Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Brädspel i äventyrsstil

+2
John
MickeW
6 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  MickeW 2008-06-12, 16:51

Jag har ju snackat lite om brädspel med äventyrstema. Dessa spel är oftast lite mer komplicerade än de vi brukar spela (fast inte mer än Axis & Allies!) och det tar några timmar att spela ett parti.

Ett spel mina skånekompisar gillar är Arkham Horror (länk). Spelet går ut på att spelarna ska samarbeta för att bekämpa en "Great Old One", dvs ett kosmiskt monster från urtiden, som vaknat i stan. Enligt boardgamegeek tar det tre timmar men det kan ta upp till fem timmar innan man lärt sig spelet.

Ett annat spel jag sneglat på är Descent: Journes in the Dark (länk), ett spel med fantasytema. Det är ännu större än Arkham och det funkar lite annorlunda på så vis att en av spelarna har rollen som spelledare och administrerar monster, fällor och andra problem som övriga spelare ska övervinna. Som gammal rollspelsräv tycker jag att sånt är coolt men frågan är om det är för mycket för en brädspelare?

Jag tänkte inte att ett sådant spel skulle belasta föreningens ekonomi, den är ju än så länge inte jättestark. Jag kan tänka mig att själv köpa ett sånt här spel. Men jag vill inte köpa ett spel ingen vill spela. Vad tror ni om det?

Micke
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  John 2008-06-16, 17:07

jag tycker det låter lite kul, som en gammal Mutant spelare (vilket jag hoppas kunna hitta snart och få spela minst en gång till) så tycker jag det verkar ganska kul.
Köper du det så är jag helt klart med på att spela det, men köper du inte det så gråter jag inte. pirat
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  Mange 2008-06-17, 08:27

Det låter ju skoj!!! Jag är helt klart på!!! Arkham horror verkar ju stabilt!!! Det andra är väl nästan som rollspel eller????
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  MickeW 2008-06-17, 11:58

Om jag köper något så blir det nog Arkham Horror i så fall. Jag har inte bestämt mig ännu, vi får se.

Micke
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  Uffe 2008-07-31, 20:17

Är själv inne på att spela lite äventyrs-spel om någon är intresserad av det, dock i lite enklare variant.
Det jag har spelat tidigare och är inne på att skaffa härnäst är Betrayal at House on the Hill
iofs ganska mycket att läsa då korten alltid (nästan) är olika och det tar ett bra tag innan man får upp samma scenarion som tidigare. Intresse?

ett annat är Smugglers of the galaxy som också är otroligt kul med varierande missions för varje omgång.

Dessa hade jag inte heller tänkt belasta föreningens kassa med men det hade varit kul vad ni andra hade velat spela.
Uffe
Uffe

Antal inlägg : 8
Join date : 08-06-02
Age : 45

http://www.dreambase.com

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  John 2008-08-05, 09:39

Jag är också sugen då jag gillar dessa spel på dator samt har spelat lite sådan för länge sedan. Säg bara till när o vart jag ska befinna mig så kör vi!
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  MickeW 2008-08-11, 11:32

Uffes spel verkar intressanta, jag provar dem gärna.

För övrigt köpte jag Arkham Horror när jag var i Stockholm förra veckan, men har inte satt mig in i alla regler ännu...

Micke
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  Mange 2008-08-11, 11:48

Det låter stabilt!!!!
Säg till när du är redo. Jag är sugen!!
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  John 2008-08-11, 18:15

Bring it! Twisted Evil
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  MickeW 2008-08-21, 09:29

Fantasy Flight Games, som gett ut Arkham Horror, har varit snälla nog att lägga ut regelboken på nätet. Länk:
Akham horror rulebook

Reglerna är inte komplicerade, men de är ganska omfattande. Läs den som orkar! Eller skumma igenom för att få ett hum om spelet.
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  John 2008-08-21, 18:14

Micke - vi måste köra det snart. Worldofboardgame försäljaren tipsade om detta när jag frågade om bra spel för många spelare. jag är jättesugen nu
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  Mange 2008-08-22, 08:30

Jag är också på!! Säg när!!
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  MickeW 2008-08-22, 10:34

Jag vill också testa det såklart! Har inte riktigt tid nu i augusti, men början av september funkar för mig.

Frågan är om vi inte ska lägga det på en annan dag än de reguljära spelkvälllarna. Ett parti lär ju ta en hel kväll eller eftermiddag, och dessutom innefattar ju Arkham Horror fler regelmoment än spel av den tyska typen så det kanske ska testas av spelare som har tolerans för mycket regler?
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  John 2008-08-22, 11:03

absoult kan vi göra så, söndagar borde vara bra för det! Vi kommer göra ett sådant pass nästa helg för Agricola.
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  Mange 2008-08-22, 11:56

Söndagar funkar bra för min del!! Dom allra flesta iaf. Jag är redo!! Cool
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  Janne 2008-08-23, 10:57

Låter spännande! Jag är på att bekämpa monster.
Janne
Janne
Admin

Antal inlägg : 147
Join date : 08-08-08
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  MickeH 2008-08-23, 15:21

Det skulle vara rätt kul att testa.

Jag har bekämpat de Lovecraftska monstren i kortspelet Mythos (ett rätt bra kortspel) och läst ett par av hans böcker.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  MickeW 2008-09-03, 13:18

Lite off topic: Här är ett ganska coolt flashspel med Ctulhu/Lovecraft-tema.

Necronomic

Smått beroendeframkallande. Det har inte så mycket med Arkham horror att göra, men man känner igen vissa grejor som tex elder sign-kortet.
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  MickeH 2008-09-03, 13:54

MickeW skrev:Lite off topic: Här är ett ganska coolt flashspel med Ctulhu/Lovecraft-tema.

Necronomic

Smått beroendeframkallande. Det har inte så mycket med Arkham horror att göra, men man känner igen vissa grejor som tex elder sign-kortet.

Jaha där försvann 20 minuter av min arbetstid Embarassed

I princip alla titlar på kort finns även som korttitlar i kortspelet Mythos. Jag kan slänga ihop ett par lekar vid nåt tillfälle.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  MickeW 2008-09-03, 17:00

MickeH skrev:
I princip alla titlar på kort finns även som korttitlar i kortspelet Mythos. Jag kan slänga ihop ett par lekar vid nåt tillfälle.

Ja, gärna!
Så många spel att prova, så lite tid... Men vi ska nog hinna med det under hösten.
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  MickeH 2008-09-15, 08:04

MickeW skrev:Lite off topic: Här är ett ganska coolt flashspel med Ctulhu/Lovecraft-tema.

Necronomic

Smått beroendeframkallande. Det har inte så mycket med Arkham horror att göra, men man känner igen vissa grejor som tex elder sign-kortet.

Jag såg nu på morgonen att ovanstående spel har ändrats lite. Några kortändringar, lite ny grafik mm.

Jag tyckte hur som helst att Arkham Horror var ett väldigt trevligt spel!
Nästan lite enklare än vad jag trodde, vi sprang ju omkring som yra höns första rundorna och klarade oss ändå. What a Face
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  Mange 2008-09-15, 08:56

Japp Arham Horror var helt ok! Jag spelar gärna igen. Förhoppningsvis har man lite mer koll nästa gång!!
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  MickeW 2008-09-15, 11:30

Jag tyckte också att det var kul, fast vi inte hade koll på strategin vid första genomspelningen. Det verkar som att man bör angripa portalerna så tidigt som möjligt om man tror att man klarar av det. Spelet innehåller ju dessutom inte bara strategi utan även ett visst "lotteri" - mythoskortet som dras sist i varje runda kan ju förändra förutsättningarna rejält.

Jag trodde faktiskt inte att vi skulle klara det med tanke på att det såg ganska mörkt ut de sista 4-5 rundorna, så lite flyt hade vi allt. Dessutom verkar Yig vara en av de lättare ancient ones, det värsta han uppbådade var ju att cultists blev farligare samt att hans doom track är kort så han vaknar ganska snabbt. Vi kanske ska ge oss på Cthulhu själv nästa gång? Shocked

Det finns en massa platser på brädet man kan gå till för att skaffa sig roliga prylar som utrustning, skills och spells. Jag kan tänka mig att man har mer tid till sånt om man är flera spelare. Nu när vi bara var fyra blev vi alla tvungna att kasta oss mot portalerna med huvudet före efter ett tag. Fast fler spelare innebär fler monster på Arkhams gator...
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  Janne 2008-09-15, 16:51

Låter trevligt det där (eller nåt). Synd att jag missade den här gången. Hoppas att jag kan nästa gång.
Janne
Janne
Admin

Antal inlägg : 147
Join date : 08-08-08
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  MickeH 2008-12-08, 19:53

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0486437507

Årets julklapp för Arkham Horror-fans? king

Edit: Äh, jag beställde den! (Plus en trevlig och säkert oerhört lättläst bok som heter On the Plurality of Worlds, vilket är en filosofibok som försvarar modal realism. Säkert bra mot sömnproblem...)
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Brädspel i äventyrsstil Empty Sv: Brädspel i äventyrsstil

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet