Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Magic - Pentagramregler

2 posters

Gå ner

Magic - Pentagramregler Empty Magic - Pentagramregler

Inlägg  MickeH 2009-04-20, 13:04

Eftersom vi varit 5 magicspelare ibland, och magic är sämst på 5 så kan vi då spela Pentagram!

Här skriver jag reglerna vi kommit överens om. Diskussioner får gärna förekomma i den här tråden.

1) De 5 spelarna har en 60-korts enfärgad lek, var sin färg.
2) Lekarna får bara innehålla kort i egna färgen, länder och artefakter.
3) Alla kort som har protection mot färg, eller gör något mot en viss färg eller en viss typ av länder blir erratade så att just den delen försvinner. Man kan alltså spela med en White Knight, som då bara kommer att ha förmågan First Strike (protection from black försvinner). *
4) Man sitter i samma ordning som på magickortens baksida
5) Man får slå på vem som helst, men den vinner som först eliminerar sina fiendefärger. T.ex. om Vit och Grön är borta så vinner Svart.

*Men att hjälpa sin egen färg är ok. Kort som ger alla vita varelser +1/+1 är alltså godkända.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Magic - Pentagramregler Empty Sv: Magic - Pentagramregler

Inlägg  MickeH 2009-04-20, 13:06

Hur gör vi med kort i stil med "Return all non-blue creatures to their owner's hands"?

Jag tycker de är ok, det är ju mera en "hjälpa sin egen färg".

Guldkort bör inte vara tillåtna, däremot kan jag tänka mig att tillåta hybridfärgade kort, vad tycker ni andra?
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Magic - Pentagramregler Empty Sv: Magic - Pentagramregler

Inlägg  Forumtrollet 2009-04-21, 19:06

Hmm, jo kort som är snälla mot en färg tycker jag funkar. Gällande färgöverträdelser tycker jag man kan lösa det lika enkelt som med färghat. Precis som där så kör vi helt enkelt med regeln att man enbart kan få mana av sin egen färg (samt färglös såklart). Så om t.ex den blå spelaren har ett land som ger en blå och en röd när det tapas så får man bara en blå. I korthet kör vi med ett magiskt sudd som tar bort allt som hör till någon annans färg från kort samt allt som påverkar bara en viss färg negativt.

Med andra ord så skulle kort som Kaerveks Hex bara göra ett i skada på alla varelser och Izzet Boiler works som nämndes ovan skulle bara göra en blå mana. Reglerna hindrar en inte från att ta med dem men det är inte särskilt lockande.

(edit: ifall min synpynkt på valfria manasymboler som t.ex Mourning thrull vart oklar så tycker jag det är enklast att tillåta dem. Suddet tar bara bort valmöjligheten att betala med den andra färgen som man inte använder. (Vilket ju ändå skulle vara svårt om man är oförmögen att få någon mana av den färgen.)
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Magic - Pentagramregler Empty Sv: Magic - Pentagramregler

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet