Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Finns det nått intresse för Blue Max?

4 posters

Gå ner

Finns det nått intresse för Blue Max? Empty Finns det nått intresse för Blue Max?

Inlägg  zaq 2009-07-01, 14:57

Troligtvis har ingen av er hört talas om det här spelet.

Blue Max eller The Pour le Mérite som den egentligen heter var Kungariket Preussens högsta militära utmärkelse och delades ut till Flygar Ess som Immelman, Boelke, Richthofen, Udet, Göring etc under första världskriget och spelet är ett relativt okomplicerat system för att simulera luftstrid under denna tid.

Spelet publicerades först 1983 av GDW ( Game Designer's Workshop 1973-96 ) ett då väldigt litet företag med 3 anställda, vilket också märks på "BlueMax: Dogfights over France" som hade flera tryckfel och till och med saknade en del regler på grund av kaos vid första tryckningen. GDW upphörde 1är idag troligtvis mest känt för rollspelen Traveller och Twilight2000 samt mega strategispelen i Europaserien, Hapoon, Air Superiority samt just BlueMax. Flera av deras produkter och idéer används fortfarande av andra speltillverkare.

Blue Max Miniatures Rules släpptes 1995 och expanderade spelet till ett 3D spel med omarbetade regler längre tidsperiod och större variation men behöll kärnan av original spelet båda versionerna är "out of print" och tydligen svåra att få tag på.

Jag kom i kontakt med det här spelet första gången för typ massor av år sedan på LinCon (Dragons Den äger ett exemplar) och i flera år åkte jag till LinCon nästan bara för att kolla om BlueMax fanns att spela där, tyvärr så arrangerades det bara BlueMax spel två gånger till de gånger jag var där.

Så vad är så speciellt med BlueMax?

Att det är så enkelt att i princip vem som helst kan lära sig att spela det på 10-20 minuter.

Att det kan spelas på mer eller mindre obegränsat antal spelare, det är egentligen bara spelytan och hur många som vill vara med som begränsar fast man bör nog vara åtminstone fyra får att det ska vara riktigt roligt.

Att det kan spelas på tre olika sätt:

Som ett vanligt scenario som tar typ från 30 minuter beroende på hur många som är med.

Som en mer eller mindre avancerad kampanj eller serie med sammanhängande scenarion med rollspels inslag där piloter/observatörer får erfarenhet och blir bättre (tills de förolyckas eller blir tillfångatagna) lite som BloodBowl och där man får allt mer moderna plan att leka med allt efter som tiden går.

Eller, och detta är troligtvis varför spelet fortfarande är så populärt på spelkonvent, som ett "flytande" sammanhängande spel på flera timmar där spelare kan komma eller gå mer eller mindre som det passar under vanligtvis 2-3 timmar.

Jag har alltid viljat spela BlueMax igen men samtidigt som det inte är helt enkelt att hitta ett spel har det också varit lite svårt att hitta spelare vilket har gjort det lite svårt att motivera att leta efter ett dyrt andra hands spel på nätet. Men det finns ett annat alternativ, CanvasEagles en vidareutveckling av BlueMax som går att ladda ner från nätet. Nackdelen är att man får lägga ner en del jobb på att "klippa o klistra" ett eget spel och risken är att det kanske inte kommer att se så professionellt ut. Det vore naturligtvis också vore betydlig roligare att spela med riktiga modeller men antalet olika modeller och att de är relativt dyra och kan vara svåra att få tag på gör det till en dyr investering så länge man är osäker på intresse.

Nu till frågan - finns det något intresse i klubben att testa CanvasEagles och i så fall är det tillräckligt stort för att motivera mig att sätta igång och klistra ihop ett spel?


// Thorbjörn

zaq

Antal inlägg : 11
Join date : 09-07-01

Till överst på sidan Gå ner

Finns det nått intresse för Blue Max? Empty Sv: Finns det nått intresse för Blue Max?

Inlägg  Niklas Alexandersson 2009-07-01, 19:55

jag är definitivt intresserad av att spela det, låter som ett spel i min smak

Niklas Alexandersson

Antal inlägg : 97
Join date : 08-09-01

Till överst på sidan Gå ner

Finns det nått intresse för Blue Max? Empty Sv: Finns det nått intresse för Blue Max?

Inlägg  John 2009-07-03, 15:38

jag med, med lite framförhällning kan vi säkert passa in så att jag kan komma hem för helgspel
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Finns det nått intresse för Blue Max? Empty Sv: Finns det nått intresse för Blue Max?

Inlägg  Mange 2009-07-03, 16:40

Det låter intressant. Skulle va kul att testa!!
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Finns det nått intresse för Blue Max? Empty Sv: Finns det nått intresse för Blue Max?

Inlägg  zaq 2009-07-03, 17:52

Låter som om det finns lite intresse iallefall - jag börjar väl klippa o klistra lite

Första versionen kanske inte blir så snygg men ska försöka sätta ihopp nått iallefall

Tyvärr blir det utan modeller och höjd baser till o börja med så vi får spela i 2D. Har hittat en som det ser ut mkt juste karta på boardgamegeek - behöver bara hitta nått bra ställe att skriva ut 12 A4 i färg och komma på hur man bäst kan montera dem... förslag?

Försökte ge mig på att göra en pappersmodeler av en Fokker Dr I i nått som liknade 1/144 skala men det e bara att inse att det e för pilligt för mig har varken grejer eller tålamod nog för att få det bra - kanske skulle funka i lite större skala, det finns några riktigt coola modeller men det kräver tid o tålamod...

Eventuellt om det finns fortsatt intresse efter en speltest så kan vi kanske skaffa några WoW modeller. Det lär ju tydligen vara ett rätt ok spel i sig själv så det kanske kan vara värt en investering i miniatur boxen om den finns kvar.

Sedan kan ni ju också börja fundera på om ni har några preferenser på vilka länder och tidsperiod som är mest intressant (för att dra ut rätt plan och leta modeller etc)

zaq

Antal inlägg : 11
Join date : 09-07-01

Till överst på sidan Gå ner

Finns det nått intresse för Blue Max? Empty Sv: Finns det nått intresse för Blue Max?

Inlägg  Niklas Alexandersson 2009-07-05, 23:06

när det gäller brädet så är det nog smartast att laminera (tar minst plats och är hållbart). sen för att få ihop dem till ett bräde blir ju mer pyssligt, kanske köra med gammal hederlig tejp i skarvarna, samt i "serpentinformat" så allt hänger ihop. men kan ju ta det med dig zaq senare när vi träffas, svårt att beskriva Smile

Niklas Alexandersson

Antal inlägg : 97
Join date : 08-09-01

Till överst på sidan Gå ner

Finns det nått intresse för Blue Max? Empty Sv: Finns det nått intresse för Blue Max?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet