Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Blood Bowl-ligan (den stängda) Vi borde nog döpa om den till den Döda Ligan efter allt strul - Se 2a sidan, viktig info och ändrat spelschema!

5 posters

Gå ner

Blood Bowl-ligan (den stängda) Vi borde nog döpa om den till den Döda Ligan efter allt strul - Se 2a sidan, viktig info och ändrat spelschema! Empty Blood Bowl-ligan (den stängda) Vi borde nog döpa om den till den Döda Ligan efter allt strul - Se 2a sidan, viktig info och ändrat spelschema!

Inlägg  MickeH 2008-09-26, 10:17

Vi kommer att köra 2 ligor parallellt. Den ena (med 8 oktober som sista anmälan) kommer att vara en sluten liga, där alla möter alla en gång. Den andra blir en free-for-all-liga, där man kan anmäla sig nu, eller om 3-4 månader (dvs ingen sista anmälningsdag).

Den fria ligan

I den här ligan kan varje coach (dvs du) ha 2 lag. Lagen får spela hur mycket eller lite som helst, men naturligtvis får inte dina 2 lag möta varandra. Om du vill pensionera ett lag får du starta ett nytt. Här kommer resultaten att matas in via ett webbgränssnitt, och tabellen uppdateras då automatiskt. Mer detaljer om det senare. Vi bestämmer senare ett slutdatum och när det datumet kommer så går de 4 bästa lagen till slutspel (dock max 1 lag per coach).

Den stängda ligan

Det är den vi kommer att börja med. Här får man ha 1 lag med per coach. Vid minst 8 lag går de 4 bästa till slutspel, om det blir mindre antal lag så går de 2 bästa till final direkt. Speltiden för varje omgång blir 2 veckor, då är det upp till dig och din motståndare att komma överens om tid och plats för spel. MickeW har 1 spel och jag har 2 spel, kontakta någon av oss om ni behöver låna ett spel.

Edit: I den stängda ligan får man inte spela med de s.k. Big Guy-lagen (Minotaur, Ogre, Treemen, Vampires). Men det vore också bara till ens egen nackdel. I övrigt gäller alla raser (inkl. allies).

Figurer kommer att finnas till alla spelen, och de får man använda som "proxy" om man inte skaffar riktiga bloodbowl-figurer som passar sitt lag.

Lottningen genomfördes den 8/10 och utföll:

1. MickeH
2. Mange
3. MickeW
4. Janne
5. Mårten
6. Eric
7. Pontus
8.

Se spelschema för rond 1 nedan, och inom kort fullständigt spelschema på BB-sidan.

Länk till vår bloodbowl-sida

Senast ändrad av MickeH den 2008-12-11, 20:16, ändrad totalt 7 gånger
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Blood Bowl-ligan (den stängda) Vi borde nog döpa om den till den Döda Ligan efter allt strul - Se 2a sidan, viktig info och ändrat spelschema! Empty Sv: Blood Bowl-ligan (den stängda) Vi borde nog döpa om den till den Döda Ligan efter allt strul - Se 2a sidan, viktig info och ändrat spelschema!

Inlägg  MickeW 2008-09-27, 12:02

Jag vill vara med i den stängda ligan med ett human-lag.
Hoppar över den fria ligan, det blir för mycket för mig!
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266

Blood Bowl-ligan (den stängda) Vi borde nog döpa om den till den Döda Ligan efter allt strul - Se 2a sidan, viktig info och ändrat spelschema! Empty Sv: Blood Bowl-ligan (den stängda) Vi borde nog döpa om den till den Döda Ligan efter allt strul - Se 2a sidan, viktig info och ändrat spelschema!

Inlägg  MickeH 2008-09-27, 12:06

MickeW skrev:Hoppar över den fria ligan, det blir för mycket för mig!

Den fria ligan kommer antagligen att hålla på minst ett halvår, och du kan skapa ett (eller 2) lag när du vill, så ändrar du dig är det bara att hoppa på. Inget krav på matcher där heller.
MickeH
MickeH

Inlägg  Janne 2008-09-28, 21:21

Räknar med att spela i båda! Kommer iaf spela med ett Undeadlag i den stängda ligan. Preliminärt. Jag har ett Skavenlag på gång också rabbit
Janne
Janne
Admin

Antal inlägg : 147

Inlägg  MickeH 2008-10-03, 15:49

Blir vi minst 7 lag så går de 4 bästa till slutspel!

Den öppna ligan kan vi i princip köra igång när som helst. Upp till 2 lag per coach i den, och inga krav på speldagar eller hur många matcher man spelar. Jag ska fixa fram ett sätt att rapportera matcherna online.
MickeH
MickeH

Inlägg  MickeH 2008-10-05, 09:38

Ser i nuläget ut som 7, då har jag räknat med Pontus och Mårten.

Skulle ligan köra igång med 7 lag, så kan förstås ett 8e lag hoppa in före andra omgångens början - men även om det skulle tillkomma fler än så innan andra omgångens början så funkar det utmärkt!
MickeH
MickeH

Inlägg  MickeH 2008-10-09, 07:36

Rond 1, ska spelas färdigt senast 31/10:

MickeH - frirond
Mange - Pontus
MickeW - Eric
Janne - Mårten

Den väl tilltagna tiden för rond 1 beror delvis på att Mange ska resa bort 1 vecka, och dels för att alla ska ha gott om tid att skapa ett lag. Dessutom kan man utnyttja tiden till att spela i den öppna ligan (dock inte med laget som ska spela i stängda ligan förstås), så man får lite mer känsla för Blood Bowl.

Resultat ska rapporteras till MickeH. Se mer info på BB-sidan inom kort.

OBS! Det finns fortfarande möjlighet för flera coacher att vara med! De måste i så fall anmäla sig till mig, och sen hinna med att spela sin första match senast 31/10.
MickeH
MickeH

Inlägg  MickeH 2008-10-28, 22:11

Eftersom vi ligger lite sent till, så förlänger vi omgång 1 till 2/11, dvs nu på söndag.

Omgång 2 blir också 3 veckor lång, till 23/11.

I omgång 2 har vi följande matcher:

MickeH - Mange
MickeW - Pontus
Janne - Eric
Mårten har frirond.

Jag ska lägga upp fullständigt spelschema och fixa så man kan rapportera online i veckan.

Det är näst intill obligatoriskt att ha sitt lag i stängda ligan någonstans på internet, t.ex. www.bloodbowlonline.com
MickeH
MickeH

Inlägg  MickeH 2008-10-31, 15:42

Nu går det att registrera resultaten direkt på sidan. Jag internmailar lösenord till MickeW, Mange och Mårten. Andra använder samma lösenord som till öppna ligan.

http://www.dynamicserver.se/mikael/vbf/closedleague.aspx

Fullständigt rondschema med speldatum är också uppe där nu.

PS. Vill ni inte att ert lag ska stå som (Unknown lozers), så internmaila eller maila mig Lagnamn, Ras och minst lika viktigt, var laget kan hittas på webben. http://www.bloodbowlonline.com är ett ställe att enkelt lägga upp sitt lag! DS
MickeH
MickeH

Inlägg  MickeH 2008-12-01, 15:00

Tidsschemat verkar vi kunna glömma... Det är fortfarande 1 match i omgång 1 (som skulle varit klar för 1 månad sen) som inte är färdigspelad, och omgång 2 som skulle varit klar för över 1 vecka sen är inte heller komplett.

Försök gärna spela ifatt.
MickeH
MickeH

Inlägg  MickeW 2008-12-01, 15:07

Jag och Pontus ska spela vår omgång 2-match på torsdag. Ser fram emot att bli slagen gul och blå av orcherna, det friskar upp!
MickeW
MickeW

Inlägg  Janne 2008-12-01, 21:21

Jag skulle verkligen vilja hoppa direkt till omgång 2!! Ser inte ut att kunna bli nåt med den första matchen.
Janne
Janne
Admin

Antal inlägg : 147

Inlägg  MickeH 2008-12-03, 08:38

Janne skrev:Jag skulle verkligen vilja hoppa direkt till omgång 2!! Ser inte ut att kunna bli nåt med den första matchen.

Vi får göra så att Mårten förlorar första omgången på W.O.
Vi räknar det som om Jannes lag vunnit matchen med 1-0 och 0-0 i casualties.

Janne - ta med ditt lagpapper ikväll (om du läser det här i tid...), så kan vi slå för din fan factor, game winnings och vem som ska få en MVP. Några andra star player points eller prylar får inte ditt lag för den här vinsten.

För Mårten gäller att om han inte hör av sig om att han vill vara kvar i ligan inom kort, så blir hans lag diskat, och alla som ska möta honom får en vinst på samma sätt som Janne får. Det blir definitivt inte optimalt i det läget, med 1 frirond och 1 Walkover per rond, men det går inte att lösa på ett bra sätt. Spelschemat gäller, dock blir det lite fördröjning på speldatumen.

Med tanke på allt strul så lär vi nog inte ha flera stängda ligor efter den här. Öppna ligan är enklare att hantera.
MickeH
MickeH

Inlägg  Mattias 2008-12-03, 11:43

Alltså det är alltid sånt här strul i början när man startar upp något nytt som det här. Folk som anmäler sig som inte hör av sig, svårt att hitta datum etc. Men på något konstigt viss brukar det bara vara första gången. Jag lovar dig (eller nästan i alla fall) att om vi startar upp en ny stängd liga efter eran är uppklarad så kommer det att flyta på bättre. Det brukar ta ett tag innan såna här saker fungerar. Ett lämpligt kriterie för att vara med i stängda ligan kan ju vara att man spelat X-antal matcher i öppna ligan. Då vet man att spelaren är seriös och att han har ett lag, samt vem han är.

/Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179

Inlägg  MickeH 2008-12-08, 08:14

Eventuellt blir det ytterligare ett avhopp från Stängda ligan, nämligen MickeW.

I så fall är vi nere på 5 spelare, och då föreslår jag följande rondschema:

Rond 3: Stryks helt.
Rond 4: MickeH - Janne
Rond 5: Mange - Janne, Eric - Pontus
Rond 6: Janne - Pontus, MickeH - Eric
Rond 7: MickeH - Pontus, Mange - Eric
Och bara topp 2 till final direkt.

Den här saken kommer att diskuteras på onsdag, därefter tas ett beslut.
MickeH
MickeH

Inlägg  MickeH 2008-12-10, 22:06

MickeH skrev:
Rond 3: Stryks helt.
Rond 4: MickeH - Janne
Rond 5: Mange - Janne, Eric - Pontus
Rond 6: Janne - Pontus, MickeH - Eric
Rond 7: MickeH - Pontus, Mange - Eric
Och bara topp 2 till final direkt.

Avhoppet bekräftades idag, så ovanstående spelschema gäller från och med nu.
MickeH
MickeH

Inlägg  MickeH 2008-12-11, 20:15

Tvärt emot vad jag tidigare beslutat, så blir det inga WO-segrar mot Mårtens lag. De matcherna räknas inte helt enkelt.

Janne fick pengar + 1 MVP för den matchen, men det kan vi inte ta bort nu. Eric och Mange har fått fördelar av matcherna mot MickeW, men vi tar förstås inte bort några spp eller annat från de matcherna.

Vi kan bara konstatera att Mårtens avhopp var olyckligt för ligan och gjorde den obalanserad. MickeWs avhopp förstörde hela ligan för gott.

Lägg sen till att Eric inte klarar av att rapportera in sina matcher (det ska ovillkorligen ske inom 48 timmar) trots upprepade uppmaningar från min sida, så kan vi konstatera att hela den här stängda ligan blev totalt pannkaka. Bloodbowl är nog som bäst i öppna ligor, så den öppna ligan får leva sitt eget liv, och det blir inga fler stängda ligor arrangerade av mig.
MickeH
MickeH

Inlägg  Mattias 2008-12-11, 23:01

Väldigt synd, Men jag förstår dig. Jag får se hur mitt arbetschema kommer att se ut framöver våren. Om jag tar intiativ och försöker starta upp en ny stängd liga med till vårkanten, kan jag då räkna med tips och råd ifrån dig Micke?

Jag tror att ett rutindokument är A och O för att en stängd liga skall fungera. Samt att vi måste klura ut en bra lösning på avhopp. Sen är det ju en självklarhet att en liga på enbart 7 personer inte kan ta avhopp på 2 personer. Det är en ju en mannfall på nästan en tredjedel av ligan.

Fler deltagare, ett bra rutindokument med bra riktlinjer för vad som händer vid avhopp, ej rapporterade resultat, förhinder etc, samt en entreavgift för att starta i stängda ligan tror jag är ett kriterie för att få den att fungera. Jag skulle också vilja införa ett krav på tidigare aktivitet i den öppna ligan för att kunna anmäla sig till den stängda.

Nu vet jag att alla känner all här i klubben. Men tyvärr tror jag att regler är nödvändiga ifall det här skall fungera. Det måste finnas riktlinjer för "tävlingsledaren" att gå efter så att serien går vidare. Likaså måste det finnas regler för som gör att serien går vidare även ifall resultaten inte kommer in. Om vi kan klura ihop en bra "wolkover" åtgärd samt en bra "oavgjord" åtgärd så tror jag att det kan gå att fixa.

Jag skulle tycke det var jäkligt tråkigt ifall vi behövde lägga ner hela den stängda ligan. Jag förstår att MickeH är trött på att administrera den när den blivit så rörig. Men om Micke får vila några månader så kanske han har lust att hjälpa mig att göra ett nytt försök i vår?

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179

Inlägg  MickeW 2008-12-12, 09:02

MickeH skrev:MickeWs avhopp förstörde hela ligan för gott.
Sorry! Men Blood Bowl visade sig ha mer slump i lagbygget än jag tycker är försvarbart, och även för mycket slump i andra moment. Jag var positiv till en liga innan vi satte igång, men det gick över...
MickeW
MickeW

Inlägg  MickeH 2008-12-12, 09:49

MickeW skrev:Men Blood Bowl visade sig ha mer slump i lagbygget än jag tycker är försvarbart, och även för mycket slump i andra moment.
I längden vinner dock den som spelar bäst. Tyvärr är det nog så att man inte hinner märka det på ett par matcher, utan man måste nog spela minst 10 matcher (med samma lag) innan det jämnar ut sig. Därför är stängda ligor egentligen inte det bästa, utan blir rätt slumpartat. Spelar man istället många matcher i öppna ligan så kommer skickligheten att avgöra.
MickeH
MickeH

Inlägg  MickeH 2008-12-12, 09:52

Mattias skrev:Jag skulle tycke det var jäkligt tråkigt ifall vi behövde lägga ner hela den stängda ligan. Jag förstår att MickeH är trött på att administrera den när den blivit så rörig. Men om Micke får vila några månader så kanske han har lust att hjälpa mig att göra ett nytt försök i vår?
Säg till bara. Vi lägger dock inte ner den här ligan, men den blir väldigt slumpartad. Egentligen är nog inte en stängd liga med mindre än 8-12 omgångar så skicklighetsbaserad, det gäller att ha flyt i början (undvika dödsfall och sådant, eller som när jag i min första match gratis fick en spelare värd 120k - man börjar med 1 miljon).

Den öppna ligan är fortfarande igång, där får man spela hur mycket man vill.
MickeH
MickeH

Inlägg  Forumtrollet 2008-12-16, 00:10

Jag kan nästan tycka att så här i juletider gjorde det inte så mycket att den stängda ligan förvandlades till pannkakstårta. Blood bowl är ett väldigt kul spel men den stängda ligan lade väldigt mycket restriktioner till hur matcher skulle spelas som jag själv tycker tyngde ner det som är kul med blood bowl. Hur som hellst så har jag suttit och läst i living rulebook 5 och tycker det verkar vara en riktigt vettig update. Har snackat en del med mårten och erik som trots strul i stängda ligan inte alls är trötta på själva spelet. I alla fall så tänkte vi testa att börja spela med de nyutgivna reglerna och känna på dem. Dels för att de ser bra ut men huvudsakligen för att då har vi en regelbok som är lätt att skriva ut så man faktiskt kan bläddra i den när regelfrågor kommer upp. Visserligen kan ju micke de regler vi kört med i stängda ligan utan och innan men det hjälper inte så mycket när man spelar på annat håll än regelexperten. Det innebär dock att vår teamlista ser lite annorlunda ut. En av de större förändringarna som jag förstått det är att LB5 skippar allies helt och hållet men har utökat många teamlistor. På det hela har de flesta nu tillgång till något färre spelare totalt men har samtidigt större spännvidd av spelare att välja på utan att bekymra sig om team rerolls. Som ni kanske anara så lutar detta mot ett förslag att helt enkelt övergå till LB5, allra minst så tänker jag i alla fall pröva dem lite grann och se hur de känns.

För att nämna några intressanta regelvarianter så fanns även dessa förslag:
* Fan factor kan inte köpas, nya lag börjar helt enkelt med 5.
* Lite ökade winnings i alla matcher för korta ligor eller i öppna ligor för ett bestämt antal av de frösta matcherna för varje lag. (Särskilt intressant om man kör mer FF5 för alla)
* Man väljer sin mvp snarare än att slumpa den. (+/- nån modifiktation, pratade lite med saken om erik om hurvida det skulle leda till fula optningar eller ej om man inte hade några restriktioner till en sådan regel. Fast å andra sidan har ju alla lag tillgång till någon spelare som är bra och lägger man alla ägg i en korg så får man en bra spelare men också en stor måltavla till vart enda fult trick ens motstondare har i rockärmen.)

Kanske skulle vi försöka ha en liten BB debatt? Om jag nu har en massa reflektioner över spelet efter bara några få matcher så kanske det är många som har det och vill vi få till kontinuerliga och roliga matcher i det lilla blood bowl gäng som vbf nu har så tror jag att det vore bra att sumera lite vart folk står för tillfället.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440

Inlägg  MickeH 2008-12-16, 08:34

Personligen tycker jag att LRB5 är mycket krångligare då det lägger till en hel del regler jämfört med hur vi spelar nu vad gäller pre- och post-match sequence. När det gäller själva matcherna är det nästan inga skillnader alls. Det är också fler team lists, på gott och ont. Allies har vi med för att balansera lagen, men man måste inte ta in allies i sitt lag.

Hela finessen med en stängd liga är just att matcherna ska spelas efter ett fast spelschema, så inte den som spelar mycket får fördel. Gillar man inte det har vi ju öppna ligan.

Fan factor kan man aldrig köpa formellt sett, det fastställs när man skapar laget. Men jag ser ingen nackdel att alla börjar med 5.

En sak med blood bowl är dock att det blir mycket roligare att spela när laget har spelat 5-10 matcher (eller ännu fler), så laget får lite karaktär.

Oavsett vilka regler vi spelar med så kommer vi inte ifrån det stora problemet, nämligen att folk inte rapporterar in sina matcher. Jag är i alla fall inte intresserad av att uppdatera tabeller manuellt, vilket är anledningen till att jag la en massa timmar på det automatiska systemet. Det bygger dock på att alla rapporterar in sina matcher, inklusive det som ingår i post-match sequence, nämligen fastställa skills, köpa nya spelare och räkna ut Team Rating.
MickeH
MickeH

Inlägg  Forumtrollet 2008-12-16, 23:13

tja... mer komplicerade eller ej så känner jag mig mer bekant med LB5 boken än det system vi kört. Eller rättare sagt så känns det väldigt lätt att slå upp allt man undrar över nu när jag väl har en bok i handen. Vill man absolut ha med allies för att kompletera lag är det ju bara att houserula in sådana. Men i en snabb jämförelse mellan laglistor känns uppdateringen också aningen bättre med detaljer som att t.ex darkelves får assasins som en slags bas spelare. (klart dark elves har lönnmördare i sitt lag Twisted Evil , inte för jag spelar dem men ja.... på något sätt kändes de nya listorna loremässigt sätt mycket mer i linje med de olika raserna i warhammer.)
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet