Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hmm är det inte dags för VMF?

3 posters

Gå ner

Hmm är det inte dags för VMF? Empty Hmm är det inte dags för VMF?

Inlägg  Forumtrollet 2010-02-14, 10:26

På tal om matte och föreningspengar... borde vi inte starta en magicförening vid sidan av? Jag menar vi har ju en policy i VBF om att
använda föreningspengar mest till brädspelsrelaterade saker och jag håller helt med om den inriktningen eftersom inte alla spelar
magic. Men vi är faktiskt ett stort gäng som spelar detta fantastiska kortspel. Nog med folk för att kunna ha en förening som får bidrag
och där vi kan använda var enda bidrags krona till att sponsra kul saker som drafts och sånt. ^^ Go go VMF!
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Hmm är det inte dags för VMF? Empty Sv: Hmm är det inte dags för VMF?

Inlägg  John 2010-02-14, 15:44

jag tror det låter som en vettig ide, men vi måste först kolla om man kan få bidrag för samma person till två olika föreningar, annars blir vi konkurrerande med varandra
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hmm är det inte dags för VMF? Empty Sv: Hmm är det inte dags för VMF?

Inlägg  Forumtrollet 2010-02-14, 19:29

Hmm jo det är klart... Fast man borde ju få vara med i fler föreningar om de har helt åtskilld verksamhet.
Jag menar de flesta av oss är ju medlemmar i SvM som får bidrag för oss paralellt med att VBF får det.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Hmm är det inte dags för VMF? Empty Sv: Hmm är det inte dags för VMF?

Inlägg  John 2010-02-16, 17:13

Jag skickade frågan vidare till Sverok, först mitt mail o sedan svaret

Hej
Vi startade för två år sedan Västerviks brädspelsförening (VBF). Föreningen är liten men fungerar riktigt bra. Vi har ca 15 betalande medlemmar. Nu har en del av denna föreningen börjat spela Magic the gathering. Några i VBF är helt emot samlarkort spel och vi har sagt att vi inte ska spela Magic på våra ordinariemöten utan det får ske på andra tillfällen. Nu har frågan väckts om vi ska skapa Västerviks Magic förening (VMF). Men en viktig fråga är då, kommer föreningarna konkurrera med varandra om årsbidragen från Sverok? Eller kommer båda föreningarna att kunna få bidrag för samma medlemmar? Alla medlemmarna i kommande VMF är och kommer att fortsätta vara medlemmar i VBF. Vi har bara 6 personer som är bidragsberättigade.

och så svaret:

Hej John! Vi jämför alla föreningar för att se om de liknar varandra. När detgäller styrelse tillåter vi som mest att en person sitter i två olikaföreningars styrelse. När det gäller medlemmar tittar vi på hur mångamedlemmar som är samma för två föreningar. Att några medlemmar är medi två föreningar är inte ett problem, men när likheten närmar sig 30%brukar vi ifrågasätta föreningarnas rätt till bidrag. Vi brukar uppmuntra en förening att utöka sin verksamhet och dela uppföreningen i sektioner, som spelar olika spel olika dagar, snarare änatt starta en ny förening. Eftersom det verkar finnas en konflikt kandet dock bli problematiskt i ert fall. Om de båda föreningarna harhelt olika styrelser och fokuserar på sin verksamhet finns det en godchans att föreningarna inom en snar framtid har så pass olikamedlemsbas att det inte är några problem. Jag vill dock att ni ärmedvetna om riskerna att båda föreningarna kan förlora rätten tillbidrag om de är för lika. Med den vetskapen har ni dock stor chans attmotarbeta att det sker.
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hmm är det inte dags för VMF? Empty Sv: Hmm är det inte dags för VMF?

Inlägg  John 2010-02-16, 17:14

alltså sammanfattar jag det med att nej, det är inte bra med två föreningar. Men jag är däremot öppen för att magic sektionen skulle kunna få en del av kakan, vi drar förtillfället in mer pengar än vad vi gör av med till brädspelen
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hmm är det inte dags för VMF? Empty Sv: Hmm är det inte dags för VMF?

Inlägg  MickeH 2010-02-16, 17:25

John skrev:alltså sammanfattar jag det med att nej, det är inte bra med två föreningar. Men jag är däremot öppen för att magic sektionen skulle kunna få en del av kakan, vi drar förtillfället in mer pengar än vad vi gör av med till brädspelen
Jag ser egentligen inga problem med hur det funkar nu. Vi köper displayer och går 100kr plus på dem, och dessa återanvänder vi till priser.

Kanske om vi anordnar nån lite större magicturnering att klubben kan gå in med nåt pris, annars funkar det bra som det gör.

Magic är ju så pass annorlunda jämfört med brädspel, eftersom alla bör ha sina egna kort. Det är ju nästan som om alla som spelar Power Grid var tvungen att ta med sina egna kraftverk, och den som har de bästa vinner...

Så jag tycker inget behöver göras i nuläget, men det var jättebra att vi redde ut frågan genom att kolla med Sverok.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Hmm är det inte dags för VMF? Empty Sv: Hmm är det inte dags för VMF?

Inlägg  Forumtrollet 2010-02-17, 00:02

Jo det är ungefär samma besked jag fick när jag ringde dem. Jag har inte riktigt hunnit utveckla mina tankar än så jag
passar på att redogöra lite hur jag vridit och vänt på de pusselbitar jag haft fram till idag.

Allt detta är ju som sagt baserat på utgångspunkten att VBFs magic budget sträcker sig till att gå plus minus noll på
drafts. Så mitt resonemang hittills såg ut ungefär så här. Dubbla medlemskap = dåligt. Däremot känner jag en del
nissar som spelar magic men aldrig (eller åt minstonde inte oftare än en gång i halvåret på våra spelträffar.) Många av dem
spelar inte så pass aktivt som våra största magic fanatiker men de bygger lite lekar, köper lite boosters och spelar ibland.
Många nog till en förening skulle jag tro, dessutom tror jag man skulle kunna hitta någon mer magic nisse via ICA m.m.
Om man lånar modellen vi haft för drafts så kan man ha en årsavgift på 100:- och som medlem får man tre boosters
av det senaste magic setet. Kort sagt behöver man inte känna att det är någon dyr avgift att vara med om man
samlar så pass mycket att man bygger på sin samling med tre boosters om året. Förutom att försöka hitta lite mer folk för
casualspelande skulle huvudpoängen med föreningen vara drafts och simple magic tävlingar (eller andra passande format för
ett lokalt meta).

Eftersom klubbens syfte skulle vara just att försöka aktivera och samla lokala magicspelare så behöver en draft inte vara
någon sluten grej utan även någon utifrån borde kunna få delta i alla klubbens tävlingar bara man anmält sig på förhand.

Typ så långt kom jag i funderingarna. Med ganska enkla medel skulle det gå att ordna några vanliga drafts precis som
de har varit hittills men ett antal gånger per år skulle medlen räcka till att subventionera dem så folk kan drafta för en
femtiolapp eller något liknande. Beror ju som sagt på hur många personer och gånger man räknar på. Och så skulle det nog
finnas över till lite mer i prisväg och lite variation. Boosters är ju alltid kul, men leklådor, snygga tärningar och sånt kunde
också bli kul priser. Man skulle inte behöva fula sig med tveksamma dubbelmedlemskap, skulle inte behöva "knycka"
medlemar från varandra och högst sannolikt skulle vi bli några fler lokala magicspelare som umgås.

Men som sagt, jag är öppen för en undergren av VBF med. Alla dessa tankar hade syftet att inte knycka medlemar eller
medel från folk som inte gillar magic när det ju med all säkerhet finns de som gör det.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Hmm är det inte dags för VMF? Empty Sv: Hmm är det inte dags för VMF?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet