Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Fem Linconburgare senare...

4 posters

Gå ner

Fem Linconburgare senare... Empty Fem Linconburgare senare...

Inlägg  MickeH 2011-06-05, 15:10

Upptakten inför Lincon var väl ingen höjdare. Först blev Pontus sjuk, han skickade SMS till mig på onsdagskvällen, men märkligt nog kom det SMSet fram till mig klockan 02.31 på natten! Min nattsömn var inte nån succé heller, jag sov väl kanske 3 timmar. Upp tidigt, men sen blev saker lite bättre. Jag läste på forumet att Fredrik och hans familj skulle åka upp, och det fanns en plats ledig i bilen, så jag slapp den tråkiga tågresan.

Väl uppe på torsdagen så kunde jag glida runt några timmar innan det blev dags för ett SM-kval i Advanced Civilization. Vi började runt 14 och höll på till ca 21.30. Jag valde först och valde Assyrien. Med tanke på att min närmaste granne, Asia inte var med och att Kreta inte heller fanns med, så kunde jag lugnt kolonisera den asiatiska delen av vad som idag är Turkiet. Inga större problem att hålla maximala 9 städer med bara 6 spelare, men jag skaffade mig inte Medicine vilket hade varit bra med tanke på att jag råkade ut för Epidemic 3 gånger under spelets gång. Till slut kom jag 5a, men inte särskilt långt upp till 3e plats. De 2 första var jag dock aldrig nära. OK, men inte bra.

Därefter letade jag upp Alexander, vid det laget var jag väldigt trött eftersom jag hade varit vaken sen kl 05, och inte hade fått så många timmars sömn. Alex ville dock spela Invasion-block-draften som var planerad att börja vid midnatt. Visst, jag hade draftat Invasion-block förra året, så det lät väl intressant. Anmälningarna började komma in vid 23.15, men draften blev inte full förrän framåt 01! Invasion-blocket är knepigt att drafta om man inte har koll på att sista booster, Apocalypse, innehåller kort i fiendefärger. Jag bestämde mig rätt tidigt för att spela svart/röd/vit, bland annat för att jag visste att kort som Terminate, Flametongue Kavu och Vindicate kunde dyka upp. Jag såg bara en Terminate och tyvärr också bara 1 Lava Zombie, men leken var ändå ok. Både jag och Alex vann våra första matcher och sen valde vi att drawa och splitta priserna, så vi fick startavgifterna tillbaka.

Sen var det promenad ut till Alex, det tar kanske 20 minuter. Solen var uppe sen länge, och jag lyckades väl somna framåt 5. Sen ringde klockan vid 07.30, för jag hade ett spel inbokat klockan 9 på morgonen. Promenaden tillbaka tog dock 30 minuter, sen jag hade svängt höger istället för vänster rätt så tidigt, och kommit upp på stora bussvägen säkert 500 meter från McDonalds, där vi hade gått rakt fram några timmar tidigare.

Klockan 9 var jag dock på plats för ett parti Civ Project, en fan-baserad vidareutveckling av Advanced Civilization, där man kan vara upp till 18 spelare, och kartan går ända bort till Indien istället för att bara vara koncentrerad på Medelhavsområdet. Vi blev dock bara 9 spelare, och vi spelade på östra delen av kartan. Jag fick spela Indus, som låg rätt nära Indien, men längre österut än så fick vi inte spela på 9 personer. Vi hade en nybörjare med i partiet, och han tyckte det var kul att kriga, vilket egentligen inte är det bästa att göra i Civ-spelen. Han satte rejäl färg på partiet, men jag blev inte drabbad så mycket av det. I Civ-spelen är trade viktigt, och jag lyckades tradea till mig en del stora serier, men lyckades inte alls med mindre serier, vilket fick till följd att jag inte fick så stora rabatter på framtida teknologier, vilket är viktigt i Civ Project. Efter drygt 14 timmars spel (!) så kom jag på 6e plats av 9, efter att ha fått en dålig sistarunda. Civ Project är trots den långa speltiden en av Lincons höjdpunkter, och jag kommer garanterat att spela det nästa år också.

Rejält trött igen så blev det ännu en nattdraft, den här gången en "pås-draft". Det gick till så att alla tog med 3 valfria boosters, lade dem i en påse och så slumpades boostrarna ut för en draft. Jag bidrog med Mirrodin (inte Scars alltså), Zendikar och Rise of the Eldrazi. Annars såg man boosters från många olika serier de senaste 10 åren, inklusive en Alara Foil-booster som Leif bidrog med. Jag draftade röd-grönt och tyckte jag hade en relativt bra lek. Förlorade dock i 2a rundan efter en manatorsk. Jag droppade och vi gick hem till Alex, återigen var klockan närmare 4 på morgonen, det blev nämligen samma historia som natten innan, 8e personen att anmäla sig dök inte upp förrän framåt kl 1.

Hela 5½-6 timmars sömn senare (nästan ett nytt Lincon-rekord för mig!), så gick jag tillbaka utan att ha några direkta planer. Jag var rätt sugen att vara kvar en natt till, för det fanns mycket på Auktionen som jag hade kunnat tänka mig att bjuda på. Bland annat ett Blue Max-spel (som Thorbjörn gillar skarpt), en oöppnad "One with Everything" från INWO (ett kortspel likt Illuminiati), dvs ett av varje kort från spelet, och mycket annat. Men jag var rätt seg, så jag bestämde mig från att dra iväg vid 15 för att ta näst sista tåget hem. Jag spelade en omgång 7 Wonders, som jag lyckades vinna med 2p marginal, och sen var jag inne i Seriebörsens butik på Lincon och spelade ett parti Skock med Ulf. Skock är ett spel som Peter på Seriebörsen och Ulf har hittat på. Förenklat är det schack med 60 pjäser (dubbelt av allt förutom 2 bönder var), 4 specialrutor som bara hästarna får besöka, och 2 tärningar. Jag ska nog fixa ihop ett Skock-spel och ta med på någon spelträff, det kräver inte lika mycket expertis som vanligt schack.

Sammanfattningsvis var Lincon riktigt kul i år. Det enda minuset var att jag inte hann testa några nya spel, och jag köpte heller inte med mig något spel hem, så det blev inte särskilt dyrt total.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Fem Linconburgare senare... Empty Sv: Fem Linconburgare senare...

Inlägg  Micke.P 2011-06-05, 15:51

Roligt med en liten krönika. ^^
Nästa år om jag befinner mig på svensk mark så blir det nog att jag åker också. Lätt att säga nu, men så är planen iaf. Very Happy

Bra skrivet Micke
Micke.P
Micke.P
Admin

Antal inlägg : 245
Join date : 10-01-11

Till överst på sidan Gå ner

Fem Linconburgare senare... Empty Sv: Fem Linconburgare senare...

Inlägg  FredrikLindström 2011-06-05, 19:36

Härlig beskrivning, Micke!

Vi hann med att spela lite Magic och att testa spelet "Wings of war". Blev rätt sugen på att prova ett par andra figurspel, bl a "Claustrophobic(a?)".
Men fokus låg på Magic och det blev några boosters och matchande intropacks.

Maria snackade om sin draklek med några killar från Svenska Magic - tack för draken, Micke! Smile
Hon träffade dessutom ett par konstnärer och fick även där lite tips och råd.
Kajsa fastnade nog mest för "Dungeons and Dragons", det verkar som om den gamla rollspelaren vaknar till liv igen... Wink

Vi träffade även Henric "Dundovic" Johansson och det var kul! För ca 15-18 år sedan spelade vi i stort sett varje fredag och lördag.
Kul att träffas och minnas lite...

Lincon har ju blivit ruggigt stort! Minns jag rätt så var vi senast där 1994 eller 1995.
Om det inte krockar med något annat så åker vi även nästa år - och då ska vi spela fler spel...
FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

Fem Linconburgare senare... Empty Sv: Fem Linconburgare senare...

Inlägg  MickeH 2011-06-05, 19:41

Kul att du gillade det Fredrik!

Wings of War testade vi förra året, och det var rätt så kul. Jag vet att Seriebörsen säljer det spelet.

Henric pratade jag med även på fredagen, och jag träffade också Joakim "Uk" Holmström där uppe, men jag hann inte stanna och prata med honom någon längre stund.

Rollspel har vi ägnat oss åt lite grann i föreningen, men det är ett tag sen nu.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Fem Linconburgare senare... Empty Sv: Fem Linconburgare senare...

Inlägg  Mange 2011-06-05, 20:44

Kul att få en inblick i hur Lincon var 2011!

Skulle va skoj att följa med nästa år!
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Fem Linconburgare senare... Empty Sv: Fem Linconburgare senare...

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet