Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sälj in magic till mig

2 posters

Gå ner

Sälj in magic till mig Empty Sälj in magic till mig

Inlägg  Mattias 2009-04-09, 10:39

Okej, på senaste tiden verkar ju en lite bris av magic hype ha blåst in i församlingen. Min tanke var att försöka segla med en liten bit, och se om man förstår tjusningen.

Men för att börja spela så behöver man kort. Jag har en liten fetish för att googla, filura och pyssla ihop saker så att leta rätt på bra strategier och kortlekar är inga problem. Däremot vet jag rent erfarenhetsmässigt att sådana här spel som Magic brukas ofta ha någon form av "turneringsregler" som man följer.

Så vad spelar vi i VBF? Finns det någon poängskala på korten, eller Common, Rare etc?

Igår spelades det friskt, vilka regler gällde då när man byggde kortlekar??

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Sälj in magic till mig Empty Sv: Sälj in magic till mig

Inlägg  MickeH 2009-04-09, 12:16

Någon poängskala finns inte. Däremot har det kommit massvis med utgåvor genom åren.
Korten kan ha olika raritet: Common, Uncommon, Rare och numera också Mythic Rare.

Oftast spelar rariteten ingen roll, men de senaste 2 tävlingarna i föreningen har haft ett format vi kallar för Simple Magic. Där får man inte spela med Mythics, och max 1 Rare och max 4 Uncommons.

Vanligare är att man går på formatsregler. Dessa kan vara Vintage, Legacy (Simple Magic är en variant på Legacy), Extended eller Standard. Det är dock inget man behöver tänka på i början, men det finns listor där man kan se vad som är tillåtet i de olika formaten.

När vi spelade igår var lekarna troligen i formaten Vintage eller Legacy.

På Svenskamagic kan du hitta massvis med svar på frågor, och alla korten kan hittas under Kortpärmen.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Sälj in magic till mig Empty Sv: Sälj in magic till mig

Inlägg  Mattias 2009-04-09, 12:20

Det går bra att kombinera olika utgåvor va??

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Sälj in magic till mig Empty Sv: Sälj in magic till mig

Inlägg  MickeH 2009-04-09, 13:00

Mattias skrev:Det går bra att kombinera olika utgåvor va??

//Mattias
Jadå. Grundregeln är att man får ha max 4 (undantaget s.k. basicländer) av ett kort i leken och att leken ska vara på minst 60 kort (vilket brukar innebära exakt 60 kort så man ökar chansen att dra det kort man vill).
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Sälj in magic till mig Empty Sv: Sälj in magic till mig

Inlägg  Mattias 2009-04-09, 15:46

Är det vettigt att börja med att köpa 3 färdiga lekar?

Så här har jag tänkt:

7th edition Bomber (blå färdigkomponerad lek)
Champions of Kamigawa, Snake's Path (Grön färdigkomponerad lek)
Odyssey, Trounce-o-Matic (blå-grön färdigkomponerad lek)

Fördelen med de här inköpen måste ju vara att du får 3 lekar som går att spela hyggligt från start, men jag kan även kombinera ihop delar av dem till en egen "start lek". Jag täker mig att ingredienserna till en hygglig lek borde finnas med samtidigt som man får en möjlighet att börja med en "egen lek".

Funkar det, tänker jag rätt?

Det svåra med att börja med magic verkar ju vara att komponera ihop en hygglig lek. Då måste det väll vara vettigt att börja sina inköp med färdigkomponerade lekar till man har fått "the hang of it". Eller är det fusk?

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Sälj in magic till mig Empty Sv: Sälj in magic till mig

Inlägg  MickeH 2009-04-09, 21:11

Det kan nog vara en bra idé. Det är definitivt inte fusk att köpa färdiga lekar.

Vart ska du skicka efter dem ifrån? Jag är intresserad av en Snake's Path-lek själv om den inte är alltför dyr...
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Sälj in magic till mig Empty Sv: Sälj in magic till mig

Inlägg  Mattias 2009-04-21, 17:04

Collectors Point Umeå: http://www.collectorspoint.se/system/webshop.asp?HID=34&FID=84&HSID=162

Tyvärr är jag inte helt nöjd med dem. Man måste köpa genom postförskott och deras webbshop är en enda röra. Men de har ett bra utbud och man kan få tag på båda lösa magic kort och diverse lösa minisar. Nu såg jag att Snake Path leken är slutsåld men den kostade 129kr.

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Sälj in magic till mig Empty Sv: Sälj in magic till mig

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet