Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Förslag till Blood Bowl-liga 2017

2 posters

Gå ner

Förslag till Blood Bowl-liga 2017 Empty Förslag till Blood Bowl-liga 2017

Inlägg  MickeH 2016-11-29, 16:15

Trots det låga intresset för regelgenomgången förra veckan, så kan det vara värt att starta en Blood Bowl-liga. Intresset kanske växer med tiden.

Här är mitt förslag på hur en liga kan läggas upp:

1) Vi använder Living Rulebook 5, den anses vara en av de mest balanserade. Många ligor använder den, så det är troligen lätt att hitta rulings.
http://www.bloodbowlonline.com/LivingRulebook5.pdf
Exakt vilka tillval vi använder kan vi bestämma senare, men mitt förslag är att vi inte använder korten (som går att köpa inför varje match), det krånglar nog mest till det för nya spelare.

2) Vi spelar en öppen liga, med följande regler:
- alla coacher kan ha 2 lag till att börja med. Så snart alla coachens lag nått en Team Rating på 150, så kan man starta ett nytt lag. Team Rating (TR) är värdet på laget, det börjar på 100.
- det är tillåtet att pensionera ett av sina lag (men inte flera)
- alla coacher måste meddela resultaten (detaljerat, mer om detta vid ett senare tillfälle) till den som sköter ligan (om det är jag eller någon annan bestämmer vi inte nu)
- en coach får naturligtvis inte spela en match mellan 2 av sina egna lag
- man får inte spela 2 matcher i rad mot samma motståndarlag, och totalt högst 3 matcher mot varje annat lag
- efter en viss tid så har vi ett slutspel (med 4 eller 8 olika lag, beroende på intresse). en coach kan bara låta ett av sina lag gå till slutspelet
- lagen rangordnas efter Team Index (se nedan). TI användes i en onlineliga som fanns i många år, och där jag spelat över 200 matcher, så det är ett beprövat koncept
- man kan hoppa in i ligan när som helst, med 1 eller 2 lag


Team Index räknas ut så här:
Win% * Win% * (1-(1/N)) * (1-(30/TR)) * 1000
där N = antal spelade matcher och Win% = (antal vinster + 1/2 antal oavgjorda)/N

Högre vinstprocent och fler spelade matcher i kombination med lagets Team Rating (TR) är det som avgör poängen. Se bild nedan på ett exempel från 2003.

Jag kanske inte kommer att vara ansvarig för ligan (jag cyklar inte gärna ut till bruket vintertid), men jag är tillgänglig för regelfrågor och förslag.

Om jag hittar min gamla kod så kan jag slänga upp en webbsida där man kan rapportera in sina matcher. Det kräver 100% disciplin av coacherna så att allt blir rapporterat.

Så här kunde en tabell baserad på Team Index se ut:
Förslag till Blood Bowl-liga 2017 19437257972b4ca19ae58c34fe536f4e
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Förslag till Blood Bowl-liga 2017 Empty Sv: Förslag till Blood Bowl-liga 2017

Inlägg  MickeH 2017-11-08, 15:05

Kanske finns det intresse för en liga under 2018?
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Förslag till Blood Bowl-liga 2017 Empty Sv: Förslag till Blood Bowl-liga 2017

Inlägg  Mange 2017-11-08, 15:39

MickeH skrev:Kanske finns det intresse för en liga under 2018?

Hoppas det!! Smile
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Förslag till Blood Bowl-liga 2017 Empty Sv: Förslag till Blood Bowl-liga 2017

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet