Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ny Kampanj ??

+2
MickeH
Mattias
6 posters

Gå ner

Ny Kampanj ?? Empty Ny Kampanj ??

Inlägg  Mattias 2009-08-28, 08:23

Ärligt talat, D&D kryper under skinnet på mig. Nu har jag ëndast spelat d&d i över ett år. Hur känner ni? Är det okej ifall vi pausar den här kampanjen och startar upp en ny?

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Ny Kampanj ?? Empty Sv: Ny Kampanj ??

Inlägg  MickeH 2009-08-28, 09:42

Jag kan gärna spela något annat. Firefly kanske?
Eller varför inte Battlestar Galactica rollspelet Twisted Evil
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Ny Kampanj ?? Empty Sv: Ny Kampanj ??

Inlägg  MickeW 2009-08-28, 19:08

Jag tycker fortfarande att D&D-kampanjen är rolig men jag har ju inte spelat det lika mycket som du Mattias.
Det är viktigt att spelledaren är inspirerad så om du känner mer för ett annat spel så byter vi såklart. Jag spelar också gärna Firefly. Vad finns det för andra alternativ?
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Ny Kampanj ?? Empty Sv: Ny Kampanj ??

Inlägg  MickeH 2009-08-28, 19:53

Jag har nog varken tid eller motivation för att spelleda något just nu, men fixar gärna en Ars Magica-kampanj i framtiden.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Ny Kampanj ?? Empty Sv: Ny Kampanj ??

Inlägg  Mattias 2009-08-30, 13:04

Jag spelleder gärna, bara inte D&D Wink Jag filar på en kampanj till Changeling: The Lost som jag tror kan bli riktigt bra. Kampanjen kommer fokusera mycket mer på kraktärerna och betydligt mer tid kommer att läggas på dem än vad som förekommit i D&D kampanjen. Man spelar människor som blivit bortrövade till "älvornas land" där ni hållits som slavar/underhållning/redskap i X antal år. Till slut har ni lyckats gjort er fria och flytt tillbaka till den verkliga världen, bara för att upptäcka att allt inte är som ni förväntat det. Ni är förändrade, blivit någonting mitt i mellan fey och människa, dessutom har den verkliga världen gått vidare utan er. En så kallad fetch har tagit er plats dessutom letar er gammla mästare fortfarande efter er....

Jag är riktigt taggad på den här kampanjen och har redan förberett mer material till den här än vad jag gjort till hela D&D kampanjen. Changeling: the Lost tillhör World Of Darkness världen, för er som tidigare känner till den. Vampire och Werewolf är ju två andra spel som utsdpelar sig i samma värld.

Inlevelse, Urban Fantasy, Mystik, intriger och spänning är nyckelorden.

Det är mitt förslag, och jag tro att det är bra!

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Ny Kampanj ?? Empty Sv: Ny Kampanj ??

Inlägg  Mattias 2009-08-30, 14:38

Hittade ett trevligt stycke på nätet som beskriver lite vad Changeling: The Lost handlar om:

Returning Home - the end of one journey
Maybe you were abducted, seduced, or tricked. They came and took you away, and you were trapped in Faerie for who knows how long. But now you've escaped, you've made it back through the Thorns, you've returned home. Where you've been will always be a part of you, but now you have to discover what you're going to do now.

Changeling is a game about transitions, leaving one stage of your life behind and starting another.

There are fears, worries, of course. Will the gentry come and take you again, back to the place of beauty and terror? Could you even stop them... Are you even better off now; what if you can't make it, if you founder and fade away? Do you even belong here now? Is there a place for you anywhere?

So Very Very Broken
You are different now. There's no getting around it. Changelings believe that they lose their soul, the essence of what makes them human, when they're taken by their Keepers through the Hedge into Faerie. They also believe that they get their soul back when they escape ... but they're not quite as certain about that.

All of them know that they don't quite fit in their old lives now. Their old lives might not even properly exist any longer! The fetch has been here, set in their place, and its left its mark. Maybe you died, moved away, or are wanted by the FBI. Maybe your family just likes the "new" you better...

Can you even fill its place now, and do you really want to?

Then there's other Changeling's. They understand, you don't have to lie to them and they provide friendship and even a sense of community. But, they're just as broken as you. They've been changed by their time in Arcadia -- they're fae. They're nice and accepting. They welcome you and let you in. But, inevitably, you get bitten by a thorn.

Betrayal. Lies. Cruelty. Spite. Callousness.

The Keeper - Awe and Terror
There's nothing more horrific to the average Changeling than being taken by their Keeper and dragged back to Arcadia. Their experiences there affected them profoundly and the few memories they retain reinforce their firm resolve to die before being taken again.

Yet...

There was wonder and beauty and magic in Arcadia as well. Even the Winter Court has a little bit saying, "There's no way to face the sorrow of losing Faerie's wonders when one never intends to go back." The sorrow. The Autumn Court is said to, one and all, secretly wish they could return. The Spring Court "surrounds themselves in the beauty their time in Arcadia showed them".

That's probably the one bit of Changeling that I see overlooked most often in others discussion of the game. The sense that, "I wish I could go back..." Yes, it was horrible. I can never never go back, definitely. Yet for all that you're free, there's still a part of you that yearns for Faerie. If only things had been different.

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Ny Kampanj ?? Empty Sv: Ny Kampanj ??

Inlägg  Maria 2009-08-30, 22:20

Jag gillar D&D men jag har ju heller inte spelat så mycket rollspel imitt liv.... jag kan tänka mig å prova någe annat Smile

Maria

Antal inlägg : 41
Join date : 08-07-21

Till överst på sidan Gå ner

Ny Kampanj ?? Empty Sv: Ny Kampanj ??

Inlägg  Mattias 2009-08-31, 20:10

Okej, vad säger ni? Nu ligger Changeling: The lost kampanjen uppe på wikin. Spana in den och säg till ifall det är något som intresserar er.

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Ny Kampanj ?? Empty Sv: Ny Kampanj ??

Inlägg  MickeW 2009-08-31, 22:11

Om du är peppad för changeling så tycker jag att vi kör på det.
Kampanjupplägget ser intressant ut och jag gillar nya World of Darkness-systemet (men har bara provat att spela mortal än så länge).

btw, vad är det med dig och tår? Alltid en SLP som heter långtå, snedtå eller liknande Question
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Ny Kampanj ?? Empty Sv: Ny Kampanj ??

Inlägg  Mattias 2009-08-31, 22:25

Haha, tår är häftiga. De kommer att dyka upp fler gånger alien

Btw det finns fler finurligheter bland de olika namnen. Se hur många ni kan hitta Very Happy

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Ny Kampanj ?? Empty Sv: Ny Kampanj ??

Inlägg  Forumtrollet 2009-08-31, 23:15

Changeling har två stora tummar upp från min sida. Jag har inte spelat det sen första boken släpptes för många år sedan men jag gillar konceptet till spelvärld och tycker den är bra just för att det inte gör ett dugg om spelarna känner till världen till fullo eftersom deras karaktärer inte gör det heller. Verkligheten kan alla relatera till och den övriga biten kommer med kampanjerna. Sen tycker jag väldigt mycket om WW systemet för karaktärer.

Dock ska sägar att tänker vi oss en vinter kampanj så kommar jag få planera noga för att kunna vara med då jag större elar av vintern kommer ha mässor som innebär att jag är bortrest nån vecka här eller där. Men som sagt, changeling spelar jag väldigt gärna.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Ny Kampanj ?? Empty Sv: Ny Kampanj ??

Inlägg  Niklas Alexandersson 2009-09-01, 22:44

samma sak för min del, testar gärna på nått nytt.

Niklas Alexandersson

Antal inlägg : 97
Join date : 08-09-01

Till överst på sidan Gå ner

Ny Kampanj ?? Empty Sv: Ny Kampanj ??

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet