Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Förslag till årsmötet

5 posters

Gå ner

Förslag till årsmötet Empty Förslag till årsmötet

Inlägg  MickeH 2010-11-20, 11:01

Har du en bra idé om hur vi ska utveckla föreningen?
Behöver något ändras?

Ge förslag i den här tråden!
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Förslag till årsmötet Empty Sv: Förslag till årsmötet

Inlägg  MickeH 2010-11-22, 15:14

Inte ett förslag, utan mera en information som jag hittade i rapporten från Sveroks årsmöte.
Hela årsmötesprotokollet hittar du här.

Inför 2012 kommer Ungdomsstyrelsen, som delar ut statsbidraget till Sverok, att ändra
bidragsreglerna så att minst 60% av en lokalförenings medlemmar måste vara i åldern 7-25 år för att föreningen ska
få bidrag. Detta kommer att få konkreta följder för föreningar med många vuxenmedlemmar, Ungdomsstyrelsen är
nämligen mycket tydliga med att det är ungdomsverksamhet som statsbidraget skall gå till och inte till
vuxenföreningar med en mindre del ungdomsverksamhet.


Blir det på detta sättet så kan vi nog inte räkna med några Sverok-bidrag efter nästa år. Kan vara bra att ha det i åtanke.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Förslag till årsmötet Empty Sv: Förslag till årsmötet

Inlägg  Forumtrollet 2010-11-30, 23:43

Jag har ett konkret förslag för hur vi kan tackla sveroks nya giv.

Mårten har ju ett ganska stort gäng kompisar som han spelar magic med som alla är under 25. Egentligen är det ju ingen större mening
med att dela en så liten stads magicspelare i två läger som aldrig möts. Mitt förslag består egentligen i två delar. Den ena är att vi helt
enkelt försöker svepa upp ett gäng trevliga fillurer som idag redan träffas och spelar på ett av de ställen vi också möts på. Däremot så
misstänker jag att de inte kommer vara lika pepp på att lägga in en hundring för att finansiera brädspelsinköp till föreningen. Men då
tänker jag så här: bidraget man får blir ju mer pengar än vår medlemsavgift blir. (eller hur?) Dessutom råkar den större summan pengar
ha den trevliga egenskapen att den kommer ur statens ficka. Så vi skulle helt enkelt kunna skippa årsavgiften, få in lite ungt blod så vi får
bidrag ändå och i samma svep så kanske vi kan utöka vårt magicgäng lite. det skulle ju inte vara helt fel om vi kunde ha några drafter på
fler än sju deltagare nån gång ibland. :p Vem vet, börjar vi spela mer kort ihop så kanske vi kan få några av dem nyfikna på brädspel med?

Sen finns det ju faktiskt ingenting som hindrar oss som är mest intresserade av brädspel att lägga en extra slant i föreingskassan ifall budgeten
inte räcker till för några inköp. Smile
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Förslag till årsmötet Empty Sv: Förslag till årsmötet

Inlägg  John 2010-12-01, 11:01

I år var ett av kraven för att få bidrag att föreningen har en årsavgift :p

dock ett bra förslag att involvera dem i föreningen. Vi kanske kan få dem att gå med i föreningen, och vi skulle kunna hålla i en gratis draft (alltså föreningen betalar) som tack för att de går med. 100 - 100 = 0.

Vi ska även komma ihåg att föreningen har ca 6000kr förtillfället så det går ingen nöd på oss att panikragga medlemmar.
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Förslag till årsmötet Empty Sv: Förslag till årsmötet

Inlägg  Forumtrollet 2010-12-01, 11:34

Ja det låter som en bra lösning. Och visst har vi resurser, men jag tycker ändå det är värt att tänka till när det finns så pass enkla lösningar nära till hands.
Att det har börjat bli mindre och mindre folk på träffarna har ju pågått ganska länge och den här iden tror jag kan leda till både lite mer brädspelare så väl som magic spelare.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Förslag till årsmötet Empty Sv: Förslag till årsmötet

Inlägg  John 2010-12-06, 13:56

Här kommer några ämnen jag tycker vi ska föra en diskussion kring.

Spelturneringar.
Spelveckan 2009 hade vi en riktigt kul carcassonne turnering. Vi spelade 3 omgångar på två (eller var det tre) bord. Mellan varje omgång lottade vi vilka man spelade med. Jag tycker det var ett riktigt kul sätt att göra det lite mer spännande och tävlingsinriktad. Och det behöver inte ta mycket mer tid än en vanlig spelkväll. Därför tycker jag vi kan diskutera om vi ska anordna något liknande under 2011. Och även vilka spel som kan passa bra att ha turneringar i.

Nyrekrutering.
Fixa fler medlemmar. Vi är en bra grupp nu men det skulle vara bra att ha några fler aktiva, så vi känner oss lite särkrare att varje träff blir av. Vi måste ha några fler yngre medlemmar för att få årsbidrag på 3600 kr från Sverok. Läs inlägg från Pontus för ett förslag på hur vi gör det.

Spellokal (igen...).
För tillfället är vi framförallt hemma hos John, Pontus & Mårten. Men under 2011 ska John bli far vilket gör att vi under iallfall 6 månader inte bör vara hemma hos honom, får se vad som händer efter det. Mårten har ett bra gårdshus där vi spelar minst en gång i veckan. Men det ser ut som de ska flytta till lägenhet inom kort. Dock osäkert. Mickep & Tess har sagt att de kanske kan hålla i träffar. Men det vore inte fel att på allvar undersöka om spellokal. Sverok Kalmar-Blekinge har sagt att de gärna hjälper till med hyra. Kommunen eller landstinget ska tydligen även ge bidrag till hyra. Så med lite arbete kanske vi kan få ersättning till 100% till hyran. De kriterierna jag tycker vi ska ha för en lokal är att vi har tillträde minst en vardagskväll samt lördagdagtid, men jag tycker det vore fint om vi hade tillgång till den när vi vill Smile

uppdatera medlemsregister
Få in alls telefonnummer

Uppdatera spelinnehav och vart de står
Mange har gjort klistermärken och ett litet register, nu måste vi få igång det.



Senast ändrad av John den 2010-12-07, 12:46, ändrad totalt 2 gånger
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Förslag till årsmötet Empty Sv: Förslag till årsmötet

Inlägg  MickeH 2010-12-06, 15:08

John skrev:
Mange har gjort klistermärken och ett litet register, nu måste vi få igång det.
De finns hemma hos mig, jag ska försöka komma ihåg att ta med dem imorrn.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Förslag till årsmötet Empty Sv: Förslag till årsmötet

Inlägg  Mange 2010-12-06, 16:24

John skrev:uppdatera medlemsregister
Få in alls telefonnummer

Jag har bara ett halvaktuellet register. Tar med det på årsmötet och försöker fixa till det!
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Förslag till årsmötet Empty Sv: Förslag till årsmötet

Inlägg  John 2010-12-07, 12:39

Det viktigste tycker jag är att vi har uppdaterade telefonnummer. jag har långt från allas nummer och jag skulle gärna ha det, om man t.ex. måste ställa in en träff


PS. Jag har uppdaterat min post ovan ganska mycket ds
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Förslag till årsmötet Empty Sv: Förslag till årsmötet

Inlägg  Forumtrollet 2010-12-08, 18:49

Jag håller med om att spellokal börjar bli aktuellt inför 2011. En sak som vi kommer behöva ha i åtanke är dok mer forumkomunikation inför våra träffar i föreningslokalen. För tillfället lagrar vi ju massor med spel hemma hos folk och sen blir det en runda politik innan något blir framröstat och vi börjar spela. I en hyrd lokal kommer vi behöva ta med det vi ska spela eftersom vi sannolikt inte kommer få ha lokalen helt för oss själva när vi ändå bara kommer nytja den en eller ibland två kvällar i veckan. Kort sagt måste vi bli bättre på att komma över ens om några spel före träffen. Jag misstänker nämligen att vare sig jag Micke eller John kommer orka ha med en jätteväska varje vecka. Razz

Nackdelen med ett sånt system är väl att man inte kommer kunna vara med och bestämma så mycket om vad vi spelar om man inte syns på forumet. Men å andra sidan kanske den här nackdelen medför att folk blir bättre på att skriva upp sig och då tycker jag egentligen det är en fördel. Smile
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Förslag till årsmötet Empty Sv: Förslag till årsmötet

Inlägg  Jonatan.L 2010-12-09, 00:19

John skrev:

Spellokal (igen...).
För tillfället är vi framförallt hemma hos John, Pontus & Mårten. Men under 2011 ska John bli far vilket gör att vi under iallfall 6 månader inte bör vara hemma hos honom, får se vad som händer efter det. Mårten har ett bra gårdshus där vi spelar minst en gång i veckan. Men det ser ut som de ska flytta till lägenhet inom kort. Dock osäkert. Mickep & Tess har sagt att de kanske kan hålla i träffar. Men det vore inte fel att på allvar undersöka om spellokal. Sverok Kalmar-Blekinge har sagt att de gärna hjälper till med hyra. Kommunen eller landstinget ska tydligen även ge bidrag till hyra. Så med lite arbete kanske vi kan få ersättning till 100% till hyran. De kriterierna jag tycker vi ska ha för en lokal är att vi har tillträde minst en vardagskväll samt lördagdagtid, men jag tycker det vore fint om vi hade tillgång till den när vi vill Smile

Jag har kollat med min chef lite (han har mycket kontakter inom både kommun och privat) om lokal och han säger att det nog inte är omöjligt att fixa. Ska fortsätta pusha han lite på att kolla upp det och just nu håller vi (jag och Oskarsson) på med en artikel i våran tidning som vi ger ut varannan månad på jobbet.
Det är ingen stor tidning men kanske någon lite själ läser den och finner oss osv.

Föresten, ska vi skriva med forum adressen i tidningen så man kan kontakta oss och så eller ska jag lämna den utanför?

Jonatan.L

Antal inlägg : 33
Join date : 10-04-25

Till överst på sidan Gå ner

Förslag till årsmötet Empty Sv: Förslag till årsmötet

Inlägg  John 2010-12-09, 11:20

Du är välkommen att skriva ut den, alltid kul om någon tittar in
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Förslag till årsmötet Empty Sv: Förslag till årsmötet

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet