Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Framtida lokal för Magic i Västervik

+3
Forumtrollet
MickeH
Major
7 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  Major 2011-07-05, 13:20

Tjenare alla VBF medlemmar. Innom en snar framtid kommer jag att öppna en lokal i Västervik som huvudsakligen ska främja tävlingsinriktade spel av alla slag, däribland MtG. Jag har bland annat tänkt mig öppna bord för kortspel, kortförsäljning, Friday Night Magic, turneringar, drafts, osv. Därför skulle jag gärna höra från entusiaster som er själva; vad vill ni ha tillgängligt i en sån här lokal? Jag hör gärna allt från sånt som kan tyckas självklart till önsketänkande.

Kort om mig: Jag heter Daniel Major, 28 och återvändande Västerviksbo. Några av er har träffat mig vid tidigare träffar, men då jag har varit bosatt och arbetat i Japan de senaste 2 åren tror jag nog att majoriteten inte vet vem jag är. Jag har spelat alla typer av spel sedan releasen av C-64 och NES, äger de flesta konsoller, älskar bräd - och - kortspel av de flesta slag fast skicklighetsnivån varierar kraftigt. Spelar numera mest Starcraft 2 och blir coachad av Hedlund i LoL.

Som sagt, lägg gärna in förslag, önskemål, frågor osv i den här tråden så svarar jag så snart jag kan. Kommer försöka närvara på så många träffar jag kan i fortsättningen så ni kan även prata med mig där. Annars kan ni nå mig på:

dbmajor__@hotmail.com
072 - 700 99 19

Tack på förbihand och ses snart!
Major
Major

Antal inlägg : 212
Join date : 11-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  MickeH 2011-07-05, 14:51

Låter som en utmärkt idé!

Det vi saknat för att kunna anordna sanktionerade magic-tävlingar är just en offentlig lokal att vara i (går inte att sanktionera när vi spelar hemma hos någon). Jag ska undersöka lite grann vad som gäller för t.ex. Friday Night Magic. Det är möjligt att vissa typer av tävlingsarrangemang också kräver att en butik (du kanske?) köper in från den officiella distributören för Sverige.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  Major 2011-07-05, 15:36

All hjälp uppskattas MickeH! Jag har definitivt planer för att sälja Magic kort (är Pokemon och Yu-gi-oh populära nog i Sverige?) från den officiella distributören, och jag har redan en dialog med dem om det.
Major
Major

Antal inlägg : 212
Join date : 11-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  Forumtrollet 2011-07-05, 21:19

Riktigt kul! En bra spelbutik på nära håll vore verkligen guld.

Pokemon tror jag fortfarande spelas bland kidsen. Yugioh har jag ingen aning om. Men jag vet i alla fall att de har Pokemon på Åhlens leksakshörna så det borde ju betyda att det säljer.

När det gäller saker som jag uppskattar i en spelbutik så gillar jag personligen när det finns:

*Bra urval av plastfickor, (samt att det även finns plastfickor av udda storlekar till brädspel om sådana säljs.)

*Lite andra kort tillbehör, när vi åker till Linköping brukar jag t.ex alltid köpa lite tärningar, kanske nån deckbox, den typen av saker.

*Som Micke sa vore det riktigt kul om det förekom lite events här i stan som t.e friday night magic.

*När du är i inredningsskedet av lokalen är det alltid bra att ha i bakhuvudet hur luften och ventilationsmöjligheterna kommer se ut
när du har tävlingar i butiken. Seriebörsen ligger i en liten källarlokal blir te.x riktigt riktigt varm på sommaren. :p

Men som sagt riktigt kul det här!

Hmm... det här med löskort tål dock att tänka på logistiken med. Jag tror att när det gäller just magic kort kan det vara svårt att konkurrera med sidor som
svenskamagic.com och magiccardmarket.eu När man måste lägga på moms på allt blir det omöjligt att hålla något annat än höga priser på kort. Det enda man kan konkurrera med då är tillgänglighet. Men båda SvM och Cardmarket har så bra sökmotorer att det nästan alltid går att hitta en säljade för allt. Pokemonkort kanske det är enklare med, där har jag inte lika bra koll. Dessutom kan jag tänka mig att det blir ett jäkla meck att försöka uppdatera priser. Det kan svänga fram och tillbaka rätt mycket vad kort är värda beroende på vems turneringslek alla försöker kopiera för tillfället. What a Face
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  Major 2011-07-06, 03:14

Det är nog bäst att jag är tydlig på den här punkten; för tillfället har jag inga planer på att sälja individuella kort, utan bara packs / sets. Butiken kommer inte endast att vara inriktad på Magic och det känns som det krävs en hel del specialkunskap för att få det att fungera. Det finns ju dock inget som säger att folk inte får komma och byta/deala sina kort med varrandra.

Ska definitivt kolla in saker som plastfickor, tärningar osv. Även om det saknas något efter starten så lyssnar jag alltid på förslag och kan ta in saker om behovet finns.

Jag kör nog lite försiktid med Pokemon / Yu-gi-oh i början, kanske tar in en mindre mängd och ser om de går åt eller inte innan jag tar beslut om dem.
Major
Major

Antal inlägg : 212
Join date : 11-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  Forumtrollet 2011-07-06, 07:50

Yey! En chans för brädspel! :3 Mig kan du lätt tjäna pengar på om du säljer brädspel.

Pokemon och sånt är ju en lite annan målgrupp, men jag tror det är viktigt att försöka pricka spelen som är poppis med de lite yngre kidsen.
Om du dessutom läser på så du kan lite mer än ingenting om Pokemon eller vad de nu gillar för kortspel så kommer du kunna mer än de som säljer
Pokemonkort idag. Smile Det är för övrigt något som jag glömde nämna på saker jag uppskattar med spelbutiker. Numer har jag väl funnit min
lite egna lekbyggarstil när det gäller Magic och liknande kortspel, men under de 16 år jag spelat Magic har jag alltid imponerats av butiker där
man kunde få bra tips på kort att förbättra sina lekar med. Så nybörjare av alla slag kommer verkligen uppskatta om du är lite insatt i alla
kortspel du säljer.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  MickeH 2011-07-06, 09:18

Jag har kollat upp lite vad som gäller för att anordna tävlingar.

Vi får börja på den lägsta nivån, där kan vi anordna vanliga tävlingar (drafter, konstructed etc.), Gateway och Launch Parties.

För att gå upp en nivå (och på den nivån kan man anordna prereleaser, Friday Night Magic o dyl), så krävs att man under 12 månader lyckas med följande:
- Anordna 4 tävlingar
- I dessa tävlingar har totalt minst 30 olika deltagare
- En av tävlingarna måste ha minst 12 deltagare
- Introducera minst 6 spelare till WPN events (inte helt säker på vad detta betyder)
- "Maintain a delinquency rate of less than 20%" (orkar inte kolla det krångliga ordet just nu Razz )

Kanske kan bli svårt att få ihop 30 olika, men annars ska det ju inte vara några problem. Framgick inte om man kan uppgraderas om man klarar av det på mindre än 12 månader.

Någon måste anmäla sig som Tournament Organizer, men det kan jag göra (tror det är ett litet test också). När jag gör det måste jag veta detaljer om butiken (namn, adress där vi spelar, telefonnummer).

Ska kolla upp senare vad Gateway innebär numera, tror det ändrats lite senaste året.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  John 2011-07-06, 11:05

Jag tycker detta låter som en jättekul grej. Vi har länge pratat om att vi skulle vilja ha en lokal att spela i. Om du känner att det finns plats för oss i den lokalen du får så tycker jag att vi kan ha en diskusion om vi får ha våra spelträffar hos dig(en vardagskväll + lördagdagtid). Vi har inga större pengar att dela ut (dock har vi hört att vi kan söka bidrag för hyra). Under våra träffar säljer vi cola men dessa kan lika gärna du sälja oss.
Vi omsätter även en hel del magic boosters. Om du håller någorlunda samma priser som t.ex. seriebörsen så tycker jag att vi kan stöjda dig lika gärna som vi stöjder Seriebörsen i Linköping.
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  Major 2011-07-06, 12:19

Wow, de har en hel del krav på butiken, haha. Jag tänker självklart köra officiella tävlingar i den mån jag får, och kommer sikta på att "gå upp i level" så vi kan ha FNM osv.

Jag kan själv spela Magic och har lite erfarenhet med Pokemon kort, men jag måste definitivt läsa på mig lite mer. Det känns betryggande att ha folk som er i ryggen som vet så mycket om Magic specifict.

Ni är mer än välkomna att ha era träffar hos mig när ni vill när lokalen väl är igång. Jag är inte ute efter att trampa på fötter här utan vill bara tillhandahålla ett kul ställe för folk att vara på i västervik. Känns som det saknas lite sånt just nu. I övrigt är butiken alltså ett privatägt företag och inte en förening som ni, så jag kan t.ex. inte vara med i Sverok. Finns ju inget som hindrar ett sammarbete med er. Just nu är det fortfarande lite i luften gällande detaljer om avgifter och dylikt; vad som är gratis och vad jag kommer att ta betalt för, men jag har tänkt mig något som en billig penning för att komma dit och spela obegränsad tid under en månad och dylikt, och sedan mest dra in pengar på sålda kort och varor i butiken. Vi kan säkert arbeta fram någon deal så det blir billigare / förmåner för medlemmar av VBF t.ex.

Dricka, snacks, micro pizzor och sånt kommer jag att ha tillgängligt. Har inte heller några planer på att ha dyra priser för kort packs. Jag tar den diskutionen med er i person så kan jag höra lite vart konkurenterna ligger i pris.
Major
Major

Antal inlägg : 212
Join date : 11-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  Major 2011-07-12, 19:45

Tackar till alla de som ställt upp med att hjälpa och tipsa mig om diverse saker än så länge! Även om det inte skrivits här så har det både messats och ringts, och det uppskattas alltid. Lite nyheter är jag har en riktigt fin och STOR lokal på gång, så det ser lovande ut på den fronten. En fråga ställdes om jag kunde ta in playsets, alltså ALLA kort för en ny säsong; jag hörde med Enigma och nej, det var inget de erbjöd tyvärr. Det jag kommer kunna erbjuda är alltså boosters, startpacket, korthållare och hela den där biten. Tydligen kunde man även få in specialprodukter vartefter affären "levlar upp", vilket man gör genom att hålla tävlingar och andra events, så vi får la ligga i Smile

Just nu har jag fullt upp med budgeten. Relaterat till det så har jag lagt upp en sida på Facebook, skulle verkligen uppskatta om dem av er som har FB kunde gå in där och klicka "like" på den sidan. När jag snackar lån med banken så måste jag kunna hävda mig om att det faktiskt finns intresse för en sån här lokal i Västervik, och allt hjälper. Säg till era polare att göra det med Wink

https://www.facebook.com/pages/SpelCaf%C3%A9-i-V%C3%A4stervik/140398702707602

Det var allt för denna gång!
Major
Major

Antal inlägg : 212
Join date : 11-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  John 2011-07-12, 19:49

me like
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  Mange 2011-07-12, 20:57

Det här kan ju bli hur bra som helst! Önskar all lycka till.
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  MickeH 2011-07-13, 08:52

Naturligtvis kan du köpa in från andra leverantörer än Enigma, bara du köper ett visst antal produkter från just Enigma så du får den officiella status som behövs.

En hel del billiga magicprodukter kan man köpa från Tyskland. Här är ett par länkar:
http://www.magiccardmarket.eu/ - fungerar lite som SvenskaMagic, med skillnaden att all betalning går till en central figur (som säkert tjänar en massa pengar Razz)
Games Island - här har vi köpt lite lådor med boosters senaste åren (fast oftast genom magiccardmarket tror jag). Pris på en display boosters (dvs 36 st) brukar landa på ca 800-850kr.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  Major 2011-07-17, 14:45

Tack för länkarna Micke, ska kolla upp dem.
Major
Major

Antal inlägg : 212
Join date : 11-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  MickeH 2011-08-12, 12:11

Hur går det?

Inga uppdateringar (eller besök på spelkvällar) på ett tag. Hoppas det beror på att du är fullt upptagen med att köra igång!

Testade du Shogi nånting när du var i Japan? Om inte, så får du gärna en lektion vid tillfälle. Västervik är en av kanske 4-5 städer i Sverige som har shogispelare i någon större utsträckning (i alla fall om man räknar de som är anslutna till förbundet). Skulle vara kul att få igång lite mer regelbunden shogiverksamhet i stan igen.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  Major 2011-09-02, 16:42

Japp, har varit väldigt upptagen. Ska skärpa mig med att uppdatera här, trodde de flesta börjat följa mig på Facebook länken istället.

Det går bra! Registreringen av företaget drog ut ordentligt på tiden men nu blev den klar för ett litet tag sedan. Jag har arbetat vidare för att säkra lokalen och det är 95% klart där med. Sitter med kontrakt i hand, men jag tjatar lite med dem gällande ett par småsaker. Sedan håller jag på att löser tillstånds-frågor med kommunen - räddningsverket och polisen bland annat, reder ut försäkringar och larm, jagar inredning, fixar hemsidan, dealar med återförsäljare, fixar reklam, bygger datorer, tigger bidrag från EU, lär mig budgetprogram... och ungefär 1000 till småsaker.

Busy busy med andra ord men inget är jobbigt när man jobbar för något man brinner för. Om allt går som planerat så kommer jag att kunna slå upp dörrarna den 1:a Oktober. Ni kommer att kunna ha antingen träffar bara för föreningen eller öppet för allmänheten och använda min hemsida för att göra reklam för er. Goda ting på horisonten!

PS. Är registrerad som inköpare på Enigma nu och ska snart bestämma mig för storleken av mitt första inköp. Så nu speciellt är det välkommet med förslag på vad ni vill se och i vilka mängder (huvudsakligen Magic mässigt men gärna annat också). DS

PS2: Spelar gärna Shogi någon kväll. DS2
Major
Major

Antal inlägg : 212
Join date : 11-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  Micke.P 2011-09-02, 16:55

Den nya Serien Innistrad släpps den 30 september (tror jag det var) så det är det som kommer vara intressant ur magicsynpunkt då. Andra serier tror jag inte du kommer få så mkt sålt av just nu. Så både lådor och fatpacks av Innistrad tror jag det kommer gå åt ett bra gäng av.
Jag tror inte att jag tar i när jag säger att kanske 15 fatpacks kommer att gå åt.
Sen boosterlådor tror jag iaf att minst lika många kommer gå åt till försäjning och drafts.
Folk får gärna rätta mig om ni tycker att jag tar i.
Sen så skadar det aldrig att ta i lite, boosters kommer gå åt som priser till olika tävlingar skulle jag tro. Om du ska börja ha sanktionerade DCI events så kommer boosters osv gå åt.


Plastfickor och deckboxes är ju sånt som alltid går åt och skulle säkert uppskattas om det finns i lite olika färger, former och storlekar. Tärningar är även sånt som folk köper lite till och från.

Jag skriver mer om jag kommer på något.
Som sagt folk får rätta mig om ni tycker att jag har en skev bild av vad som kommer gå åt..Razz
Micke.P
Micke.P
Admin

Antal inlägg : 245
Join date : 10-01-11

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  MickeH 2011-09-02, 17:06

Kul att det går bra, jag ser fram emot öppnandet!

Jag håller med MickeP om att det nog går att sälja rätt så mycket av Innistrad. Exakta mängderna kan ju vara svårt att säga, men jag tror inte det är omöjligt att vi draftar upp 2-3 displayer per månad. Sen om vi sitter där och spelar regelbundet så kanske fler fastnar för magic.

Själv vill jag boka 1st Fatpack och 1st Display av Innistrad.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  Major 2011-09-03, 18:52

Ok grabs, det är noterat och uppskattat att ni är villiga att ge mig tips. Så Innistrad är det nya hetaste. Är det ingen ide att ta in något från den tidigare (nuvarande) serien alls?

Ska fixa det åt dig MickeH!
Major
Major

Antal inlägg : 212
Join date : 11-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  MickeH 2011-09-03, 19:35

Major skrev:Ok grabs, det är noterat och uppskattat att ni är villiga att ge mig tips. Så Innistrad är det nya hetaste. Är det ingen ide att ta in något från den tidigare (nuvarande) serien alls?

Ska fixa det åt dig MickeH!
Eftersom Magic2012 är grundserien så är det nog inte så dumt om du tar in lite av den serien också. Speciellt om ditt mål är att få flera att spela magic i Västervik. Äldre serier än så kan du nog vänta med till ett senare tillfälle, dvs avvakta om det är någon efterfrågan på det.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  MickeH 2011-09-14, 07:17

http://www.svenskamagic.com/forumet/topic.php?ID=127689&p=1
Diskussion om ny magic-butik i Linköping, kanske kan vara intressant läsning.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  Major 2011-09-14, 17:12

Jo jag läste faktiskt igenom den tråden igår. Medans det är intressant läsning att se hur andra i liknande sits tänker, så har de inte rätt ut sin affärsplan tillräckligt. De har, precis som jag, kommet fram till att det inte räcker med att bara sälja magic kort; man måste ha ett flertal mer inkomstkällor. I mitt fall skulle det bli kombinationen IT-café, kioskförsäljning, dragplåster som tävlingar i TV-spel etc. Funderade att kasta in ett par ord i tråden när jag läste den men orkade inte registrera mig till forumet just då :p
Major
Major

Antal inlägg : 212
Join date : 11-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  Major 2011-09-16, 00:45

Tänkte uppdatera lite med hur det går. Tyvärr har ett par saker dykt upp som potentiellt fördröjer mig en del; lokalen som så var så gott som färdig att flytta in i blev plötsligen utdömd som "ej passande" av kommunen. De ansåg att luftventilationen inte skulle räcka till för den typ av verksamhet jag tänkt driva där. Jag drog dit en hantlangare som fick titta på det, och han uppskattade kostnaden till 100.000kr för att fixa till luftflödet. Då varken jag eller fastighetsägaren var villiga att betala den kostnaden så har jag vänt mig till kommunen igen för att övertyga dem att sänka sina krav - jag är villig att uppgradera med ett bättre ventilationssystem men om de sänker kraven (som är skyhöga) så sjunker mina kostnader exponentiellt, och det kan bli möjligt att använda den lokalen trots allt. Hoppas starkt på den lösningen då lokalen är ideell på många sätt, och det har varit svårt att hitta liknande lokaler i Västervik.

Just nu har jag bara en annan lokal på G om det inte skulle fungera i den första, men den har jag inte kunnat få tillgång till ännu och det är många faktorer som måste fungera. Yta, läge, luftventilation, bredbandstillgång etc.

Jag fortsätter att jobba på det och jag KOMMER att öppna butiken, frågan är bara när. Fortsätter att uppdatera vartefter saker faller på plats.
Major
Major

Antal inlägg : 212
Join date : 11-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  Major 2011-09-17, 03:11

Folket på Kommunen börjar att ge med sig... vågar mer och mer tro på en oktober start. Håller tummarna.
Major
Major

Antal inlägg : 212
Join date : 11-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  MickeH 2011-09-27, 13:12

Har du registrerat dig som Tournament Organizer? Jag hörde från en kille i Linköping att Jens på Enigma kan vara sjukt sen med att fixa till sånt, så det kanske är bra att vara ute i god tid.

Efter att du reggat dig, så kan vi lägga upp sanktionerade turneringar. Om jag förstod rätt så måste man registrera dem minst 1 vecka innan.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Framtida lokal för Magic i Västervik Empty Sv: Framtida lokal för Magic i Västervik

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet