Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Dubbeldraft

5 posters

Gå ner

Dubbeldraft Empty Dubbeldraft

Inlägg  Forumtrollet 2011-02-20, 17:40

Mårten och jag har snackat lite om en draftvariant vi skulle vilja testa. Dubbeldraft börjar som en vanlig draft, d.v.s tre boosters draftas och så spelar man med dem. Men efter första omgången så kör man en till draft, MEN! Man behåller även sin kortpool från första draften. Så andra draften finns möjligheten att gå djupare in i en färg för en monofärgad lek, eller så kan man plocka upp en färg man hatedraftat en del i första draften. Vi tror helt enkelt det kan vara ett intressant sätt att prova på.

Det krävs ju lite mer tid för en dubbel så man kanske inte ska vara för många. Sex pers är nog lagom att testa med första gången. Jag lägger upp iden här inne för att se lite vilka som är intresserade först. När vi har ett gäng som gillar iden så kan vi bestämma tid och datum för en träff på vanligt vis.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Dubbeldraft Empty Sv: Dubbeldraft

Inlägg  John 2011-02-20, 18:06

jag är alltid öppen för att testa nya varianter av spel. När vi testar en sådan specialare kanske vi även borde vinstpoola rarekorten så att man till 100% drafta för turneringen
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dubbeldraft Empty Sv: Dubbeldraft

Inlägg  Forumtrollet 2011-02-20, 18:33

Jag är på för en sån ide. Fast vi får nog anpassa oss lite efter vilka som hakar på. Tävlingar är jättekul, men vi är ju lite olika erfarna på drafter så ska man satsa alla rares från totalt 6 boosters vill man nog känna att man kan dra jämnt med övriga deltagare i draften. Men jag är som sagt öppen för olika varianter. Slår det här väl ut så kan vi ju göra det flera gånger och anpassa pris efter hur deltagarna vill spela.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Dubbeldraft Empty Sv: Dubbeldraft

Inlägg  John 2011-02-20, 22:19

med poola menar jag att alla rares åker in i en hög. vinnaren får välja ett, sedan tvåan ett osv
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dubbeldraft Empty Sv: Dubbeldraft

Inlägg  Ninja 2011-02-20, 22:49

jag gillar idén
Ninja
Ninja

Antal inlägg : 71
Join date : 08-11-03
Age : 34
Ort : västervik

Till överst på sidan Gå ner

Dubbeldraft Empty Sv: Dubbeldraft

Inlägg  Forumtrollet 2011-02-21, 00:32

Jo jag vet vad du menade med att poola. Jag menade bara att jag tror vi får vara flexibla med det beroende på vilka som är med vid varje tillfälle. Personligen är jag ok med både pool eller non pool.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Dubbeldraft Empty Sv: Dubbeldraft

Inlägg  John 2011-02-21, 16:59

I vanliga drafter tycker jag inte vi ska ha det, men kan vara tänktvärt om man ska testa något nytt någonggång, för att få en mer korrekt bild av hur formatet är
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dubbeldraft Empty Sv: Dubbeldraft

Inlägg  Forumtrollet 2011-02-21, 21:05

Frågan är om man ska slänga upp ett datum och hoppas på att hinna få ihop folk i tid eller om vi ska försöka samla tills vi har minst sex intresserade och sen spika datum?
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Dubbeldraft Empty Sv: Dubbeldraft

Inlägg  Alexander 2011-02-22, 22:20

Jag är intresserad av att vara med. Jag ser gärna att datumet bestäms i ganska god tid, så att jag kan planera att åka till Västervik.
Alexander
Alexander

Antal inlägg : 234
Join date : 09-03-22

Till överst på sidan Gå ner

Dubbeldraft Empty Sv: Dubbeldraft

Inlägg  Forumtrollet 2011-02-23, 16:20

Har lagt upp förslag på ett datum i tråden för spelträffar nu.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Dubbeldraft Empty Sv: Dubbeldraft

Inlägg  Ninja 2011-02-23, 23:16

borde d inte bli ganska kassa lekar utan rares xD
men å andra sidan så får vi Noobs även en chans att vinna xD
Ninja
Ninja

Antal inlägg : 71
Join date : 08-11-03
Age : 34
Ort : västervik

Till överst på sidan Gå ner

Dubbeldraft Empty Sv: Dubbeldraft

Inlägg  Micke.P 2011-02-23, 23:56

Det är efter att vi har spelat raresen försvinner isf.
Dock så är jag inte en förespråkare av rarepool.
Micke.P
Micke.P
Admin

Antal inlägg : 245
Join date : 10-01-11

Till överst på sidan Gå ner

Dubbeldraft Empty Sv: Dubbeldraft

Inlägg  Forumtrollet 2011-02-24, 19:20

Japp, raresen är med hela turneringen. Poängen med rarepoolning är att man draftar enbart strategiskt och struntar i vad saker är värda. Men den faller ganska platt när man har en draftgrupp på blandad spelarnivå. Men på lång sikt kommer vi nog testa lite av båda delarna så alla sår en slice av sin favoritkaka.

Jag har diskuterat lite terminologi via sms idag som kan vara användbar när en draft annonseras. Vanlig draft heter ju bara just draft, och begreppet dubbeldraft verkar ju ha gått rätt in utan frågetecken. Sen hade jag gambledraft som förslag på vad man ska kalla en rarepoolningsdraft för att man ja... draftar med insats. Very Happy Kanske inte så viktigt med terminologi när vi har en så kort lista med varianter, men vi är ju en påhittig förening. Förr eller senare så har vi säkert hittat på så många varianter att turnera i magic på att det blir praktiskt med lite oficiell terminologi.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Dubbeldraft Empty Sv: Dubbeldraft

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet