alla redan har spelat det, men vi är ju rutinerade "tyskar" vid det här laget! clown

Att spela fullversionen tar längre tid, men det ska vi väl klara av också så småningom.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Nytt spel från Uwe Rosenberg (Agricola, Bohnanza mm) Empty Sv: Nytt spel från Uwe Rosenberg (Agricola, Bohnanza mm)

Inlägg  MickeW 2009-01-15, 18:44

Skillnaden i Le Havre mellan snabbvarianten och fullvarianten är intressant.

I snabbvarianten är alla förutsättnigar öppna redan från början eftersom man ser vilken ordning byggnaderna kan göras tillgängliga och eftersom det inte finns någon slumpgenerering. Jag kan tänka mig att erfarna spelare snabbt kan hitta en optimal taktik i snabbvarianten.

I fullvarianten tillkommer specialbyggnaderna och man vet inte i förväg vilka de är (även om man kan använda en byggnad för att identifiera de två nästkommande). Det skapar ett slumpmoment som har stor betydelse eftersom specialbyggnaderna kan ändra förutsättningarna ganska rejält.

Avsikten är säkert att snabbvarianten passar nybörjare bättre, medan fullvarianten passar erfarna spelare bättre. Hursomhelst, coolt att båda finns.


Senast ändrad av MickeW den 2009-01-15, 18:45, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Stavfel!)
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Nytt spel från Uwe Rosenberg (Agricola, Bohnanza mm) Empty Sv: Nytt spel från Uwe Rosenberg (Agricola, Bohnanza mm)

Inlägg  MickeH 2009-01-17, 18:21

MickeW: Vi gjorde lite fel med byggnaderna när vi spelade, jag sorterade dem i kostnad istället för sorteringsnumret. Vilket förklarar varför Brickyarden kom under saker som krävde bricks.

Vi spelade ett spel på 3 (Shortened version), jag fick lite mer insikt i viktiga detaljer:
Bygg skepp! (de ger mat och utan skeppen kan man inte skeppa)
Planera så du har energi till slutet! (utan en massa energi kan man inte skeppa)
Se till att du har saker att skeppa iväg! (man vill ju inte skeppa iväg saker som ger 1 eller 2 pengar när man kan få 4, 5 eller 8 )
Och skeppa sen iväg dem! (I final action kan ju alla skeppa)

I ett kort spel kan det nog bli svårt med tid att hinna med allt det här, framför allt måste ju Shipping Line bli byggt så man kan skeppa iväg.

Det ska bli riktigt kul att spela fullversionen så man kan se hur stor skillnad det blir. Troligen blir väl alla byggnader byggda då.


Senast ändrad av MickeH den 2009-01-17, 18:22, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : (jäkla smileys))
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Nytt spel från Uwe Rosenberg (Agricola, Bohnanza mm) Empty Sv: Nytt spel från Uwe Rosenberg (Agricola, Bohnanza mm)

Inlägg  MickeW 2009-01-18, 14:39

MickeH skrev:MickeW: Vi gjorde lite fel med byggnaderna när vi spelade, jag sorterade dem i kostnad istället för sorteringsnumret. Vilket förklarar varför Brickyarden kom under saker som krävde bricks.
Aha! Det är klart att det funkar bättre så. Som vi körde var man ju tvungen att köpa dessa byggnader för pengar vilket annars är en nödlösning eftersom pengar = victory points. Det lilla felet gjorde inte spelet trasigt, bara lite mer svårspelat.

Såklart skeppen är nyckeln till seger. Fast det krävdes testspelning för att fatta det, första gången vi spelade visste vi väl inte riktigt vad vi gjorde...
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Nytt spel från Uwe Rosenberg (Agricola, Bohnanza mm) Empty Sv: Nytt spel från Uwe Rosenberg (Agricola, Bohnanza mm)

Inlägg  MickeH 2009-01-19, 12:34

Ett förslag jag läste på bgg var att inte bry sig så hårt om maten, utan ta lån om man inte kan betala mat (eller pengar) och koncentrera sig på viktiga saker istället. Skaffa skepp till exempel, de bidrar ju med mat!

Det kan nog ligga en hel del sanning i det. Spelar man på 4 så har man 2 turns i tre av fyra rounds, och 1 turn i den fjärde, och då har man kanske inte tid att lägga på att samla mat. Än värre om man spelar på 5, då har man i snitt 1,4 turns per round.

Men det är betydligt mindre antal mat man ska ha när man är många, på 5 spelare är det totalt 60 mat på 20 rounds om jag minns rätt. Obs också att skeppen ger mindre mat på högre antal spelare, 1 om man är 5, 2 om man är 4 (Wooden ship).
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Nytt spel från Uwe Rosenberg (Agricola, Bohnanza mm) Empty Sv: Nytt spel från Uwe Rosenberg (Agricola, Bohnanza mm)

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet