Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Rollspel?

5 posters

Gå ner

Rollspel? Empty Rollspel?

Inlägg  FredrikLindström 2011-06-26, 20:14

Är det någon i föreningen som roar sig med detta? I så fall - vad spelar ni?

Jag och min fru spelade flitigt innan vi fick vår första dotter (12 år sedan Smile) och är nu lite sugna på att ta upp detta igen.
FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel? Empty Sv: Rollspel?

Inlägg  MickeH 2011-06-26, 20:35

Vi har inte spelat rollspel i föreningen senaste tiden, men det finns flera erfarna rollspelare i föreningen. MickeW till exempel.

Jag själv har mest spelat Ars Magica, men även en del annat.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel? Empty Sv: Rollspel?

Inlägg  Forumtrollet 2011-06-26, 21:06

Spelnörd har jag alltid varit och det gäller även rollspel. På högstadiet-gymnasiet ägnade min dåvarande förening sig åt ca 70% rollspel och 30% brädspel/magic.
Vi hade alldeles för många rollspel i hyllan vilket gjorde att det sällan blev några längre kampanjer. Men de senare åren fokuserade vi lite mer på white wolf spelen, d.v.s Vampire (både nutid och medeltidsversinen), werewolf, mage (både nutid och medeltidsversinen), changeling, wraith. Förutom de spelen har jag lirat ganska mycket mutant (båda de gamla spelen samt den nyare releasen), Eon, Neotech, Neotech 2, Shadowrun, Drakar och Demoner, D&D, samt ett antal fler jag inte kommer på nu på rak arm. Smile

I villket fall har vi som sagt ett litet antal intresserade i föreningen. Förutom de nämnda tror jag Joy är intresserad. Problemet har väl varit det klassiska, ingen vill vara spelledare. :p Någon som har en SL på lager? För jag tror det är allt som behövs för att ha en rollspelsgrupp. Ja kanske det samt förmågan att enas om ett rollspel. Personligen gillar jag rollspel med ganska fria egenskapssystem, eller vad jag menar är att de egenskaper man har är breda och går att använda till lite av varje. Typ some white wolf systemet där man tar en grundegenskap + annan egenskap för att avgöra tärningsslag. Eon och Neotech är precis motsatsen av det jag gillar. Men har begränsat med poäng att köpa färdigheter för och alla färdigheter är rätt snäva, sånt leder alltid till att man saknar töntigt grundläggande saker som att t.ex hoppa.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel? Empty Sv: Rollspel?

Inlägg  Ninja 2011-06-26, 22:18

Kan man vara ninja så är jag med på det.
Ninja
Ninja

Antal inlägg : 71
Join date : 08-11-03
Age : 34
Ort : västervik

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel? Empty Sv: Rollspel?

Inlägg  Forumtrollet 2011-06-26, 22:21

Jag vet ett rollspel där du kan vara en fisk! Very Happy
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel? Empty Sv: Rollspel?

Inlägg  Ninja 2011-06-26, 22:25

inte Ninja då?
Ninja
Ninja

Antal inlägg : 71
Join date : 08-11-03
Age : 34
Ort : västervik

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel? Empty Sv: Rollspel?

Inlägg  Forumtrollet 2011-06-26, 22:48

Jo, det är klart det finns rollspel där du kan spela ninja. Frågan är lite vad du vill ha ut av arketypen ninja? Vad är det för karaktär du vill spela? Rollspel handlar ju först och främst om att ha en ide om en personlighet att spela ut som kan reagera och integrera med storyn. Observera att ordet personlighet är nyckeln här. För att en session ska bli intressant så måste du veta vem det är du spelar. "Ninja" är liksom bara ett fragment av en karaktärsbeskrivning. Precis som jag inte bara kan skriva "Polis" överst på ett rollformulär och tro jag är klar.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel? Empty Sv: Rollspel?

Inlägg  FredrikLindström 2011-06-26, 23:24

Pontus von Evûl skrev:Förutom de spelen har jag lirat ganska mycket mutant (båda de gamla spelen samt den nyare releasen), Eon, Neotech, Neotech 2, Shadowrun, Drakar och Demoner, D&D, samt ett antal fler jag inte kommer på nu på rak arm. Smile
Vi har främst spelat de nu "klassiska" Äventyrsspelen, dvs Mutant, Drakar & Demoner och Sagan om Ringen.
Andra spel som testades var Justice Inc, RuneQuest, Rolemaster och D&D. Vi spelade några fler, men då kanske bara en eller två gånger. Våra äventyr och kampanjer skrev vi i regel själva, gjorde egna kartor och illustrationer. Jag har någon kampanj (3-4 äventyr) till Mutant 2 med 50+ tecknade NPC Wink
FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel? Empty Sv: Rollspel?

Inlägg  Ninja 2011-06-27, 04:27

aha men det kan ju vara lite spännande då :p
Ninja
Ninja

Antal inlägg : 71
Join date : 08-11-03
Age : 34
Ort : västervik

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel? Empty Sv: Rollspel?

Inlägg  Forumtrollet 2011-06-27, 07:18

Yey! Mutant gillar jag. Störtskön spelvärld. (Och där kan Nicklas få vara en fiskninja precis som han ville! Very Happy )
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel? Empty Sv: Rollspel?

Inlägg  MickeH 2011-06-30, 11:03

Det jag gillar bäst med Ars Magica är systemet. Om man nu vill spela en (icke-ninja) trollkarl i 1200-talets europa så är det här det bästa rollspelet tycker jag.

Det utspelar sig i Mythic Europe, vilket är exakt likadant som historiska europa (med rätt länder, kungar, påvar etc), fast trolldom och elaka demoner mm finns.

Systemet för hur man kastar spells är väldigt enkelt, man väljer en av 5 tekniker (Creo = skapa, Itellego = undersöka, Rego = styra, Perdo = förstöra eller Muto = förändra) och kombinerar den med en av 10 former (Animal, Corpus, Mentem, Auram, Aquam, Terram, Ignem, Imaginem, Vim och Herbam). Sen finns riktlinjer för vilka nivåer som gör vad, så det är rätt enkelt att komma upp med en siffra man ska uppnå för en spell som man kommer på just för situationen.

Varje trollkarl tillhör ett av husen (tror det är 12 st), som har olika inriktningar och idéer om hur man ska använda magi på bästa sätt.

4th edition-regelboken ska finnas att tanka ned som pdf nånstans, ska kolla upp det. Kanske till och med finns nånstans här på forumet om man letar i gamla trådar.


Senast ändrad av MickeH den 2011-06-30, 11:05, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Kom på den 10e formen!)
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel? Empty Sv: Rollspel?

Inlägg  FredrikLindström 2015-12-01, 14:20

Efter nyår kommer vi att gå igång med lite rollspel igen!

Om jag ska vara SL kommer vi att uppleva äventyr i spelet "Saga" på ön Albion, en ö som har stora likheter med 1100-talets Europa.
Världen har fantasyinslag som magi, övernaturliga varelser, drakar och jättar.

Jag kommer även att återta kontakten med gamla fina "Mutant" och ser fram mot att läsa in mig på "Mutant År Noll" under julledigheten.

Finns det något intresse? Jag tror att vi kommer att ses en lördag eller söndag per månad. Räkna med att vi spelar 4-8 timmar per träff.

Spelgruppen:
Fredrik, Kajsa, Bosse (medlemmar i W.E.R.S.E)
FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel? Empty Sv: Rollspel?

Inlägg  MickeH 2015-12-01, 16:17

Jag är gärna med. Antingen som spelare, eller som SL i Ars Magica (i så fall vill jag veta det några veckor innan vi börjar).
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel? Empty Sv: Rollspel?

Inlägg  FredrikLindström 2015-12-01, 16:29

MickeH skrev:Jag är gärna med. Antingen som spelare, eller som SL i Ars Magica (i så fall vill jag veta det några veckor innan vi börjar).

Låt oss göra några karaktärer nån kväll! Det vore kanske kul att kolla i regelböcker, kolla kartor och få en bild av de olika världarna.
FredrikLindström
FredrikLindström

Antal inlägg : 1333
Join date : 11-01-16
Age : 54
Ort : Västervik

http://www.fredriklindstrom.com

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel? Empty Sv: Rollspel?

Inlägg  Mange 2015-12-01, 17:38

Jag är gärna med.

Ars Magica verkar kul!!!
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel? Empty Sv: Rollspel?

Inlägg  MickeH 2015-12-01, 18:13

FredrikLindström skrev:
MickeH skrev:Jag är gärna med. Antingen som spelare, eller som SL i Ars Magica (i så fall vill jag veta det några veckor innan vi börjar).

Låt oss göra några karaktärer nån kväll! Det vore kanske kul att kolla i regelböcker, kolla kartor och få en bild av de olika världarna.
Här finns 4th edition som pdf:
http://www.mit.edu/afs.new/sipb/user/dcltdw/ars-magica-4th-ed.pdf

Möjligen blir det en blandning av 4th och 5th (som jag har hemma) i så fall. Eller åtminstone med lite modifikationer till 4th.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Rollspel? Empty Sv: Rollspel?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet