Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Dags att starta en ny liga?

3 posters

Gå ner

Dags att starta en ny liga? Empty Dags att starta en ny liga?

Inlägg  MickeH 2009-12-26, 14:05

I så fall kanske vi skulle spela med Living Rulebook v5 (som är den som spelas i BB-spelet till Xbox/PC).

Länk till pdf
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Dags att starta en ny liga? Empty Sv: Dags att starta en ny liga?

Inlägg  MickeW 2010-01-04, 09:03

Nu har jag läst lite i LR5 som du länkade till och det ser ut att vara mer balanserat än 3:an.
Bättre handikappsystem (det gamla var väl mest ett skämt...?) och små tweaks lite här och var. Vissa kort har tagit emot en välbehövd nerf gun salva, tex blir det inte längre en turnover när man halkar på ett bananskal och "That Boy´s Got Talent" verkar ha bytts ut.

Men BB lider fortfarande av randomiseringssjukan, man slumpar alldeles för mycket. Tärningsslag funkar bra när det gäller omedelbara saker som händer i nuvarande runda men inte för permanenta eller semipermanenta resurser och förutsättningar. Spelet tar ju flera timmar _per match_ och det är för mycket tid för att jag ska vilja lägga rodret i tärningarnas händer.
Dessutom är det fortfarande lite väl regeltungt för ett brädspel.

För att komma ikapp spelhobbyn som den ser ut idag skulle BB behöva en övergripande, mindre varsam revision. Ungefär som mellan version 2 och 3. Men jag gissar att det här spelet lever på sina gamla fans från 90-talet och förändring brukar inte vara poppis hos en sådan kundbas.
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Dags att starta en ny liga? Empty Sv: Dags att starta en ny liga?

Inlägg  MickeH 2010-01-04, 10:28

I BB-spelet på Xbox används inte special play cards alls, och jag saknar dem faktiskt inte heller när jag spelar. Däremot har ett sämre lag nästan ingen chans alls mot ett bättre.

Att allies försvunnit är nog nästan bara positivt. Star players kan ju inte köpas in till laget, däremot hyras in för enstaka matcher (i Xbox-spelet finns bara 1 star player per ras till skillnad från LRB5).

Noterbart att skills som Bonehead, Really Stupid och Wild Animal ändrats så de inte orsakar turn-overs (eller i WA-fallet, skador på egna spelare) längre. Många andra skills har blivit mer balanserade, så som Frenzy och Stand Firm (gratis dodge förut, kombinerades gärna med Guard för att ta sig var som helst och hjälpa till). En del nya intressanta skills som t.ex. Fend och Wrestle har tillkommit. Däremot är jag inte lika positiv till att Chaos och Skaven kan ta mutationer utan att slå dubbelt.

Jag håller med om att det kan vara viktigt med tur när man slår fram vinstpengar, men man kan ju skapa house rules för sådant också (1d3 x10k +30k i st f 1d6 x10k t.ex.).

Ska vi köra igång en liga så får vi nog träffas ett gäng och diskutera igenom vad som ska ingå i ligan. Och vi kör nog inte igång nåt alls om vi inte har minst 6-8 intresserade.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Dags att starta en ny liga? Empty Sv: Dags att starta en ny liga?

Inlägg  John 2010-01-04, 16:52

Jag gillar Jannes ide om att börja spela väldigt casual, dvs att inte börja med att spela någon liga med planerade matcher osv utan mer bara spela för det är ett roligt spel
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dags att starta en ny liga? Empty Sv: Dags att starta en ny liga?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet