Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Klubbens draftboosters - vem tar över?

3 posters

Gå ner

Klubbens draftboosters - vem tar över? Empty Klubbens draftboosters - vem tar över?

Inlägg  MickeH 2010-10-13, 10:58

Jag orkar inte hålla på att sköta detta längre, vem vill ta över? Lämpligtvis någon som är intresserad av drafter och kan vara med regelbundet.

Just nu har vi 2205 kr (klubben har en gång i tiden lagt ut 2200 kr för detta ändamål), och 5st Scars of Mirrodin-boosters.

Den som håller i det är ansvarig för:
- Köpa in nya boosterlådor när de gamla är slut (välj själv varifrån, vi har köpt från Tyskland eller Seriebörsen hittils)
- Ta med boosters till drafterna (annonserade spelträffar för draft, eller spontana drafter, vanligtvis hos Mårten på lördagar)
- Samla in startavgifterna.

Om ingen är intresserad, så kommer jag att lämna in pengarna till klubben och de återstående boostrarna får bli priser i tävlingar.

Lite om det ekonomiska:
Lådorna vi köpt från Seriebörsen har kostat 1100 för en låda med 36 boosters. Då har vi tagit 100kr/draftset och haft några boosters i pris, i genomsnitt 3 per låda.
När vi köpte från Tyskland så gick de på ca 880 kr, och då kostade draftseten 80kr med samma prisstruktur.
Att vi har 5 boosters över har berott på att vi hamnat i underkant av prisstegen rätt så ofta. Idén är ju inte att klubben ska tjäna på det, utan att det ska gå runt som en service till alla draftsugna.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Klubbens draftboosters - vem tar över? Empty Sv: Klubbens draftboosters - vem tar över?

Inlägg  Jonatan.L 2010-10-13, 16:22

Jag kan vara intresserad, mest pga att jag beställer mycket från Tyskland och så.
Dock är ju problemet att jag har svårt att ta mig till alla träffar varje vecka.

Men om ingen annan ställer upp skulle jag nog kunna göra det, men kanske blir lite mindre drafter då än innan, men det blir draft.

Jonatan.L

Antal inlägg : 33
Join date : 10-04-25

Till överst på sidan Gå ner

Klubbens draftboosters - vem tar över? Empty Sv: Klubbens draftboosters - vem tar över?

Inlägg  FredrikLindström 2011-01-27, 19:22

Hur fungerar detta med "draft"?

Köper man boosters och bygger en spellek med de korten?
FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

Klubbens draftboosters - vem tar över? Empty Sv: Klubbens draftboosters - vem tar över?

Inlägg  MickeH 2011-01-27, 19:44

Draft funkar så här:

Alla spelare har 3 boosters (oöppnade förstås). Idealiskt är om man är 8 personer, men man kan spela på ca 3-10 spelare.
Vi brukar köpa in lite boosters till klubben och ta mellan 80 och 100 kr för ett 3-pack i drafter.

Alla spelare öppnar en booster, och tar bort tipskortet eller tokenkortet, samt ofoilat basicland. Därefter väljer alla spelare ett kort ur boostern, och skickar sedan resterande kort i boostern till vänster. Alla väljer ett igen och så vidare till det tar slut, och då har alla fått 14 kort.

Därefter öppnar man booster nummer 2, och gör likadant, förutom att man nu skickar till höger istället.

Booster 3 på samma sätt, och de skickas till vänster (eller medsols om man så vill).

När det är klart, så har man fått ihop 42 kort, och förhoppningsvis är de flesta av dem i 2 (möjligen 3) färger, som man sedan bygger sin lek av. Leken man bygger ska bestå av minst 40 kort, och man får lägga till vanliga basicländer till de kort man draftat ihop.

Sen spelar man en turnering på det. Formaten på turneringen kan variera, det kan vara alla-möter-alla, direktutslagning, eller att man spelar ett bestämt antal ronder (3-4 vanligtvis) och ibland brukar vi också låta de 2 bästa i grundserien spela final.

Korten man draftat ihop får man förstås behålla.

En variant på detta är Sealed deck. Då får man 6 boosters var, men här skickar man inget utan bygger en 40-kortslek av innehållet i boostrarna.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Klubbens draftboosters - vem tar över? Empty Sv: Klubbens draftboosters - vem tar över?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet