Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

D&D miniatures

3 posters

Gå ner

D&D miniatures Empty D&D miniatures

Inlägg  MickeW 2008-09-30, 12:44

Pirates schmirates. Är det någon mer än jag som skulle vilja prova Dungeons & Dragons miniatures? Är det någon som har spelat det?
Jag kan tänka mig att köpa ett starter set och testa om fler är intresserade. Nu har det ju dessutom börjat komma minis till D&D 4th edition.
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeH 2008-09-30, 14:51

Jag köpte det i Linköping faktiskt. Ett starter set + ett booster set.

Jag kan ta med det imorrn.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeW 2008-09-30, 15:57

Ja, ta gärna med det. Är lite nyfiken på hur det fungerar.
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeH 2008-10-01, 08:16

Några länkar:

D&D Minis officiella hemsida

Svenskt forum o mötesplats
Jag kollade medlemslistan där, inga som hade skrivit V-vik som ort, men många från Linköping.

D&D miniatures Bulette
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeW 2008-10-02, 08:44

Jag tycker att D&D miniatures verkar coolt. Det kommer nog till sin fulla rätt först när man sätter ihop ett warband där figurerna har olika roller som avståndsattack, tank osv.
Jag ska till Stockholm om två veckor och tänkte försöka hinna med ett besök på SF-bokhandeln och köpa lite minis. Om någon mer är intresserad kan jag köpa åt er också.
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeH 2008-10-02, 11:21

MickeW skrev:Jag ska till Stockholm om två veckor och tänkte försöka hinna med ett besök på SF-bokhandeln och köpa lite minis. Om någon mer är intresserad kan jag köpa åt er också.

Blir det innan nästa spelträff du är med på ? Jag är hur som helst intresserad av några boosters till så man får ett vettigt Warband.

Jag fick känslan att man behöver 2-3 boosters för att få ihop ett spelbart 100p-gäng. Det går säkert på starter och 1 booster, men det är gränsfall. Standardgänget är på 200p, så där behövs kanske ännu någon booster. Om flera köper kan man förstås byta så man får gubbar/monster till rätt falang (det finns 4, och många miniatyrer kan tillhöra 2 falanger - hela ditt warband måste tillhöra samma falang).

Så nackdelen mot Pirates är att man måste lägga ut lite mer pengar för att kunna spela ordentligt. Fördelen är att vissa figurer kan man använda i Blood Bowl till exempel, och de har inga master som går sönder!
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeW 2008-10-02, 11:55

Jag åker den 17-19/10 så om vi spelar vecka 42 är jag med på en spelträff innan jag åker. Då kan vi snacka om alla boosters vi ska köpa. Förutsatt att de finns i butik förstås. Det känns som att 100p är lagom stort för ett warband än så länge...

Minis går ju att använda när man spelar D&D också, vilket jag iofs inte gör just nu men kommer nog att göra igen senare. Dessutom kan några av dem användas som skrivbordsprydnad på jobbet, för att skrämma bort obehöriga.
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeW 2008-10-23, 09:02

På den officiella hemsidan kan man se vilka figurer som ingår i de olika serierna, men inte vilka stats de har. Här är en sida som visar spelvärden för alla minis:
D&D miniatures spoilers

Bra för att sitta på jobbet och läsa på vad ens minis är kapabla till! ahem...
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  Mattias 2008-10-23, 11:27

Jag spelade gamla 3,5 D&D minisarna förut. Helt okej figurspel, inget Wow men tillräckligt för att man skulle tycka det var kula att lira då och då. Dom nya 4,0 reglerna har jag inte spelat, men däremot så har jag spellet två små kampanjer i rollspelet D&D 4,0 och om reglerna är någorlunda det samma så är jag mycket possetiv till spelet.

Kolla in www.underdark.se en svensk community för D&D minis. En sak att tänka på när man beställer minis är att många affärer är dåliga på att skriva ut vilka utav serierna som tillhör 3,5 respektive 4,0. Detta pga utav att många butiker blev rent av förbannade på wizard att dom uppgraderade regelsystemet utan att butikerna hunnit sålt av lagrerna. Följande serier är till 4.0

Demonweb
Against the Giants
Dungeons of Dread

INGA ANDRA TILLHÖR 4.0!!!!!

Man vill ju spela med dom senaste reglerna, dessutom har jag inte hittat någon konvertering för mina gammla 3,5 minisar än (Visserligen har jag inte letat, så jätte mycket), men man vill ju inte börja med att sitta och konvertera sina figurer till ett nytt regelsystem.

//Mattias

Mattias

Antal inlägg : 179
Join date : 08-10-19

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeW 2008-10-23, 11:46

Vi har än så länge bara köpt Dungeons of Dread och Against the Giants. Demonweb släpps i november men jag är inte så sugen på det setet efter att ha kollat lite previews, väntar hellre och kollar vad som kommer i Feywild som enligt SF-bokhandeln släpps i mars nästa år.

Konvertering verkar vara på väg. I DDM-sammanhang verkar det som att minis till D&D 3,5 kallas för 1,0 och att minis till D&D 4 kallas 2,0. Vi får hålla ögonen öppna!
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeH 2008-10-23, 12:04

Här finns några officiella stat-konverteringar:

http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/mi/20080124a

Bara för 3 av utgåvorna än så länge, finns länk därifrån till forum där man kan hitta inofficiella "översättningar".

Jag når knappt tangentbordet nu för övrigt, jag har 45 minis stående mellan mig och tangentbordet Very Happy
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeW 2008-10-23, 14:54

MickeH skrev:
Jag når knappt tangentbordet nu för övrigt, jag har 45 minis stående mellan mig och tangentbordet Very Happy
Minis på skrivbordet är gött.
Har du fått ihop några 200p-warbands? Jag har lyckats göra ett rött, ett blått och ett lila. Grönt hade jag inte gubbar till! Jag tror mest på mina lila och blå gäng.
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeH 2008-10-23, 17:25

MickeW skrev:Har du fått ihop några 200p-warbands? Jag har lyckats göra ett rött, ett blått och ett lila. Grönt hade jag inte gubbar till! Jag tror mest på mina lila och blå gäng.
Jag fick ihop ett av varje färg, sen hur bra de är vet man ju inte!

Köpte du en starter också? Man ska ju tydligen välja ut varsin karta man vill spela på.

Säg till när du vill spela! Jag är klart spelsugen, och har tid tors-fre-lör kväll den här veckan om du kan/vill testa.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeW 2008-10-24, 08:18

MickeH skrev:
Säg till när du vill spela! Jag är klart spelsugen, och har tid tors-fre-lör kväll den här veckan om du kan/vill testa.
Vad sägs om måndag kväll? Jag brukar ha bugg på måndagar men nästa vecka är det höstlov och ingen kurs.

Jag har ett starter set också. Jag behövde ju kartor och regelbok, och dessutom hade jag nog inte fått ihop ett blått warband utan ett par minis från startern...
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeH 2008-10-24, 08:34

MickeW skrev:Vad sägs om måndag kväll? Jag brukar ha bugg på måndagar men nästa vecka är det höstlov och ingen kurs.

Det blir bra. Jag slutar ca 17, så när som helst efter 17.30 kan jag.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeW 2008-10-24, 08:53

Då föreslår jag måndag klockan 18 hemma hos mig. Hallströmsgatan 34, tredje våningen.
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeH 2008-10-24, 09:10

MickeW skrev:Då föreslår jag måndag klockan 18 hemma hos mig. Hallströmsgatan 34, tredje våningen.
Låter bra. Då hinner vi förhoppningsvis ett par matcher.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeH 2008-10-24, 11:33

Undrar hur framtiden blir för D&D Minis?
Artikel om ändringar
Upon the release of D&D Monsters and D&D Heroes, we will no longer package the D&D Miniatures line in its current configuration (fully randomized booster packs and huge packs). This means that November’s set -- D&D Miniatures: Demonweb -- will be the final release sold in fully randomized booster packs.

Edit: En artikel till
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeW 2008-10-24, 11:49

Det nya utgivningssystemet är helt klart en anpassning för att knyta rollspelet och miniatyrspelet närmare varandra, och det skriver ju WotC mer eller mindre explicit i artiklarna. Inte särskilt förvånande med tanke på att 4:e upplagan av rollspelet har mer "brädspelsaktiga" regler än de tidigare versionerna vilket har lett till heta diskussioner mellan konservativa rollspelare som ogillar den nya formen och fanboys som försvarar allt som har med D&D att göra.
Jag tycker att det är smart av WotC att göra såhär eftersom det är en riktig kassako att få rollspelarna att inte bara köpa böcker utan även minis.
Jag kan än så länge för lite om miniatyrspelet för att ens kunna gissa huruvida detta blir en förbättring eller en försämring.
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeH 2008-10-24, 11:56

Det verkar ju som om de inte kommer att trycka officiella stats för miniatyrspelet längre, så det anser jag nog vara en försämring Shocked

November’s release of Demonweb will be the last new set that includes skirmish statistics.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeW 2008-10-24, 12:45

MickeH skrev:November’s release of Demonweb will be the last new set that includes skirmish statistics.
Ok, det missade jag! Då beror det väl på hur ekonomiskt framgångsrikt det blir att locka de tidigare miniatyrspelarna att köpa rollspelsböckerna och köra med de "stora" reglerna. Jag vet att det redan finns en del som spelar både och. Om Wizards ser att kundbasen för miniatyrer krymper efter ändringen kanske de kompletterar med skirmish-stats, annars inte.

Egentligen borde vi lägga in en fet postorderbeställning på boostrar nu medan de fortfarande finns.
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeH 2008-10-24, 13:11

MickeW skrev:Egentligen borde vi lägga in en fet postorderbeställning på boostrar nu medan de fortfarande finns.
Eller vänta tills de rear ut dem för ingen vill köpa dem längre...
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeW 2008-10-28, 09:02

Det var kul att spela igår!
Jag tyckte att min Skeletal Tomb Guardian visserligen var rolig att spela med men inte värd sina kostnad (69p), men det visar sig att hans multiple threats-förmåga inte bara ger combat advantage till allierade utan även till honom själv! Länk.
Det betyder att han hade +2 i attack som jag inte räknade med! (Utom när han slaktade silverdraken som var flankad.) Han är fortfarande dyr men lite mer prisvärd än jag först trodde.
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  MickeW 2008-11-25, 11:45

Uppdatering:
WotC kommer ju i framtiden inte själva att inkludera skirmish-stats till nya minis, men fansen har bildat ett gille (DDM Guild)för att stödja de som bara vill spela minis utan hela rollspelet.
Nu verkar detta gille få licens att ta fram skirmish-stats som är officiellt sanktionerade av WotC. Lite coolt förutsatt att de gör det bra.
Nyhetslänk
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

D&D miniatures Empty Sv: D&D miniatures

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet