Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ars Magica

2 posters

Gå ner

Ars Magica Empty Ars Magica

Inlägg  MickeH 2016-09-19, 17:23

Mitt absoluta favoritrollspel är Ars Magica.

I det spelar man en magiker i 1200-talets europa. Allt är som i historien (länder, kungar, påvar etc) förutom att det finns magiker och tillhörande elakheter.

Det jag framför allt gillar är att man kombinerar en Teknik (finns 5 olika) och en Form (finns 10) för att få fram en svårighetsgrad att jämföra med sina kunskaper och förstås tärningsslag.

Jag har 5e upplagan, men det jag framför allt har spelat är 4e. Den finns att ladda ned gratis ifall någon är intresserad:
http://www.atlas-games.com/arm4/

Jag skulle nog kunna tänka mig att spelleda en omgång framåt vintern om någon är intresserad.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Ars Magica Empty Sv: Ars Magica

Inlägg  Mange 2016-09-19, 17:27

Det är jag också sugen på!!!
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Ars Magica Empty Sv: Ars Magica

Inlägg  MickeH 2016-09-22, 11:22

Magi sker genom att man kombinerar en Teknik och en Form, och på så sätt får fram vilka värden man ska jämföra med vid tärningsslaget. Spelledaren modifierar svårighetsgraden beroende på storlek på målet, avstånd till målet och hur länge trollformen ska verka. Det finns tydliga riktlinjer för hur man gör det.

Eftersom det här är 1200-talets europa, så används latinska uttryck för former/tekniker och en del annat.

Tekniker:
Creo - skapa
Intéllego - undersöka
Muto - förändra
Perdo - förstöra
Rego - kontrollera

Former:
Animál - djur
Aquam - vatten
Auram - luft
Corpus - kroppen (på mänskliga eller intelligenta varelser, annars används Animál)
Herbam - växter
Ignem - eld
Imáginem - bild
Mentem - sinnet (se corpus)
Terram - jord
Vim - magi

En del begränsningar finns, t.ex. kan man inte skapa något permanent (inklusive att hela någon) utan att använda Vis (magisk energi i fysisk form, finns för alla 15 former/tekniker).

Magi kan användas antingen i form av färdiga trollformler eller så kallad spontanmagi. Svårigheten är högre för det sistnämnda förstås.

Exempel på spells:
Mighty Torrent of Water (Creo Aquam level 15)
Räckvidd: nära, Mål: ett mål, Varaktighet: koncentration
Skickar en kon av vatten mot målet. Orsakar skada och kan slå omkull målet.

Enchantment of Detachment (Muto Mentem level 15)
Räckvidd: Ögonkontakt, Mål: ett mål, Varaktighet: till nästa soluppgång/nedgång
Lugnar ned målet och sänker målets nuvarande känslor.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Ars Magica Empty Sv: Ars Magica

Inlägg  MickeH 2016-09-23, 11:05

Alla magiker i Ars Magica tillhör the Order of Hermes. Det består av 12 hus med lite olika inriktningar.

Bjornaer
Gillar djur och den animalistiska sidan av människan. Många av dem kan förvandla sig till ett djur.

Bonisagus
Grundarna av den så kallade hermetiska magin. Studerar ofta magisk teori.

Criamon
Mystiker som inte alltid förstås av andra magiker. Är alltid på jakt efter Gåtan.

Ex Miscellanea
Inte lika välorganiserade som andra hus. En del andra magiker har inga högre tankar om dem.

Flambeau
Som man kan gissa på namnet så gillar de att använda eldmagi.

Jerbiton
Är de som är mest inriktade på kontakter med den mundana världen. Ser gärna bra relationer med kyrkan och adeln.

Mercere
"Redcaps" är budbärare, och inte alla i det här huset har den magiska gåvan. Normalt sett brukar man inte spela Mercere.

Merinita
Fokuserar på faeries.

Quaesitoris
Egentligen Guernicus, men är mer kända under detta namn. Det är orderns domare. En del som upptas som quaesitoris behåller sitt medlemsskap i sitt tidigare hus.

Tremere
Ägnar sig åt planering och strategi. I det tidiga 1200-talet upptäcktes att flera av de ledande Tremere blivit vampyrer. Dessa har nu utrotats. (De som spelat rollspelet Vampire känner kanske till Tremere.)

Tytalus
Ett strikt hierarkiskt hus där konfliktlösning står högt i kurs.

Verditius
Prylmakarna. Behöver du en glödlampa på 1200-talet? Då ska du vända dig till dem.

Det fanns ett till hus tidigare, Diedne. De hade alltid hållit sig för sig själva, och på 1000-talet förklarade Tremere krig mot hus Diedne. Med hjälp av Flambeau och med stöd av Quaesitoris så utrotades Diedne. Deras ledare hittades dock aldrig, och det finns de som tror att de tagit sin tillflykt till faerie-skogarna.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Ars Magica Empty Sv: Ars Magica

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet