Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Simpel Magicliga!

+3
Forumtrollet
MickeH
Micke.P
7 posters

Gå ner

Simpel Magicliga! Empty Simpel Magicliga!

Inlägg  Micke.P 2011-05-05, 13:14

Jag och Pontus spånade lite igår på att dra igång en simpel magic liga i föreningen.
Vi hade tänkt att ha 3 turneringar i simpel magic där alla möter alla eller liknande (ej helt klart ännu).
Några regler vi hade tänkt ha med:

1. För att undvika att folk spelar samma lekar hela tiden så kommer alla kort som man spelat med i en turnering bannas för varje individ för resten av ligan. Det vill säga spelar jag en Röd Bränn lek så kommer alla kort i den leklistan inklusive sideboard bannas för mig resten av ligan. Detta för att alla ska behöva tänka till och bygga nya lekar till varje turnering och ta ut en ny sideboard.

2. Sideboard kommer tillåtas, man kommer få ha hur många Uncommon och rares man vill i sideboarden, men leken måste hela tiden vara Simpelmagic legal när man sideboardat, så vill man få in 2 Uncommon kort så får man också ta ut 2 Uncommon kort från leken, detta för att få mer levande turneringar där även tanke bakom sideboard/sideboarding spelar en stor roll.

3. Vi kommer ha en bannedlista för hela ligan med kort som helt enkelt är för bra för Simpelmagic, detta för att undvika att alla spelar t ex High tide eller affinity första turneringen.

För er som inte vet vad Simpelmagic är så är det ett format som Pontus kom på, där man bygger en lek bestående max av 1 Rare, 4 Uncommon och resten commons, man får självklart spela helt utan rare, eller uncommons om man vill. Dock så är det Max tillåtna, 1R+4U. Leken måste även vara Legacy-legal så allt som är banned eller Restricted i Legacy är även det i Simpel magic.

Detta var bara lite kort om detta, när vi har fått in åsikter och tankar om detta så kommer vi börja planera om vi ska ha några priser osv, när det kommer spelas mm mm.
Så kom gärna med förslag och tankar!

MVH
Michael P & Pontus
Micke.P
Micke.P
Admin

Antal inlägg : 245
Join date : 10-01-11

Till överst på sidan Gå ner

Simpel Magicliga! Empty Sv: Simpel Magicliga!

Inlägg  MickeH 2011-05-05, 15:03

Det skulle säkerligen fungera.

Dock tycker jag att det vore mer utvecklande för våra spelare att ha ett äkta format, som t.ex. Standard eller Legacy. Eller varför inte Extended som nästan verkar bortglömt idag.

Visst, störst kortpool har en stor fördel då, men det gäller även för Simple Magic. Flera av våra nyare medlemmar har ju dessutom bara kort från nyare serier.

Använder man systemet med personlig ban för vinnarkorten, så behöver man ju heller inte begränsa det till ett visst antal turneringar, man kan ju låta banningen gälla i t.ex. nästa 3 eller 5 turneringar.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Simpel Magicliga! Empty Sv: Simpel Magicliga!

Inlägg  Micke.P 2011-05-05, 15:37

Utvecklande vet jag inte....tror folk mest uppskattar att någon hittar på något överhuvudtaget.
Sen självklart har man störst fördel om man har en stor samling, dock så kostar en simpel magic lek kanske 100 kr att bygga ihop.
Ska man ha en standardlek som inte blir uppäten av allt den möter så måste man ha betydligt dyrare kort, och visst man kan komma till en standardturnering utan Jace och annat, men det är inte roligt eller särskilt utvecklande att spela om man åker på megapisk i varenda match när man möter alla 500 kr +kort.
I simpel magic har alla någorlunda samma förutsättningar att skaffa korten man behöver till sin lekidé.
Sen hör jag en gång till om, "förra gången så använde alla Pontus kort" så smäller jag av.
Som sagt det handlar om idéer, sen om man vill låna några kort av någon för att slippa köpa så tycker inte jag att det ska tas upp varje gång någon nämner simpel magic.
Nya idéer nya tag!

I simpel magic är det mer idéerna som kommer spela roll och inte så mkt powerleveln på korten.

Jag tycker också att det skulle vara roligt med t ex en legacy turnering men har svårt att tror att det finns något intresse.
Men alla som är sugna på turneringar skriv gärna i den här tråden vilket format ni skulle vilka spela.
Micke.P
Micke.P
Admin

Antal inlägg : 245
Join date : 10-01-11

Till överst på sidan Gå ner

Simpel Magicliga! Empty Sv: Simpel Magicliga!

Inlägg  MickeH 2011-05-05, 15:47

Men om nu kort bannas för vinnaren, så hjälper det ju inte med super-Jace mer än var 5e gång.

Jag föredrar att spela på riktigt. Simple Magic har gjort sitt för min del i alla fall. Möjligt att andra fortfarande tycker att det är kul.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Simpel Magicliga! Empty Sv: Simpel Magicliga!

Inlägg  Micke.P 2011-05-05, 16:33

Spela på "riktigt" vet jag inte vad du menar med, bara för att det inte är ett officiellt Wotc format eller vad?
Föredrar man att spela standard så finns det ett stort forum i Linköping isf, men här i vår förening tror jag inte att det är gångbart att spela standardturneringar utan att folk tröttnar.
Simpel magic är ett lätt sätt att få alla att spela och inte behöva skaffa sig för dyra kort.

Visst vi kan försöka ha en standardliga också.
Men om nu vissa föredrar att spela standard eller legacy i turneringsformat framför t ex simpel magic så vill vi självklart veta det så att vi kan ge det ett försök.

Jag skulle hellre föredra att testa legacy isf, men det är bara jag, jag tycker själv att standard är ett väldigt roligt format att läsa om osv, men som sagt har svårt att tro att vi kan komma i närheten av en balanserad liga/turnering.

Och om inte simpelmagic passar så är det ingen som tvingar någon att vara med.
Micke.P
Micke.P
Admin

Antal inlägg : 245
Join date : 10-01-11

Till överst på sidan Gå ner

Simpel Magicliga! Empty Sv: Simpel Magicliga!

Inlägg  Forumtrollet 2011-05-05, 17:37

Förstår inte heller riktigt hur du tänker nu. "Riktig" turneringskänsla kommer det inte bli om vi inte blir många nog som alla har seriösa lekar, och seriösa = dyra. Jag betvivlar starkt att vi ens skulle få ihop till sex pers. Att jace bara funkar en turnering är inte heller något argument, han är liksom inte det enda dyra kortet som spelats seriöst i tävlingar. Det spelar ingen roll om vi jämför enbart den bästa eller de senaste tio bästa legacylekarna med en budgetlek, dyra rares och mythics lägger ribban på en nivå du inte kommer över med billiga kort och att säga något annat är självförnekelse.

Kort sagt så tror jag vi måste ha med lite ekonomisk logistik i beräkningarna för lokala turneringar. Jag tror många skulle tycka det här är en riktigt rolig grej och på köpet kan man få inspiration till en massa kul lekar utanför ligan baserat på vad man möter.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Simpel Magicliga! Empty Sv: Simpel Magicliga!

Inlägg  Alexander 2011-05-05, 19:46

Om man verkligen vill spela format som standard eller legacy så kan man ju spela med full prox, så blir det inga ekonomiska problem.
Alexander
Alexander

Antal inlägg : 234
Join date : 09-03-22

Till överst på sidan Gå ner

Simpel Magicliga! Empty Sv: Simpel Magicliga!

Inlägg  FredrikLindström 2011-05-11, 10:34

Händer det något med planerna kring Simple Magic?
Vore kul att testa Smile
FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

Simpel Magicliga! Empty Sv: Simpel Magicliga!

Inlägg  Forumtrollet 2011-05-11, 16:57

Tja, allt vi egentlige3n behöver är att ha många nog som är itnresserade att starta det hela. När vi har det är det bara att bestämma datum.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Simpel Magicliga! Empty Sv: Simpel Magicliga!

Inlägg  John 2011-05-11, 22:40

När datumet väl är det bestämt så gör vi som vi gjorde förra gången, alla åker hem till Pontus och bygger ihop sina lekar Wink
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Simpel Magicliga! Empty Sv: Simpel Magicliga!

Inlägg  FredrikLindström 2011-05-12, 08:44

Jag och min kollega är gärna med!

Om man får ha önskemål, och påverka planeringen, så ser vi helst att arrangemanget sker _efter_ sommaren... Wink

// fredrik

FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

Simpel Magicliga! Empty Sv: Simpel Magicliga!

Inlägg  Micke.P 2011-05-12, 12:02

FredrikLindström skrev:Jag och min kollega är gärna med!

Om man får ha önskemål, och påverka planeringen, så ser vi helst att arrangemanget sker _efter_ sommaren... Wink

// fredrik



Så kommer det nog tyvärr inte bli, första ligadagen kommer väl ske i juni kanske. Om vi bara kan få tillräckligt många intresserade.
Micke.P
Micke.P
Admin

Antal inlägg : 245
Join date : 10-01-11

Till överst på sidan Gå ner

Simpel Magicliga! Empty Sv: Simpel Magicliga!

Inlägg  FredrikLindström 2011-05-12, 12:16

Okej, posta datumet så får vi se hur det passar med våra kalendrar Wink
FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

Simpel Magicliga! Empty Sv: Simpel Magicliga!

Inlägg  Ninja 2011-05-16, 00:06

Jag är skitsugen på Simple magic!
så jag tycker den ska bli av! Det som är kul med turnering är att man tävlar
samtidigt som man har det trevligt och umgås...
Det känns som det är lite det som man ska sträva efter.
Ninja
Ninja

Antal inlägg : 71
Join date : 08-11-03
Age : 34
Ort : västervik

Till överst på sidan Gå ner

Simpel Magicliga! Empty Sv: Simpel Magicliga!

Inlägg  FredrikLindström 2011-08-11, 09:51

Hur går det med Simple Magic?!

Nu är det ju snart höst och därmed mer tid för spel Wink
FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

Simpel Magicliga! Empty Sv: Simpel Magicliga!

Inlägg  Micke.P 2011-08-11, 14:43

Jag spelar gärna Simple Magic, bara att lite mer folk ska vara intresserade. ^^
Micke.P
Micke.P
Admin

Antal inlägg : 245
Join date : 10-01-11

Till överst på sidan Gå ner

Simpel Magicliga! Empty Sv: Simpel Magicliga!

Inlägg  Alexander 2011-08-11, 17:38

Jag spelar också gärna simple magic, men om ca två veckor åker jag tillbaka till Linköping, så då kan jag inte vara med utom vissa helger.
Alexander
Alexander

Antal inlägg : 234
Join date : 09-03-22

Till överst på sidan Gå ner

Simpel Magicliga! Empty Sv: Simpel Magicliga!

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet