House Rules
5 posters
Sida 1 av 1
House Rules
Varför inte ha ett inlägg med vilka House Rules som vi använder för det mesta? Dvs, regler som vi använder men som inte uttryckligen står i regelboken, alternativt bryter mot den.
Jag ska fylla på när jag orkar tänka...
Jag ska fylla på när jag orkar tänka...
Sv: House Rules
En house rule som vi använde idag, att man i Settlers lägger 2 vägar vid sitt andra hus, tycker jag inte är bra.
Det ger en stor fördel för de som kan få 2-3 material till att bygga en by, så de kan bygga den direkt i sin tur.
Ännu sämre tycker jag att den regeln är om man spelar på 5 eller 6 personer, då skulle man teoretiskt kunna bygga ett hus i första spelarens första runda, även om man sitter sist!
Nä, jag tycker att man ska få kämpa lite för sin första nybyggda by.
Det ger en stor fördel för de som kan få 2-3 material till att bygga en by, så de kan bygga den direkt i sin tur.
Ännu sämre tycker jag att den regeln är om man spelar på 5 eller 6 personer, då skulle man teoretiskt kunna bygga ett hus i första spelarens första runda, även om man sitter sist!
Nä, jag tycker att man ska få kämpa lite för sin första nybyggda by.
Det håller jag med Micke om. Speciellt när man spelar 5-6 personer då blir det väldig fördel för det är ju inte alla som kan det.
Däremot tycker jag det är bra när man spelar upp till 4 pers.
Däremot tycker jag det är bra när man spelar upp till 4 pers.
Mange- Antal inlägg : 570
What Micke said, plus att en blockering av en tvåpinnars handelsväg när man sätter ut sina första hus innan spelets början får förödande betydelse - den/de spelarna hamnar långt på efterkälken när de inte kan bygga hus där pga någon annans hus.
I somras spelade jag tre omgångar med originalreglerna när jag var i S-holm, då var det mycket jämnare i början.
I somras spelade jag tre omgångar med originalreglerna när jag var i S-holm, då var det mycket jämnare i början.
MickeW- Antal inlägg : 266
Jag anser att den ger ett bättre flöde i spelet, man kommer snabbare iväg ifrån startgropparna samt att den nästintill ovärdeliga leran blir inte allt för avgörande. Men jag tycker absoult vi kan testa grundreglerna nästa gång.
**Denna tråd flyttas till Snacka spel**
**Denna tråd flyttas till Snacka spel**
haha ... antar att vi är ense om att vi tolkar Settlers tärningar som summan av de båda tärningarna ...
Puerto Rico
Vi brukar spela med att Factory kostar 8 och University kostar 7 (det är egentligen tvärtom), detta för att en tidig Factory är en vanlig vinnande taktik. Vi har spelat så i flera år och det är balanserat.
Vi brukar spela med att Factory kostar 8 och University kostar 7 (det är egentligen tvärtom), detta för att en tidig Factory är en vanlig vinnande taktik. Vi har spelat så i flera år och det är balanserat.
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet