Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

PWC en EDH variant

5 posters

Gå ner

PWC en EDH variant Empty PWC en EDH variant

Inlägg  Forumtrollet 2011-07-17, 17:21

Mårten och jag har börjat bygga en ny variant av EDH lekar. Planeswalker Commander kallar vi det, och precis som
man kan gissa så är tanken att man har en planeswalker som general istället för en legend. Förutom alla vanliga
EDH regler så är ens general den enda planeswalker man får ha (inga PWs i lekan m.a.o. Tanken är att skapa känslan
av att du spelar just din general och att planeswalkers är något speciellt, inte bara ett av alla kort på bordet.
Förutom den vanliga bannlistan så är Sorin Markov och Pithing Needle tabu.

Så varför PWC istället för EDH? Förutom att ge din general lite mer känsla hoppas vi lägga lite mer tonvikt på varelser
i formatet. Alla varelser blir ju en slags general removal och det kan vara lite mer intressant att kunna blocka för mer än
för att bara skydda ditt liv. Dessutom svänger hotbilden på bordet lite mer eftersom de flesta PWs har riktigt bra ultis
nästan om inte helt kan avgöra en match om ingen gör något åt det.
Vidare förstärker man color pie känslan eftersom alla PWs utom en är begränsade till en eller två färger. Kort sagt måste
man väga de olika färgernas för och nackdelar mot varandra snarare än att bara som vanligt plocka sina favo färger och sen
söka på vad för legender som har rätt färgidentitet. (En intressant detalj är att rött som ofta spelas mindre för att det har
sämst removal plötsligt har mycket bra removal.)


Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

PWC en EDH variant Empty Sv: PWC en EDH variant

Inlägg  Alexander 2011-07-17, 18:39

Jag ska försöka att bygga en lek till på onsdag, så kan vi testa det då.
Alexander
Alexander

Antal inlägg : 234
Join date : 09-03-22

Till överst på sidan Gå ner

PWC en EDH variant Empty Sv: PWC en EDH variant

Inlägg  Forumtrollet 2011-07-17, 19:33

Yey!
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

PWC en EDH variant Empty Sv: PWC en EDH variant

Inlägg  FredrikLindström 2011-07-18, 00:12

Oj, vad enkelt det blev för mig. Jag har bara en blå planeswalker...
FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

PWC en EDH variant Empty Sv: PWC en EDH variant

Inlägg  Forumtrollet 2011-07-18, 16:34

*flinar* En bra utmaning då. ^^ Men både Jace och Tezz tycker jag är bra alternativ.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

PWC en EDH variant Empty Sv: PWC en EDH variant

Inlägg  Ninja 2011-07-18, 23:55

Tezz absolut ^^
Ninja
Ninja

Antal inlägg : 71
Join date : 08-11-03
Age : 34
Ort : västervik

Till överst på sidan Gå ner

PWC en EDH variant Empty Sv: PWC en EDH variant

Inlägg  FredrikLindström 2011-07-19, 08:13

Pontus von Evûl skrev:*flinar* En bra utmaning då. ^^ Men både Jace och Tezz tycker jag är bra alternativ.
Vore rätt kul... så man får användning av sin Jace.
FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

PWC en EDH variant Empty Sv: PWC en EDH variant

Inlägg  MickeH 2011-07-20, 12:28

Har byggt en PWC-lek.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

PWC en EDH variant Empty Sv: PWC en EDH variant

Inlägg  Forumtrollet 2011-07-21, 01:39

Nu har vi spelat några matcher och jag måste säga att det var riktigt kul! Ingen lyckades dra nån ultimate under något parti. (Lite förvånande. Jag trodde det skulle hända i alla fall ibland, men jag antar att vi vet hur man spelar terrorbalans. Twisted Evil ) Men de nya generalerna kändes aktiva och man var plötsligt tvungen att välja lite mer noga hur man slår. Det verkar dessutom lite svårare att bygga riktigt brutna fippel kombos runt deras förmågor. Visst, fippla och spela bra runt dem går. Men inte om när man kombofipplar med legender.

@ Alex: Jag funderade ett varv till på det du sa om att adda Doubling season till ban-listan och har bestämt mig för att jag inte tycker det är nödvändigt med dagens PWs (Obs, jag ser mig inte som formatets DCI. Det är bara hur jag skulle rösta om hurvida D.S borde bannas eller ej.) Grejen är den att det bara är fyra lekar som får spela den och Nissa kommer inte i närheten av direktulti av kombon. De direktultis som går att åstadkomma med Doubling Season är alltså:

Zarkan, tio 4/4a drakar (utan haste)
Lillgarruk, En overrun.
Storgarruk, typ 20 6/6 beasts (utan haste)

Kort sagt kan man i nuläget för 9+ mana få in en massa gubbar utan haste. Storgarruk dör dessutom av att göra det och Knarkan kan inte ge drakarna haste samma runda. Massor med stora gubbar för 9+ mana och en tvåkortskombo tycker jag inte är starkt nog för en ban.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

PWC en EDH variant Empty Sv: PWC en EDH variant

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet