Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Elder Dragon Highlander

3 posters

Gå ner

Elder Dragon Highlander Empty Elder Dragon Highlander

Inlägg  MickeH 2010-02-25, 09:03

EDH är ett rätt kul och enkelt format. Man bygger en lek på exakt 100 kort, varav 1 av dem är din General.

Generalen ska vara en legend, och blandas (i normalfallet) aldrig in i din lek. Alla andra kort måste vara i samma färg som din General (legender är inte sällan flerfärgade, då får du förstås ha med alla de färgerna). Och du kan helt enkelt inte producera mana i en färg som din General inte har. Highlander betyder också att alla kort förutom basicländer får man bara ha 1 av.

Generalen ligger i sin egen zon, och kan spelas ut som om den vore på din hand. Om generalen dör eller blir exiled, så kan du lägga den i generalszonen och då kostar den 2 mana mer nästa gång. Dör den igen blir det 4 extra och så vidare.

Här kan du hitta exempel på EDH-lekar.

Lägg märke till vilka kort som är banned. Länk finns på ovanstående sida. Några kort som inte är banned i vanliga format kan vara banned här.

Naturligtvis är det lite klurigare att bygga en sån här lek om man inte har en rejäl samling kort hemma, men vi som har mycket kort (jag, Pontus, Mårten, Niklas osv) kan ju bygga flera och låna ut. Jag har bara 1 just nu, men tänker göra minst en del.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Elder Dragon Highlander Empty Sv: Elder Dragon Highlander

Inlägg  John 2010-02-25, 09:19

jag har ca 120 olika blåa kort jag inte spelar med atm, och är inte dirket sugen på att börja spela denna luktande färg. kanske vore en ide för detta formatet
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Elder Dragon Highlander Empty Sv: Elder Dragon Highlander

Inlägg  MickeH 2010-02-25, 09:25

John skrev:jag har ca 120 olika blåa kort jag inte spelar med atm, och är inte dirket sugen på att börja spela denna luktande färg. kanske vore en ide för detta formatet
Ja varför inte. Fast jag tror flerfärgat ofta är roligare, speciellt om man inte har så gott om kort.

Här är en tänkbar blå general:
Elder Dragon Highlander Arcanistheomnipotent.full
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Elder Dragon Highlander Empty Sv: Elder Dragon Highlander

Inlägg  Alexander 2010-02-25, 19:33

Det kan vara värt att poängtera att ett kort som innehåller en manasymbol av en färg din General inte har inte är legal i din lek.
Alexander
Alexander

Antal inlägg : 234
Join date : 09-03-22

Till överst på sidan Gå ner

Elder Dragon Highlander Empty Sv: Elder Dragon Highlander

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet