Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

+2
MickeH
Adde
6 posters

Gå ner

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik? Empty Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

Inlägg  Adde 2010-08-16, 04:59

Hej

Jag har två frågar som jag skulle vilja ha svar på , för jag fick idéen att kanske om efterfråga är stor kanske jag starta hobby affär här i Västervik. Vill ha lite koll innan, så svara vad ni tycker, ni kan också rekommendera om de så.

Första frågan:
Jag undra om de finns något intresse för hobby affär här i Västervik??
När menar hobby affär så menar jag , från figurspel, MTG, brädspel.
Andra frågan:
OM DET FANNS!!1, skulle de vara kul och ha en mötes plats för gamers i butiken där du kan spela (och måla figurer om man har det).??
Om de är några frågor så ska jag försöka var så snabb som möjligt på att svara!!

P.s detta är inte preliminärt bara på rit bordet. Shocked Shocked

Mvh adde
Adde
Adde

Antal inlägg : 8
Join date : 10-08-16
Age : 36
Ort : Ankarsrum

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik? Empty Sv: Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

Inlägg  MickeH 2010-08-16, 12:10

Hej och välkommen till vårt forum!

Jag skulle tro att alla vi i vår förening skulle tycka det är kanon. Frågan är om det finns tillräckligt kundunderlag i den här lilla staden, men du kanske har tänkt dig postorder också?

Om det fanns en sådan butik, med möjlighet för oss att sitta där och spela Magic och bräd- eller figurspel så vore det väldigt positivt. Det skulle ge oss som förening chans att träffa nya intresserade också (dvs fler medlemmar). Vi har också pratat om att spela så kallade DCI-sanktionerade Magicturneringar, och för att det skulle bli verklighet så skulle vi behöva en publik lokal att spela i, det duger inte att spela hemma hos någon som vi gör nu. Det skulle väl dock behövas finnas plats för upp till 16 spelare (helst ännu fler), för att det skulle vara möjligt. Dock klarar ju Seriebörsen i Linköping av att ha tävlingar för 32 spelare på en inte alltför stor yta...

Dyk gärna upp på någon av våra spelträffar om du vill känna av atmosfären lite!
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik? Empty Sv: Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

Inlägg  Adde 2010-08-16, 14:48

Kul att någon är intresserad ut av idéen. Very Happy

Om de skulle finnas en butik i stan så kanske skulle de göra er lila förening lite mer kändare och kanske lockar tills sig mer medlemar, visste inte att de fanns en förening här i Västervik för brädspel osv tills igår ( dock har jag inte letat så hårt hellre googla bara runt på Västerviks föreningar).

Tänkte göra lite reklam på gymnasiet (med deras tillstånd ofc). Den gruppen jag vill nå ut till är ungdomar för det första (för de brukar alltid sprida spelen vidare) sen göra lite reklam i VT (västerviks tidningen) för de lite äldre (-barnen , hehe Laughing ).
Jag ganska positiv om denna idéen själv så, som du sa så är de inte 100% säkert att de skulle finnas en kundbas för en ny startad hobby affär. Men om man får hjulen och rulla så tror jag att man skulle ha en stark kundbas som skulle komma tillbaka några gånger.

"OM jag hittar tillräckligt stor butik i centrala stan så har jag tänkt mig så här:"


När man går in i butiken så skulle man se allt som går köpa sen där bak bakom en dörr längre in lokalen skulle de finnas , typ 4 figurbord ( eller mindre beroende på hur stor butiken är) några lång bord för bärdspel osv. skulle kunna tänka mig några små bord inne i butiken typ vid fönstret( om de finns något må säga xD).
Vid behov så kan man göra om lite i butiken till att den blir ett spelområdet med vid större evenemang, turneringar osv för få in mer i lokalen. de skulle också finnas ett målar rum antigen där bak eller i butiken för den som vill se på de som går förbi utan ( Om de finns ett fönster må säga).

Postorder har jag inte tänkt på än men som jag sa tidigare så är de bara på ritbordet.(man kan inte säga det för många gånger ))
Dock är jag ensam på detta lila projekt om man vill kalla de det, om någon skulle vilja vara med så skulle de vara kul.
Det är bara säga till!!1
Very Happy

spelträffar

Bara nämn plats( hällts en link till Eniro.se eller gatunamn skulle hjälpa stort) och vilken tid så ska jag se om jag kan komma och känna på rushen Laughing
Adde
Adde

Antal inlägg : 8
Join date : 10-08-16
Age : 36
Ort : Ankarsrum

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik? Empty Sv: Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

Inlägg  MickeH 2010-08-16, 15:46

Vi riktar oss i första hand till vuxna (18+), men själv är jag inte främmande för att ha lära ut brädspel/kortspel till yngre också. Många av brädspelen är lite mer komplicerade (spel som Settlers of Catan eller Carcassonne tillhör de enklaste vi spelar), och Magic funkar ju bäst om man kan engelska bra.

Vi brukar träffas 2 gånger i veckan och spela. Tisdagar eller onsdagar mer inriktat på brädspel och lördagar mer inriktat på Magic. Det finns de som har intresse av figurspel också, men för det mesta spelar vi inte det på våra vanliga spelträffar.

Denna vecka har vi spelträff på onsdag, hemma hos Pontus v. Geijer, (Nedre) Norrtullsgatan 8b kl 18. Vi skriver upp spelträffarna i Planerade Spelträffar.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik? Empty Sv: Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

Inlägg  MickeW 2010-08-16, 16:27


En spelhobbybutik i stan skulle vara kul!
Som sagt är det långt från säkert att kundbasen är tillräckligt stor så en billig lokal är nog ett måste, men om Adde genomför det här tycker jag att vi i föreningen självklart ska ge vårt stöd genom att göra alla våra inköp via honom istället för Seriebörsen, SF-bokhandeln (där jag handlar rollspelsgrejor för ett par tusen om året) eller något annat ställe som vi använder idag. För min del är det helt ok om inte min vara finns i butik utan måste tas hem.
Fast vi är ju en liten förening så verksamheten kan inte bäras av oss allena...
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik? Empty Sv: Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

Inlägg  Adde 2010-08-16, 16:29

K fast de flesta brukar vara runt 18 på gymnasiet.

Min polare Marcus skulle säkert tycka att magic träffen skulle vara kul. dunno om redan är med er redan... för han brukar säga att brukar köra med några från hans job .( he is magic addectiv)


Själv har jag inte kört så mycket avancerade brädspel.. Hoppas monopol räknas. Smile Men de skulle säkert vara kul och träffa er och lära sig några nya spel.


Senast ändrad av Adde den 2010-08-16, 16:36, ändrad totalt 1 gång
Adde
Adde

Antal inlägg : 8
Join date : 10-08-16
Age : 36
Ort : Ankarsrum

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik? Empty Sv: Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

Inlägg  Adde 2010-08-16, 16:32

Btw finns de någon seriöst förening förutom västervik. tänkte vimmerby oskarshamn m.m typ dem som ligger max 1h här ifrån med bil?
Om de finns kanske jag skulle fråga va dem tycker om det med..
Adde
Adde

Antal inlägg : 8
Join date : 10-08-16
Age : 36
Ort : Ankarsrum

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik? Empty Sv: Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

Inlägg  John 2010-08-16, 17:16

Hej och välkommen

Kul med drivande personer. Vi i spelföreningen köper in spel för några tusen om året som vi kommer lägga i din butik om den öppnas, även om de är lite dyrare än billigaste på prisjakt. Om du inte spelar brädspel, inte spelar magic, vad spelar du själv? eller vad är det som driver dig till att starta denna butik?
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik? Empty Sv: Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

Inlägg  Adde 2010-08-16, 17:36

Jag kör lite magic med polaren Marcus ibland när vi träffas (han bor i stan och jag i arum, de blir typ som dags resa för oss båda om man ska bara träffas även om de bara 30min fram och tillbaka).

Har haft några spacemarins förlägne sen dock köpte jag dem för de så coola ut. (va 12 då, så tror tänkte wow rymdgubbar måste ha.)
Och att jag gillade att bygga modeller då och fortfarande gör, dock har de varit datorn på senare år.

Sen hitta jag några figurspel fanatiker på youtube, så jag kollade på några video och blev fast ( hehe). Beast of war kanske hört om dem? alla fall de gör ganska bra rewies på figur produkter m.m
Innan jag blev ganska nyfiken på figurspel så va jag lite intresserad ut lite mer avancerade brädspel en av dem jag kollade på som jag tyckte såg kul ut att spela var twillight empire (tror jag de heter, va nära på att köpa de före sommaren men de blev magic kort istället).

Köpte några white dwarf tidningar med åren ( tror jag har typ 10 eller nåt). På senare tiden har har jag inte knappt att göra, de typ datorn och jag. Så jag tänkte why not hitta på något som kan vara roligt.

De som driver mig till att kanske starta denna butiken är att kunna få kontakt med folk och slippa att vara arbetslös( att vara arbetslös suger). Och för hålla på med hobby som jag tycker är kul men länge sen glömt att jag hade.
Adde
Adde

Antal inlägg : 8
Join date : 10-08-16
Age : 36
Ort : Ankarsrum

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik? Empty Sv: Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

Inlägg  MickeH 2010-08-17, 12:27

Här är några länkar som kan vara bra för dig, ifall du inte redan känner till dem:

Seriebörsen i Linköping, förutom serier så finns här massvis med brädspel och magickort. Väl värt ett besök om du är i Linköping!

Boardgamegeek, här finns info om tiotusentals brädspel. Forum, rankinglistor, tips och guider.

SvenskaMagic, allt man behöver veta om Magic. Auktionssystemet (som man får tillgång till efter att ha varit medlem en månad om jag minns rätt), är det ställe jag köper mest enstaka kort ifrån.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik? Empty Sv: Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

Inlägg  Adde 2010-08-23, 17:45

Känner till svenskamagic.. köpte mina magic kort därifrån. Dock så skulle de varit bättre med tillverkarnas hemsidor.
Dunno om de dumt eller lag på hur man får köpa för sen sälja dem vidare till konsumenter (något jag måste kolla upp). Annars så är de ganska bra sidor de du skicka.
___________________________________________________________________________________________________________________
Off topic

Btw nobar ni de svenska brädspel siterna som finns ? tanken på de finns en hel del, har kolla runt lite och ser bara den där brädpspel sidan på engelska i nästan alla inlägg som jag har kollat på.

Här är en som jag tror är en av dem största i Sverige har väldigt bra beskrivningar på produkterna och något bra bilder på vad man får i lådan förut vad som står i texten:

http://www.worldofboardgames.com/ bara brädspel och lite kortspel med m.m

Här är en med billiga figurspel m.m

http://www.unispel.com/catalog/magic-gathering-magic-2011-c-594_595.html Väldigt billiga magic kort men något mindre sortiment. Men Magic 2011 va billigare än svenskamagic sidan ungefär 100kr billigare om man köper 36 booster lådan.

36 booster lådan 999kr frakt 55kr totalt blev de: 1049kr från unispel, samma låda från SVM 1 149kr frakten låg på 80kr så totalt blev de: 1 233kr, dock har jag tagit direkt betalning på båda så med postförskott så blir dock unispel sidan lite billigare.

I hope this helps Very Happy
Adde
Adde

Antal inlägg : 8
Join date : 10-08-16
Age : 36
Ort : Ankarsrum

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik? Empty Sv: Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

Inlägg  John 2010-08-23, 18:21

jag förstår inte riktigt vad du menar med nobbar svenska siter. vi har köpt allt från seriebörsen & worldofboardgames (förtom bigcity men det tillverkas inte längre så fick bli begagnat). Att Micke visar BBG sitan är för att den sidan helt enkelt har all info man någonsin kan tänka sig. bradspel.net är en likande sida men på svenska, dock betydligt mindre (vilket är ganska logiskt då Sverige är mindre än världen)

men nej, vi stöder svenskt och lokalt Smile
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik? Empty Sv: Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

Inlägg  Adde 2010-08-23, 19:28

Aha trodde ni bara köpte från http://www.boardgamegeek.com/.... my bad Suspect
Adde
Adde

Antal inlägg : 8
Join date : 10-08-16
Age : 36
Ort : Ankarsrum

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik? Empty Sv: Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

Inlägg  John 2010-08-23, 21:39

BBG är ingen affär, men man kan sälja sina begagnade spel där. BBG är mer till för info och frågor
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik? Empty Sv: Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

Inlägg  Forumtrollet 2010-09-02, 16:52

Idag har jag ätit fisk....kanske....
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik? Empty Sv: Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

Inlägg  Micke.P 2010-09-02, 18:05

idag har jag ätit blodpudding!
Micke.P
Micke.P
Admin

Antal inlägg : 245
Join date : 10-01-11

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik? Empty Sv: Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

Inlägg  Forumtrollet 2010-09-02, 18:56

Gott!
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Någon som vill ha en hobbybutik i västervik? Empty Sv: Någon som vill ha en hobbybutik i västervik?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet