Västervik Spelhobby
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Dags att köpa nytt mars

+4
John
Forumtrollet
Mange
Cissi
8 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Dags att köpa nytt mars

Inlägg  Cissi 2009-03-04, 22:16

Under spelkvällen 4/3 diskuterade vi inköp av nya spel. På förslag finns St Petersburg, Railroad Tycoon och ett till spel som jag inte kommer ihåg namnet på (hjälp mig MickeH).

Kom med fler förslag och/eller rösta på ovanstående!

Cissi

Antal inlägg : 101
Join date : 08-06-03

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  Mange 2009-03-04, 22:46

"Railroad Tyccon" röstar jag på eller spelet som john har "Amun-Re" Det tycker jag är riktigt skoj!
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  Forumtrollet 2009-03-04, 23:00

Jag vill flagga för Axis & Allies aniversery edition. (http://www.boardgamegeek.com/boardgame/35052)

Det är inte riktigt 40 minuters standarden där man sitter och plockar med lite reurser på effektivast möjliga vis utan mer av en helkväll. (240 min)
Dels gillar jag Axis och det är kul att spela i lag till skillnad från när man inte kan påverka varandra särskilt mycket eller när det är alla mot alla.
Kort sagt ett bra WWII spel som fått god kritik och erbjuder föreningen mer spännvidd på olika typer av spel. (pax för Italien! cheers )
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  Mange 2009-03-05, 08:23

Pontus skrev:Jag vill flagga för Axis & Allies aniversery edition. (http://www.boardgamegeek.com/boardgame/35052)

Det är inte riktigt 40 minuters standarden där man sitter och plockar med lite reurser på effektivast möjliga vis utan mer av en helkväll. (240 min)
Dels gillar jag Axis och det är kul att spela i lag till skillnad från när man inte kan påverka varandra särskilt mycket eller när det är alla mot alla.
Kort sagt ett bra WWII spel som fått god kritik och erbjuder föreningen mer spännvidd på olika typer av spel. (pax för Italien! cheers )

Det låter ju riktigt najs!! jag e på!
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  John 2009-03-05, 09:22

2 av de 3 förslagen än så länge är långa spel. Som vi pratade om förra veckan tycker jag förenignen bör investera i kortare saker.

Axies and allice är ett grymt spel. Men spelar man mot någon som har spelat spelet förut är det otroligt svårt att vinna både första och andra gången då det finns vissa standardöppningar som man bör göra. (dock vann jag första gången jag spelade 2vs2 samt 1on1 emot Mange, men det är en helt annan historia)
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  MickeH 2009-03-05, 09:25

Taluva är spelet jag föreslog. Enkelt och trevligt spel som tar ca 45 minuter. Dock begränsat till 2-4 spelare.

Dags att köpa nytt mars Pic181163_md

En trevlig sak med Taluva är att man bygger både på bredden och på höjden!
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  MickeH 2009-03-05, 11:28

Ett av ovanstående (In the Year of the Dragon, tror det var den tyska titeln som stod där) har jag, fast har inte läst in mig på reglerna än.

Jag har funderat på att skaffa Race for the Galaxy (det är ett rent kortspel). För varje expansion kan man vara 1 spelare till (finns 1 expansion nu, och 1 kommer inom kort, i grunden är det 2-4 spelare).

Man kan nog göra samma typer av sökningar på bgg, och där kan man ställa in antal spelare också!
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  John 2009-03-05, 11:30

Kul att taluva använder samma figurer som gamla hedliga risk Smile
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  Forumtrollet 2009-03-06, 02:25

Japp, Axis tar tid att spela. Men bästa upplägget för vilken typ av spelkväll man än känner för tycker jag man får om man har bredast möjliga spänvidd på typer av spel. Köper man enbart 40 minuters spel så har man aldrig något annat väl än vilket 40 minuters spel man ska välja. Sen borde ju röstningen av nominerade spel lösa den frågan ganska enkelt dessutom. Finns inget intresse av att någonsin spela saker som tar lång tid så komer ju ett sådant förslag aldrig bli valt för inköp ändå. När det gäller erfarenhet så finns det väl inte något spel som inte är dominerat av tur där en förstagångs spelare lyckas lika väl som någon som haft tid att utveckla olika strategier, men i fallet axis gör det ingenting eftersom man spelar i lag. Fördela veteraner på båda sidor så är det inga problem. (Något man inte kan göra i de flesta resurssamlar spel, när det är alla mot alla och skicklighet avgör så vinner den som är bäst på att stapla sina riskorn rätt tills alla lärt sig stapla dem, men ett bra spel är ett bra spel och att utesluta inköp till föreningn i alla fall där någon har tidigare erfarenhet verkar ologiskt pirat )
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  MickeW 2009-03-07, 12:11

Jag röstar på St Petersburg!
Testar gärna Race for the Galaxy också.

Mange har ju redan flera (?) varianter av Axis & Allies om vi vill köra det.
MickeW
MickeW

Antal inlägg : 266
Join date : 08-05-29
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  Janne 2009-03-08, 22:14

Taluva o Len.. St Petersburg vore helt OK =)
Janne
Janne
Admin

Antal inlägg : 147
Join date : 08-08-08
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  MickeH 2009-03-08, 22:35

Jag tycker också att Taluva och St Petersburg är utmärkta inköp. Dessa 2 får mina förstahandsröster.

Ska vi köpa något ytterligare så röstar jag på Railroad Tycoon.

Vad gäller Race for the Galaxy så är det 1-4 spelare. Köper man expansionen kan man spela på 5. Det kommer ännu en expansion i år (allt från april till oktober har det ryktats om), och med den kan man spela på 6 spelare.
Men jag tycker vi kan vänta med det spelet. (Och kanske speltesta det på Lincon?!)
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  Forumtrollet 2009-03-09, 09:12

Jag röstar på Taluva som verkar heltufft, samt Axis Aniversery ed. (Paxx för Italien!) What a Face
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  MickeH 2009-03-09, 09:17

Jag är emot att köpa Axis and Allies.

Varför? Jo, dels för att Mange har ett par versioner av Axis, och dels för att jag inte tycker att vi ska köpa in spel som kommer att spelas 1-2 gånger per år. Därför tycker jag heller inte att vi ska köpa in t.ex. Diplomacy.

Däremot spelar jag gärna Axis and Allies (fast jag tycker nog man kan ta en speciell helg för ett sånt spel).
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  Mange 2009-03-09, 10:10

MickeH skrev:Jag är emot att köpa Axis and Allies.

Varför? Jo, dels för att Mange har ett par versioner av Axis, och dels för att jag inte tycker att vi ska köpa in spel som kommer att spelas 1-2 gånger per år. Därför tycker jag heller inte att vi ska köpa in t.ex. Diplomacy.

Däremot spelar jag gärna Axis and Allies (fast jag tycker nog man kan ta en speciell helg för ett sånt spel).

Jag kan tänka mig att köpa A&A Aniversery ed själv. Kan nog hålla med att det kanske inte är ett spel för föreningen.
Dessutom har jag ju redan
A&A World
A&A Pacific
A&A Europe
A&A Battle of the Bulge
A&A Guadalcancal
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  Cissi 2009-03-10, 23:00

Jag röstar på St Petersburg och Railroad Tycoon.
Cissi

Cissi

Antal inlägg : 101
Join date : 08-06-03

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  Forumtrollet 2009-03-11, 00:48

Jag förstår ditt tänk Micke, fast vi röstar väl för spel och inte emot när det gäller inköp? :p Däremot tycker jag det är lite motsägelsefullt att hävda att du ändå gärna spelar spelet. Att visa så aktivt motstånd menar jag, jag vill inte syssla med någon lobbyverksamhet för de saker jag gillar men tycker samtidigt att en simpel majoritet borde kunna respekteras som just en sådan. Varför skulle man i en spelförening köpa in något annat än det som det finns mest intresse för bland medlemarna? Stadgar? Jag resonerar som så att om medlemarna inte är över ens med sina stadgar så är det stadgarna som bör foga sig. Nu tror jag inte ens att axis är en av vinarfavoriterna bland förslagen men jag tycker det blir mycket trevligare stämning i inköpstrådar om vi helt enkelt håller fram förslag vi gillar och varför snarare än ägnar oss åt någon slags antikampanjer. Det är spel vi röstar för och inte presidenter. Smile
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  MickeH 2009-03-11, 08:11

Jag tycker inte att det är särskilt motsägelsefullt. Jag spelar gärna Advanced Civilization till exempel, men jag tycker verkligen inte att föreningen ska lägga flera tusen på att köpa det på Ebay (det tillverkas inte längre).

Däremot kan jag hålla med om att vi ska rösta för spel och inte mot. Vill många att vi köper Axis så innebär det ju också att många vill spela det och då faller ju ett av mina argument.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  Forumtrollet 2009-03-11, 13:07

Civ håller jag helt med om, det är ju samlarsaker. Men så skulle jag heller aldrig föreslå out of print saker från ebay för skyhöga priser.
Forumtrollet
Forumtrollet

Antal inlägg : 440
Join date : 08-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  MickeH 2009-03-12, 20:21

Nu har jag kollat upp lite priser på de spel som vi vid spelmötet igår konstaterade ha "vunnit" omröstningen.

Kulturkommissariatet kostar Taluva 250kr, Saint Petersburg 290kr och Railroad Tycoon 560 kr.

Mantikora var billigast med Taluva 225:- och Saint Petersburg 239:-. Men där fanns inte RrT.

SF-bokhandeln, som har ett stort utbud hade heller inte RrT. Taluva 268kr och Saint Petersburg 258.

Mange, bestämmer du dig för en av ovanstående och beställer?
Hör av dig till mig innan i så fall, jag ska nog ha nåt.
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  John 2009-03-12, 22:55

vidarebefordra ocr nummer till mig så slangar jag in pengar på deras konto. är dock bortrest lör - söndag, 8 dagar, så om det är brottom får du hitta andra finansieringsvägar
John
John
Admin

Antal inlägg : 539
Join date : 08-05-20

https://vvikbf.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  Mange 2009-03-13, 08:21

MickeH skrev:Mantikora var billigast med Taluva 225:- och Saint Petersburg 239:-. Men där fanns inte RrT.

Mange, bestämmer du dig för en av ovanstående och beställer?
Hör av dig till mig innan i så fall, jag ska nog ha nåt.

Då tycker jag att vi kör på den ovan!! Hör av er om någon ska ha något!!!
Jag har ju pengar från medlemsavgifterna så jag tar av dom.

Jag beställer nog i helgen!
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  MickeH 2009-03-13, 08:36

Jag såg nu att Taluva var beställningsvara från Mantikora, 7-14 dagars leveranstid. SF-bokhandeln verkar dock ha den i lager.

I vilket fall som helst kan du beställa Thurn and Taxis åt mig (gärna den engelska versionen om det finns både svensk och engelsk).
MickeH
MickeH

Antal inlägg : 1832
Join date : 08-08-06

https://twitter.com/BoardGameMike

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  Mange 2009-03-13, 09:43

MickeH skrev:Jag såg nu att Taluva var beställningsvara från Mantikora, 7-14 dagars leveranstid. SF-bokhandeln verkar dock ha den i lager.

I vilket fall som helst kan du beställa Thurn and Taxis åt mig (gärna den engelska versionen om det finns både svensk och engelsk).

Japp fixar det!
Mange
Mange

Antal inlägg : 570
Join date : 08-05-20
Age : 46
Ort : Västervik

Till överst på sidan Gå ner

Dags att köpa nytt mars Empty Sv: Dags att köpa nytt mars

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet