Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Dungeonlords regeluppdatering.

Gå ner

Dungeonlords regeluppdatering. Empty Dungeonlords regeluppdatering.

Inlägg  Forumtrollet 2010-05-24, 19:56

Idag har jag tagit fram regelboken och lusläst den en gång till. Jag hade på känn att det kunde vara en och annan sak som jag missat första gången eftersom det är en väldans massa att hålla reda på. Rätt hade jag också, här är några saker som har klarnat.

1: "?" brickorna är bara tre stycken, inte tre elaka saker och en blank så man ibland slipper utan skatt kommer t.ex alltid ske en gång per år. Det är bara oklart när.
Dock så ska man vända på nästa kommande bricka vid varje forecast så innan orderfasen börjar kommer man veta om red ät skatt, payday, eller chanskort denna runda.

2: Paladinen är både lite elakare och lite snällare än vi kört med. Eller rättvisare och mer lättirriterad är mer korrekt. Först och främst så dyker inte han upp i fördela-äventyrare-på-grottor-fasen utan han kommer som en blixt om någon någonsin hamnar på eller över hans streck på eviltabellen. Dessutom hjälper det inte att sedan gå ner direkt igen, han stannar kvar ändå. Så om man tex väljer "skaffa mat" och får tvåan eller trean så man kommer upp i paladin-evil-nivå och sedan direkt väljer happpyface kommandot så går han inte sin väg för det. däremot (obs viktigt) så sjunker man ett i evil varje gång en bricka blir erövrad i ens grotta. Detta kan göra att paladinen hoppar runt en del om man är flera som befinner sig över strecket. Den regeln gäller för övrigt alla äventyrargrupper så får man mycket pisk i första året så får man en kompensation för det på evilmätaren.

3: Spells är också annorlunda. Först körde vi med att alla wizards kastar spells varje runda oavsett rang, då blev det för mycket. sedan körde vi med att de måste ha tre i styrka.
Men vad som verkligen sker är att de måste ha lika hög caster rang som den rundan det är i striden. Så runda ett räcker det med en kristall i gruppen för att de ska kasta nån spell, runda två krävs det två kristaller o.s.v

4. Kommandon funkar lite annorlunda än vad vi har kört. Det är när ett kommando har en kostnad som man inte får utföra enn uppgift delvis. Som t.ex traps nr tre får man inte pruta från två guld till ett och bara ta en trap. MEN! På de som ger något gratis (d.v.s ingen gul pil i bilden), som tex gräva gångar eller guld får man utnytja mindre än max. Detta spelar stor roll första rundan eftersom spelare nr 3 efter 1st player också kan gräva gångar trots att man inte har fem imps första rundan och likaså guld då man alltid kan skaffa så mycket som man har plats med även om man har en liten grotta.

5. en fråga som jag inte tror har kommit upp men som jag lärde mig idag kring spöken. De får inte anfalla någon längst fram i gruppen (och kan altså inte anfalla en ensam äventyrare).
Dessutom påverkas de inte av spells eller liknande som säger att man måste göra sig av med monsterkort och man kan inte mata demoner med spöken.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet